در اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد؛
علیرضا کاظمی: منابع انسانی موثرترین راهکار برای ارتقای مدارس شاهد است
مدیرکل شاهد و ایثاگران آموزشوپرورش: کلاس ضمیمه کاردانش برای سال تحصیلی آینده در مدارس شاهد ایجاد میشود
تهران(پانا)- اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در دفتر معاونت برگزار شد.
در این جلسه حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، محمدرضا رزاقی، مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرهای، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات و دیگر نمایندگان بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.
علیرضا کاظمی در این جلسه بر توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس شاهد تاکید کرد و گفت: با وجود تمام چالشها و مسایل آموزش و پرورش، آغاز سال تحصیلی به خوبی انجام شد لذا اولین انتظار ما از مدیرکل امور شاهد و ایثارگران این است که برنامه ستاد شاهد وزارت آموزش و پرورش را با برنامه و موضوعهای مشخص تا پایان سال تدوین کند.»
او ادامه داد: «در کنار این مسایل گزارشی از آنچه در تابستان در مدارس شاهد انجام شد ارائه شود تا چالشهای فرایند ثبتنام بررسی تا مدل الگویی ضابطهمند و روانی در این باره تدوین شود.»
کاظمی خطاب به مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش گفت: «انتطار داریم برنامهها در حوزه اداره کل امور شاهد و ایثارگران مطرح شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «برای رشد و تحول مدارس شاهد باید به منابع انسانی آن فکر کرد و آن را جز اولویت مهم و کلان آموزشی دانست، زیرا موثرترین راهکار برای ارتقای مدارس شاهد تقویت این منابع است.»
حسین خنیفر در ادامه این جلسه گفت: «امسال صدمین سال تربیت معلم است. با توجه به وجود ۳۶هزار شهید دانش آموز، ۴ هزار شهید معلم و ۱۲۰۰ شهید تربیت معلم باید در بحث تکریم این افراد گامهای موثری برداریم.»
محمدرضا رزاقی نیز در این جلسه گفت: «در پیشثبتنام پایه دهم رشد بیشتری داشتیم. ۸۰ هزار نفر در سال گذشته و ۸۱هزار نفر امسال ثبتنام شدند. در سال گذشته در پایه هفتم ۹۹ هزار نفر و امسال ۹۲ هزار پیشثبتنام داشتیم.»
رزاقی افزود: «سال گذشته ۳۷۹هزار دانشآموز در ۱۳۵۰ مدرسه و امسال ۳۸۸ هزار و ۲۵۰ دانشآموز در همان تعداد مدرسه داریم که این رشد در میان پایه ها دیده شد.»
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پزورش درباره تعداد کلاسهای مدارس شاهد گفت: «در دوره ششم ابتدایی نسبت به سال گذشته رشد کلاس داشتیم و با تراکم ۲۸ دانشآموز پایه دوم هم رشد داشتیم. در دوره متوسطه اول پایههای نهم، هشتم، دهم و دوازدهم افزایش کلاس داشتیم.»
او درباره بحث طرح پراکنده گفت: «از استانها خواستهایم از تعداد دانشآموز طرح پراکنده کم کنند. سال گذشته ۲۳هزار دانشآموز و امسال ۲۱ هزار دانشآموز عضو طرح داشتیم.»
رزاقی از کلاس ضمیمه کاردانش برای سال تحصیلی آینده خبر داد و به برخی از مشکلات اشاره کرد و گفت: «زمان اعلام نتیجه ورودیهای هفتم و دهم از طرف آموزش و پرورش مشکل زیادی برای ما ایجاد میکند.»
او ادامه داد: «مدارس شاهد یک ظرفیت است که می تواند به یک الگو تبدیل شود و تمام جهتگیریها این بوده است که اگر نتوانیم شاهد را به عنوان یک الگو طراحی و تدوین کنیم روزمرگی کردیم.»
رزاقی محور فعالیتهای خود را کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی دانست و خبر داد در ۲۵ استان کارگاههایی برگزار و طرح تعالی مدیریت و تدبیر اجرا شده است.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما ۶ هدف را برای اداره کل درنظر گرفتیم که راهبردهای سند تحول بنیادین را دنبال میکند و ساحتهای ۶ گانه به عنوان یک اصل اصلی مدنطر داریم.»
او گفت: «هیچ فعالیت پرورشی در مدارس شاهد انجام نمیشود که ترویج نداشته باشد و ترویجی نداریم که از بستر پرورشی خارج باشد.»
رزاقی گفت: «استانداردسازی مدارس شاهد یکی از وظایف است که باید عملیاتی شود.»
علیرضا کمرهای نیز در این جلسه گفت: «خوشبختانه در حوزه شاهد کیفیت آموزش قابل قبول است و نسبت به ارزیابی سایر مدارس، تقاضا برای مدارس شاهد زیاد است.»
او ادامه داد: «به هممین دلیل است که راهبری مدارس شاهد باید متفاوت باشد و بر روی بحث کیفیت بخشی این مدارس تمرکز شود.»
کمره ای افزود: «آموزش و پرورش در مدارس شاهد بهترین بستر را در اختیار دارد که گفتمان سند تحول را ایجاد کند.»
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش افزود: «مدارس شاهد بهترین بستر برای پیاده کردن برنامههای تربیتی و ساحتهای ۶ گانه است که به یک مدل تبدیل شود.»
او ادامه داد: «ماهیت مدارس شاهد غلبه عنصر تربیت را به ما پیام میدهد. ساختار این مدارس نسبتا انعطافپذیر است و به دلیل اینکه این مدارس نماد ارزشهای جامعه است، فرصت پیاده کردن برنامههای تربیتی در این مدارس بالاست.»
کمره ای در پایان بر تربیتی شدن گفتمان مدارس شاهد تاکید کرد.
در این جلسه هر یک از نمایندگان به ارائه برنامه های خود پرداختند.
در پایان این جلسه تفاهمنامه تبادل اطلاعات دانشآموزان شاهد و ایثارگر بین آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران امضا شد.
ارسال دیدگاه