استاندار اردبیل خبر داد:

تهیه سند اشتغال استان اردبیل تا سال 1425

اردبیل (پانا) - استاندار اردبیل گفت: سند اشتغال استان اردبیل تا سال 1425 تهیه و تدوین شده و این سند می‌تواند در خدمت طرح آمایش سرزمینی در استان اردبیل باشد.

کد مطلب: ۸۶۹۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تهیه سند اشتغال استان اردبیل تا سال 1425

اکبر بهنامجو در جلسه کارگروه تخصصی آمایش سرزمینی در اردبیل اظهار کرد: ما باید در این سند افق توسعه استان را تا سال 1425 به همراه توسعه شهرستان‌ها براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بومی و منطقه‌ای در نظر بگیریم تا توسعه واقع‌بینانه براساس این سند آمایش اتفاق بیفتد .

وی به مساله پایداری جمعیت در استان و جلوگیری از مهاجرت به سایر مناطق اشاره و خاطرنشان کرد: باید همه شهرستان‌ها را در افق 1425 یک منطقه مهاجرپذیر بدانیم تا جلوی مهاجرفرستی از شهرهای مختلف استان اردبیل گرفته شود .

رئیس شورای اداری استان بیان کرد: براساس سیاست‌گذاری‌های ملی باید افزایش جمعیت در شهرهای مختلف اتفاق بیفتد و با ایجاد ظرفیت‌های خوب توسعه‌ای به ویژه اشتغال در بخش‌های مختلف می‌توانیم استان اردبیل را به کانون تحول و کارآفرینی تبدیل کنیم .

بهنامجو گفت: ما در حوزه‌های مختلف اطلاعات کاملی را از وضعیت کنونی و افق پیش رو با همکاری معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی داریم که باید مشاور با ارائه مصاحبه و رایزنی سعی کند این اطلاعات را دریافت و در تهیه سند آمایش استان از آنها استفاده کند .

وی افزود : ما در حال حاضر سند توسعه استان را در کنار سند اشتغال تا سال 1425 تهیه و تدوین کردیم و در کنار آن محورهای توسعه استان در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری مشخص و معلوم شده و حتی ما در هر شهرستان افق توسعه را در هر سه حوزه در نظر گرفته و شرایط اشتغال را بر همین مبنا پیش‌بینی کردیم .

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان بیان کرد: به عنوان نمونه در مرکز استان با احصای ظرفیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت قرار شده در بخش کشاورزی برای 128 هزار نفر، در بخش صنعت برای 70 هزار نفر و گردشگری برای 42 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شود .
بهنامجو در ادامه به ضرورت اتصال راه آهن اردبیل به پارس‌آباد و اتصال آن به خط ریلی جمهوری آذربایجان برای رسیدن به مسیر ترانزیتی آسیایی میانه اشاره کرد و گفت: ما برای توسعه راه آهن اردبیل به سمت پارس‌آباد برنامه‌بریزی دقیقی را انجام دادیم که از سال آینده عملیات اجرایی خط ریلی اردبیل - پارس‌آباد را شروع خواهیم کرد .

وی تصریح کرد: البته قصد ما در تعامل و برقراری ارتباط با جمهوری آذربایجان تنها بازارهای این کشور نیست بلکه هدفگذاری ما رسیدن به بازار آسیایی میانه است که خط ریلی می‌تواند سرعت این کار را افزایش دهد .

استاندار اردبیل تصریح کرد: در توسعه استان ظرفیت‌های حوزه گردشگری به شکل همه جانبه باید مورد توجه قرار گیرد تا پهنه‌های توسعه گردشگری استان خوب تعریف و تدوین شود .

بهنامجو بیان کرد: ما در حوزه گردشگری چشم‌انداز خوبی را برای توسعه استان تعریف و تدوین کردیم به شرط آنکه همه پای کار بیایند تا به برجسته کردن این توانمندی‌ها کمک روزافزونی شود .

وی با انتقاد از ساخت و سازهای غیراصولی در مسیر گردشگری اردبیل - سرعین به ویژه افزایش واحدهای رستوران، تالار و اقامت‌گاه‌های موقت گفت: ساخت و سازها در این مسیر نباید به شکل پراکنده و مخل دید به کوه سبلان و چشم‌انداز زیبای آن باشد بلکه ضروری است از ساخت و سازها در کنار جاده جلوگیری شود تا بلایی ما در گیلان گرفتار آن شدیم در اردبیل به بلای ساخت و ساز در کنار جاده‌ها گرفتار نیاییم .

استاندار اردبیل اظهار کرد: ما اجازه نداریم تا با ساخت و سازهای غیرفنی و بدون نگاه مهندسی و کارشناسی چشم انداز سبلان را مخدوش کنیم بلکه باید به نحوی در حوزه گردشگری برنامه‌ریزی کنیم تا به شکل ملی، جهانی و بین‌المللی استان اردبیل را معرفی و بستر حضور گردشگران و توریسم را مهیا کنیم .

بهنامجو در پایان خاطرنشان کرد: در طرح آمایش با مشارکت و همکاری فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی مشاور باید دید وسیع به توسعه استان اردبیل پیدا کند تا نسل‌های آینده به این سند افتخار کنند .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در این جلسه گفت: سند آمایش سرزمینی استان اردبیل برگ زرینی در توسعه شایسته استان اردبیل در ایجاد توسعه بلندمدت این استان است .

داود شایقی اظهار کرد: دستور جلسه امروز ما گزارش طرح آمایش استان است که توسط مشاور این طرح ارائه شده و استاندار اردبیل به همراه سایر اعضای جلسه در جریان روند اجرای این طرح و تهیه سند آمایش قرار گرفتند .

وی ضرورت همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان را به همراه فرمانداران با شرکت مشاور طرح آمایش یادآور شد و خاطرنشان کرد: اکثر فرمانداران در ماه‌های‌ گذشته همکاری نزدیکی را با شرکت مشاور داشتند و به نظر می‌رسد هر چقدر همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران به همراه نخبگان محلی و مردمی با مشاور این طرح در تهیه سند آمایش نزدیک‌تر باشد ما نتایج بهتری را از خروجی این طرح دریافت خواهیم کرد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد: مشاور در کنار تهیه سند آمایش استان تلاش می‌کند تا سند توسعه شهرستان‌ها را نیز به انجام برساند تا ما بتوانیم در هر شهرستان افق توسعه را تا 1425 تعیین و تعریف کنیم .

شایقی با اشاره به اینکه مشاور طرح آمایش سرزمینی از مشاوران قوی، زبده و باتجربه حتی فعال در طرح آمایش کشوری نیز بوده است، افزود : ما سعی کردیم از این مشاور در تهیه سند آمایش استان و ظرفیت کارشناسی و دید علمی و تخصصی آنها استفاده کنیم که روند کار در مدت سپری شده از عقد قرارداد با مشاور به شکل مطلوب بوده و در کنار دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران معاونین و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز همکاری نزدیکی را با مشاور داشتند .

وی ادامه داد: سند آمایش به عنوان یک سند بالادستی سال‌های سال در توسعه این استان نقش اساسی و محوری خواهد داشت و باید از آن به عنوان یک برگ زرین در مسیر توسعه استان یاد کرد که از مدیران کنونی و کارشناسان و متخصصان به یادگار خواهد ماند تا در آینده براساس این سند توسعه استان اردبیل به بهترین شکل رقم بخورد .

گفتنی است:در این جلسه مشاور طرح آمایش سرزمینی استان اردبیل گزارشی از اقدامات انجام شده را به اعضای جلسه کارگروه تخصصی آمایش سرزمینی، آمار و محیط زیست در مسیر توسعه پایدارارائه کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار