مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی آموزشوپرورش:
همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیشدبستانی برگزار میشود
برنامههای آموزشی دوره پیشدبستانی اعلام شد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزشوپرورش از برگزاری همایش هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیشدبستانی در آبان و آذر امسال به میزبانی شهر تاریخی و فرهنگی یزد خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دفتر آموزش پیشدبستانی، رخساره فضلی گفت: «همایش هویت کودکان ایران اسلامی در ۳۰ آبان و اول آذر امسال در شهر تاریخی و فرهنگی یزد برگزار میشود.»
او به اهمیت برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: «در شرایط کنونی که بحران هویت، کودکان و نوجوانان ما را تهدید میکند، برگزاری همایشهایی از این قبیل و توجه به دوران طلایی کودکی در شکلگیری شخصیت و هویت کودکان میتواند راهکار موثری برای پیشگیری از این بحران و توسعه احساس تعلق به ارزشهای دینی و ملی باشد.»
فضلی از دریافت ۲۱۲۰ اثر در دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: «همه آثار رسیده در دبیرخانه همایش در حال بررسی و اعلام نظر داوران است.»
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی آموزشوپرورش به نقش فرهنگ در شکلگیری هویت کودکان اشاره کرد و گفت: «فرهنگ عامل سازنده هویت فردی و اجتماعی جامعه و منشا سازوکارها و سرمایههای مادی و معنوی یک ملت در سیر تکامل تاریخی محسوب میشود. در حال حاضر با توسعه فنآوریهای نوین ارتباطی و استفاده کودکان از ابزارهای متنوع ارتباطی، تقویت باورهای فرهنگی و ارزشی در کودکان به ویژه نوآموزان پیشدبستانی بیش از پیش ضرورت دارد.»
او در ادامه بر لزوم یادگیری در دوره پیشدبستانی تاکید کرد و گفت: «اکنون دوره پیشدبستانی دورهای رسمی، غیر اجباری اما بسیار ضروری است که بستر رشد همه جانبه و تعالی کودکان را فراهم میکند. یافتههای علمی نشان میدهد که دوران قبل از تولد تا چهار سالگی دوران بسیار مهمی است و تربیت کودک در این دوران در خانه و برعهده خانواده است. گروه سنی پیش دبستان شامل کودکان ۴ تا ۶ سال تمام است. ترجیح این است که کودکان تا سن چهار سالگی در دامان پرمهر مادران تربیت شوند و در عین حال لازم است تجارب اجتماعی هم در تربیت آنان پیشبینی شود.»
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی افزود: «دوره پیشدبستانی امری حاکمیتی و دورهای رسمی است. براساس قوانین موجود این دوره بعد از خانواده، سهم مهمی در رشد فردی و تحول اجتماعی دارد و مبنای عدالت آموزشی است، زیرا بررسیها نشان میدهد کودکانی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند در همه زمینههای رشدی نسبت به همسالان مشابه خود که این دوره را نگذراندهاند؛ متفاوت هستند و برتری دارند و مطالعات علمی نشان میدهد ماندگاری تاثیر آموزشهای دوره پیشدبستانی در درازمدت بسیار بالاست.»
فضلی گفت: «بر این اساس لازم است والدین فرزندان خود را در کلاسهای پیشدبستانی ثبتنام کنند و مربیان هم در رابطه با روشهای تربیتی و فعالیتهای آموزشی دقت بیشتری داشته باشند. کودکان پس از چهار سالگی نیازمند توسعه روابط اجتماعی و داشتن فرصتهایی برای تجارب یادگیری خودانگیخته هستند. دوره پیش دبستانی علاوه بر بسترسازی برای گذار امن و آرام از خانه به دبستان؛ میتواند بستر رشد همه جانبه و تعالی کودکان را فراهم کند و اثرات آن با ماندگاری بالا در دورههای تحصیلی و سالهای بعد نمایان میشود.»
او به برنامههای آموزشی این دوره نیز اشاره کرد و گفت: «برنامههای آموزشی در دوره پیش دبستان باید با تاکید بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی؛ تسلط به زبان فارسی و تربیت بدنی با رویکرد انس با قرآن؛ طراحی و اجرا شود و دارای اهداف خاصی است که متناسب با ویژگیهای نوآموزان دوره پیش دبستانی است. اهدافی که بسیار ارزشمندتر از آن است که جای خود را به توانایی خواندن و نوشتن و محتوای آموزشی پایه اول دبستان بدهد.»
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی گفت: «برنامههای این دوره شامل بازی، قصه، شعر و سرود، نمایش، گردش علمی و ... است. کار با کودکان دوره پیش دبستانی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اجرای برنامهها نیازمند نیروهای متخصص، مجرب و علاقهمندی است که بتوانند بستر بروز و پرورش تواناییهای کودکان دوره پیشدبستانی را فراهم کنند. از والدین میخواهم کودکان خود را به کلاسهای پیش دبستانی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش بسپارند و به خاطر داشته باشند دوره پیش دبستانی دارای برنامه درسی و اهداف مصوبی است که در دو سال در این دوره مهم و سرنوشتساز محقق میشود.»
ارسال دیدگاه