در اجلاس دبیران کل آیسسکو در شیراز
بطحایی: آموزش و پرورش باکیفیت نقش کلیدی در برقراری تفاهم و صلح بین ملتها دارد
ایران جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نقطه مشترک بین کشورهای عضو آیسسکو را دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن درخشان آن دانست.
به گزارش روابط عمومی مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور، سیدمحمد بطحایی در اجلاس دبیران کل آیسسکو در شیراز با ابراز خرسندی از برپایی نشست «تقویت شبکه علمی و کیفیت تحقیقات در کشورهای اسلامی عضو آیسسکو» از حضور دبیران کمیسیونهای ملی آیسسکو و نمایندگان سازمانهای بینالمللی و نهادهای آموزشی، علمی و فرهنگی در شهر باستانی شیراز که زادگاه و محل پرورش بسیاری از سخنوران و اندیشمندان ایران است، تشکر کرد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین از برگزارکنندگان اجلاس در مرکز استنادی علوم جهان اسلام، دفتر منطقهای آیسسکو تهران و کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران و دیگر بخشهای وزارت آموزش و پرورش در برگزاری اجلاس دبیران کل آیسسکو تشکر کرد.
رئیس شورای سیاستگذاری آیسسکو در ایران، آیسسکو را محلی برای همکاری و همبستگی بینکشورها و ملتهای مسلمان دانست و گفت: «بر این باوریم همکاریهایی که در زمینه فرهنگ، علم و آموزش صورت میگیرد نقش بسیار مهم و بیبدیلی در ایجاد تفاهم و نگرش مثبت بینملتها دارد و زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط و همکاری و همچنین تقویت همبستگی بین ملتها فراهم میکند، به ویژه آنکه نقطه مشترک بینکشورهای عضو آیسسکو دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن درخشان آن است.»
بطحایی به عضویت ۵۴ کشور اسلامی در آیسسکو و نقش مؤثر این سازمان در جامعه بینالمللی و شان و مرتبهای ویژه آن به عنوان یک نهاد بینالمللی اسلامی در مجامع بینالمللی اشاره کرد و گفت: «ما حمایت و پشتیبانی آیسسکو از ملتهای ستمدیده و رنجدیده مسلمان چه در درون کشورها و چه در بیرون کشورهای اسلامی، به ویژه مردم ستمدیدهی فلسطین را ارج مینهیم و فعالیتها و اقدامهای آیسسکو را برای احقاق حقوق مردم فلسطین بسیار سودمند میدانیم.»
آموزشوپرورش نقش کلیدی در پیدایش جامعههای پایدار دارد
او درباره ترسیم تعامل ایران با آیسسکو گفت: «جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیوستن به این سازمان تاکنون کوشیده است نقش مؤثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامههای آن داشته باشد. دفتر منطقهای آیسسکو و کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران دو نهاد فعالی هستند که همواره و در هر شرایطی به تلاش برای ایجاد هماهنگی و اجرای برنامههای عمل میانمدت و سه ساله و همچنین برنامههای ویژه ادامه داده و عزم جدی برای پیگیری برنامههای آیسسکو دارند.»
وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران افزود: «آموزش و پرورش در دیدگاه ما سنگبنای پیشرفت و توسعه پایدار است و چنانچه برخوردار از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیازهای روز نیز باشد، نقش کلیدی در پیدایش جامعههای پایدار و برقراری تفاهم و صلح بین ملتها دارد. از اینرو ما در وزارت آموزش و پرورش میکوشیم معیارها و استانداردهای کیفیت را افزایش و نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقا دهیم.»
ایران جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی است
بطحایی به دستاوردهای آموزش و پرورش ایران اشاره کرد و گفت: «نظام آموزشی ما ۹۹درصد کودکان سنین مدرسه را در دورهی ابتدایی پوشش داده و نرخ جذب آن در دورهی دبیرستان به بیشاز ۸۵درصد رسیده است. ما توانستهایم ۹۶درصد دختران سنین مدرسه را به آموزش جذب کنیم و نسبت برابری جنسیتی را حدود ۴۹ و ۵۱ درصد افزایش دهیم. این تلاشها اکنون سبب شده است که جمهوری اسلامی ایران در رتبهبندی یونسکو جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی به شمار آید.»
او یکی دیگر از افتخارهای وزارت آموزش و پرورش را نامنویسی و آموزش کودکان و نوجوانان پناهنده سنین مدرسه دانست و گفت: «ما از چهار دهه پیش تاکنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدارس خود بودهایم و افزون بر آموزش، خدمات بهداشتی و کمک هزینهای نیز برای آنان فراهم آوردهایم. این کودکان که بیشتر آنان به دلیل بودن در شرایط ناگوار جنگ و ناامنی از بیماریها و نارساییهای جسمی و روانی رنج میبرند در کشور ما با همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان آمورش پزشکی از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار میشوند.»
وزیر آموزش و پرورشی کمکهای سازمانهای بینالمللی به جمهوری اسلامی ایران در این عرصه را ناچیز دانست و افزود: «انعکاس این اقدام وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که هر ساله بیش از چهارصد هزار نفر و امسال نیز بیشاز پانصدهزار نفر دانشآموز پناهنده را زیر پوشش خود دارد از سوی سازمانهای بینالمللی چندان مناسب و قابل قبول نبوده است. این در حالی است که ما این کودکان را بیگانه تصور نکرده و آنان را همچون فرزندان خود و مانند دیگر شهروندان ایرانی در مدارس آموزش دادهایم و بنا به دستور مقام معظم رهبری هیچ کودک پناهندهای را حتی آنهایی را که بدون داشتن برگههای هویتی به مدارس مراجعه میکنند، از تحصیل محروم نکردهایم.»
ایران هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است
وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر امید در جمع نمایندگان کشورهای اسلامی شرکتکننده در این اجلاس گفت: «هماکنون کشور ما برخلاف نظر و موافقت جامعه بینالمللی مورد شدیدترین و بیرحمانهترین تحریمهای غیر قانونی و یک جانبهی آمریکا قرار گرفته و از بسیاری از حقوق خود در عرصه بینالمللی محروم شده است. البته کشور و مردم ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابتقدم بوده و هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است.»
بطحایی همچنین بر اراده وزارتخانه خود برای مبارزه با آثار سوء تحریمها اشاره کرد و گفت: «ما در وزارت آموزش و پرورش نیز میکوشیم با وجود دشواریها و آثار سوء تحریمها در راه دستیابی به هدفهای خود با تلاش و پشتکار به پیش برویم و انشاءالله با یاری پروردگار دانا و توانا بر دشواریها و سدهایی که پیش روی ما قرار دارد پیروز و سربلند میشویم.»
در پایان سیدمحمد بطحایی از مشارکت مهمانان شرکتکننده در این نشست تشکر کرد و گفت: «قدردان تلاشهای ارزندهی شما برای سرافرازی و سربلندی کشورهای اسلامی و احیای تمدن درخشان اسلامی هستیم.»
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این مراسم از موزه اسناد و کتب پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در حاشیه اجلاس دبیران کل کمیسیونهای ملی آیسسکو در شیراز بازدید کرد.
ارسال دیدگاه