گزارش نمایشگاه نقاشی «گذشته ن گذشته»

دغدغه‌های شهری یک نقاش ساکن انزلی

تهران (پانا) - نمایشگاه از نقاشی‌های زهرا امیر یگانه به نام «گذشته ن گذشته» در گالری شیرین برپاست که این نمایشگاه تا 23 آبان ماه ادامه دارد. نمایشگاهی که دغدغه‌های شهری یک نقاش ساکن انزلی را به تصویر کشیده است.

کد مطلب: ۸۶۸۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌های شهری یک نقاش ساکن انزلی

امیریگانه هنرمندی بر خواسته از دل شهر انزلی است و حتی اگر این موضوع را ندانید، با نگاهی به نقاشی‌های او که همواره ترکیبی از معماری و آب را در خود جای‌داده، به‌راحتی متوجه پیوند او با آب خواهید شد. اولین نمایشگاه مستقل او هم به نام «بازمانده روز» که در سال گذشته در گالری شیرین برپا شد هم نگاه عمیقی به مفهوم آب داشت. در همه نقاشی‌های او می‌شد خانه‌های سنتی را دید که در محاصره آب، باران یا دریا قرار دارند. حتی در نقاشی‌های نمایشگاه قبلی او که اغلب در شب به تصویر کشیده شده بودند، انعکاس آب باران را می‌شد بر جای جای ساختمان‌ها دید. او درباره گرایشش به ساختمان، شهرنشینی و آب می‌گوید: «من نگاه طبیعت‌گرایانه دارم و شهر را به‌مثابه طبیعت می‌بینم.» او ادامه می‌دهد: «در نمایشگاه قبلی شهر خودم را به تصویر کشیده بودم، آن‌ها ساختمان‌هایی روبه‌زوال بودند که به مرگ نزدیک می‌شدند؛ اما این بار روی بحث مکان تمرکز کردم، به هویت معماری و تاریخی ساختمان‌ها توجه بیشتری داشتم و آن را مورد کنجکاوی قراردادم.» خودش می‌گوید دغدغه‌اش بیشتر شهر است و می‌خواسته که نقدی تاریخ معماری زده باشد.

تلنگری برای حفاظت از ساختمان‌های روبه‌زوال شهر

امیر یگانه زوال ساختمان‌هایی که در آثارش به آن‌ها پرداخته ناشی از اقلیمی که در آن زندگی می‌کند، می‌داند: «اقلیم من به خاطر رطوبت متزلزل است. برای همین بود که سعی کردم سازهایی را برای نگه‌داری از این ساختمان‌ها ترسیم کنم که نمونه واقعی ندارند. می‌خواستم به‌نوعی گذشته تاریخی شهرم را حفظ کنم.» او درباره اینکه چقدر این نقاشی‌ها نمایانگر امید یا دغدغه‌اش برای ساختمان‌های شهرش است،‌ می‌گوید: «شاید تصور یا دغدغه باشد. می‌خواهم کمی رئال‌تر به سوژه‌ها نگاه کنم؛ اما عملاً آن‌ها تخیلی هستند.» امیر یگانه ادامه می‌دهد: «می‌خواستم به جهان شهرها فکر کنیم و ماهیت آن‌ها را تعریف کنیم. به نظرم این ماهیت وجود دارد و من فقط آن را تعریف می‌کنم که شاید نگاه من غلوآمیز باشد؛ اما می‌تواند تلنگری هم به گوشه‌ای از شهرم باشد.» او درباره اینکه در برخی از نقاشی‌هایش پرسپکتیو رهاشده، می‌گوید: «این موضوع عمدی نبود. بیشتر تم فانتزی اعمال‌شده و این تضاد که در برخی از نقاشی‌ها آن را رعایت کردم و در برخی رها از ناخودآگاهم شکل گرفت.» به نظر او مخاطب می‌توانست در نگاه به این نقاشی‌ها تمایز و تضاد را ببیند. امیر یگانه معتقد است تضاد در یک گستره تجربی اتفاق خوبی را رقم می‌زند.

ریاضیدانی که نقاش شد

امیر یگانه کارشناسی رشته نقاشی را در دانشگاه فردوسی مشهد گرفته و دوره ارشد را در دانشگاه تهران گذرانده است. او دارای دیپلم ریاضی است و خودش می‌گوید، نقاشی را از دانشگاه آغاز کرده است. هم‌اکنون امیر یگانه در شهر خودش، انزلی زندگی می‌کند، نقاشی می‌کشد و در دانشگاه تدریس می‌کند. او متولد 60 است و «گذشته ن گذشته» دومین نمایشگاه مستقلش است.

18 تابلوی اکرولیک

نمایشگاه قبلی او با 18 اثر برپا شد و نمایشگاه «گذشته ن گذشته» با 16 اثر برپاشده است. امیر یگانه می‌گوید نقاشی برای این نمایشگاه را از همان اسفندماه سال گذشته و بعد از نمایشگاه «بازمانده روز» آغاز کرده است. او که در نمایشگاه قبلی فقط بارنگ روغن‌کار کرده بود، در این نمایشگاه با اکرولیک نقاشی کرده است و فقط یکی از آثارش بارنگ روغن است.

اتودهای نمایشگاه سوم نهایی نشده‌اند

او می‌گوید چون معلمم است همیشه باید دست‌به‌قلم باشد. در هفته ساعاتی را به نقاشی اختصاص می‌دهد. معمولاً فی‌البداهه کار می‌کند و اتودهای کار را تخیل می‌کند؛ اما برای نمایشگاه بعدی‌اش اتودهایی زده است. خودش می‌گوید هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و معلوم نیست نمایشگاه سومش چه زمانی برپا می‌شود./ زهرا نجفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار