«شاعران صخره و بلوط» نقد و بررسی شعر شاعران ایل کلهر است

کرمانشاه (پانا) - کتاب شاعران صخره و بلوط به نقد و بررسی شعر شاعران ایل کلهر پرداخته‌است. «علی سهامی»، از فرهنگیان استان کرمانشاه، زبان، اوضاع سیاسی – اجتماعی و فرهنگی و شعر شاعران ایل کلهر از دوره‌ی قاجار به بعد را با دیدگاه علمی، مورد بررسی قرار داده‌است.

کد مطلب: ۸۷۱۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، علی سهامی این کتاب را به اهتمام انتشارات «دیباچه» در سال 1397 و در شمارگان 1000 نسخه چاپ و روانه‌ی بازار نشر کرده که در چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان کرمانشاه مورد توجه دوستداران فرهنگ و هنر این دیار تاریخی قرار گرفته‌است.

نویسنده در بخش آغازین کتاب، زبان و اوضاع سیاسی - اجتماعی و فرهنگی ایل کلهر را مورد بررسی قرار داده و زبان را مهم‌ترین و ﻣﺆثرترین ابزار ارتباط و انتقال میان انسان می‌داند که سخنان شیرین، افکار بکر و اندیشه‌های لطیف نتیجه‌ی کاربرد هنری زبان است. زبان کردی ریشه در زبان‌های هند و ایرانی دارد و یکی از شاخه‌های مشهور و خالص آریایی است.

در ادامه، وجه تسمیه، سابقه‌ی تاریخی، اوضاع اجتماعی و ویژگی‌های فرهنگی ایل کلهر به تفصیل آمده است و اطلاعات سودمندی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. همچنین هجویات، لالایی‌ها و اشعار کودکانه که در میان این ایل رواج داشته با مثال آورده‌شده‌است.قسمتی که نویسنده با دید علمی و پژوهشی نوین به بررسی آن پرداخته، بخش شعر شاعران ایل کلهر از دوره‌ی قاجار به بعد است که نمونه اشعاری از سلطانی کلهر، نقی آزاد (واله‌ی کلهر)، توفیق کلهر کرمانشاهی، شاکه و خان منصور، صبوری کلهر، کلهر کرمانشاهی، کوثر کلهر کرمانشاهی، محمود کلهر، مهجور کلهر، مهدی خان کلهر، ناصری کلهر کرمانشاهی و وحدت کرمانشاهی را در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی موشکافانه قرار داده و فهم اشعار را برای خواننده‌ آسان کرده‌است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار