معمای ترور بازیگر افغان فیلم «امپراطوری جهنم»

تهران (پانا) - با گذشت سه روز از حادثه ترور «قدوس فرهمند» بازیگر سینما و تئاتر افغانستان برخی منابع قتل این هنرمند را با حضورش در فیلم ضدسعودی و ضدداعشی «امپراطوری جهنم» مرتبط می دانند.

کد مطلب: ۸۷۱۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
معمای ترور بازیگر افغان فیلم «امپراطوری جهنم»

روز شنبه 26 آبان 97 خبرگزاری‌های افغانستان این خبر را منتشر کردند: مردان مسلح ناشناس در منطقه خُلم در شمال استان بلخ به «قدوس فرهمند» بازیگر و تهیه‌کننده سینما و تئاتر افغان شلیک کردند. فرهمند در این تیراندازی کشته شد.

سخنگوی پلیس «محمد اکرم سامی» می‌گوید این اتفاق روز جمعه در منطقه در تنگه تاشقرقان اتفاق افتاده است. دو مرد مسلح موتورسوار درحالی به او شلیک کردند که فرهمند برای پیکنیک به منطقه رفته بود.

سامی ادامه داد: فعلا انگیزه قتل بازیگر افغان نامشخص است. هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته است.

ذبیح‌الله آریایی مدیرکل استانی فرهنگ و اطلاعات مرگ این هنرمند را ضایعه‌ای بزرگ خواند و گفت: این هنرمند مقتول همیشه تلاش داشت تا پیام صلح و برادری را با زبان تئاتر به گوش همگان برساند.

براساس گزارش دیگر، جسد یک مرد جوان به نام «ادیب شیرزاد» روز جمعه در وضعیتی مشابه در منطقه «دهدادی» ایالت بلخ پیدا شده است. مقامات امنیتی این حادثه را تأیید کردند اما جزئیات بیشتری ارائه ندادند.

قدوس فرهمند که بود؟

قدوس فرهمند بازیگر و تهیه‌کننده محلی سینما و تئاتر افغانستان در ایالت بلخ به فعالیت مشغول بود.

او در سال ۲۰۱۴ در فیلم Inbetween wordls به کارگردانی «فئوآلاداگ» درباره جنگ و در سال ۲۰۱۱ در فیلم درام Aayes به کارگردانی «سمیر سحاب» بازی کرده است.

این بازیگر در فیلم ایرانی و ضد داعشی «امپراطوری جهنم» به کارگردانی «پرویز شیخ طادی» و تهیه کنندگی «محمد خزاعی» نیز بازی کرده است. «امپراطوری جهنم» به سراغ موضوع تروریست و نقش وهابیت در منطقه رفته است و به نقد جنایات خاندان آل سعود، ریشه‌های رشد و گسترش گروه داعش و جریان‌های تکفیری و افراطی در منطقه، اروپا و آمریکا می‌پردازد.

از نکات قابل توجه این فیلم به نمایش درآوردن شخصیت‌های سیاسی جبهه مقاومت یعنی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن است. این فیلم در سال ۹۵ برای شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام حضور کرده بود، اما وقتی گروه سازنده متوجه شدند قرار است این فیلم در بخش خارج از مسابقه شرکت کنند، ترجیح دادند فیلم اکران نشود، این فیلم سال بعد با کوتاه‌تر شدن، در بخش مسابقه جشنواره فجر ۳۶ نمایش داده شد.

جشنواره فیلم مقاومت و حضور فرهمند قدوس در ایران

امسال خبر رسید که قرار است فیلم «امپراطور جهنم» در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نمایش داده شود و فرهمند قدوس بازیگر افغانی تبار این فیلم مهمان جشنواره در تهران باشد، اما در کمال ناباوری خبر به قتل رسیدن این بازیگر روی خط خبرگزاری‌ها نقش بست.

برخی منابع داخلی احتمال می‌دهند ترور این بازیگر افغان در ارتباط با حضورش در فیلم ضدداعش «امپراطور جهنم» داشته باشد ولی تا امروز مدارکی برای رد یا قبول این فرضیه پیدا نشده است.

گزارشگر و مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

منابع: Pajhwok Afghan News / The Khaama Press News Agency / جوان آنلاین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار