در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان؛
مولاوردی: امیدواریم منشور حقوق فرهنگیان ایجاد شود
تهران (پانا) - آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در دبیرستان دخترانه ایوب حسینی واقع در منطقه ۵ تهران برگزار شد.
در این مراسم شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیسجمهوری در امور شهروندی با اشاره به بازدیدهای سر زده وزیر آموزش و پرورش از مدارس گفت: «این کار قابل تقدیر است و امیدواریم به صورت مرتب انجام شود.»
او با اشاره به شعار هفته انجمن اولیا و مربیان، «خانواده دانا و دانشآموز تواناست»، گفت: «اگر آموزش را به معنای انتقال علوم بگیریم و پرورش را به معنای اجتماعی شدن در نظر بگیریم در بخش پرورش متأسفانه به نظر می رسد کمتر این اتفاق میافتد.»
مولاوردی ادامه داد: «البته حرکتهای جدی و خوبی شروع شده است اما در وضعیت موجود به دلیل شیوه و سبک آموزش و پرورش که تمرکز بر محفوظات و ذهن دانشآموز مانند درس خواندنهای فردی و تست زدن است، حاصل آن رقابتهای صرف است که با اهداف بُعد پرورشی نظام آموزشی منافات دارد.»
او گفت: «باید تلاشمان را بر این بگذاریم تا ظرفیتهای فراوان دانشآموزانمان که اکثرا هم خدادادی است را بشناسیم. به عنوان ظرفیتهای شناختی، قدرت تصمیمگیری و انتقاد باید تقویت شود و باید به دانشآموز حق انتخاب دهیم و در تعامل با جمع انتخاب صورت میگیرد.»
دستیار ویژه رئیس در امور شهروندی گفت: «پرورش احساس و عواطف دانشآموزان در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد. تقویت این ظرفیت باید در خانه باشد و بذر صلح و دموکراسی در خانواده کاشته و در مدرسه و دانشگاه برداشت شود.»
مولاوردی با اشاره به اهمیت تربیت شهروندی گفت: «دانشآموز با کمک خانواده باید با حقوق خود و دیگران آشنا باشد و سعی کند فرد موثر برای جامعه باشد نه سربار جامعه.»
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی گفت: «در حقوق شهروندی به دنبال پرورش انسانهایی هستیم که در جامعه به محیط زیست احترام می گذارند، از رفتارهای خشن میپرهیزند و منتقد و منصف هستند. البته این فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست اما نقش نظام آموزشی نباید نادیده گرفته شود.»
او به ۳ رویکرد درباره آموزش حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: «یک مدل برنامه درسی توزیعی است که آموزش شهروندی در برنامه آموزشی توزیع میشود؛ روش دوم، تلفیقی است و روش سوم، مستقل است که دروس حقوق شهروندی مستقل ارائه میشود؛ متداولترین رویکرد تلفیقی و برخی ترکیبی از ۳ رویکرد است.»
او در پایان گفت: «خوشحالیم که منشور حقوق والدین تدوین شده است و امیدواریم منشور حقوق فرهنگیان نیز ایجاد شود.»
لزوم توجه به مهدهای کودک و پیشدبستانیها
در ادامه این مراسم عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه زیربنای توسعه هر کشوری، تعلیم و تربیت آن کشور است، گفت: متولی اصلی تعلیم و تربیت، خانواده است اما در تعلیم و تربیت رسمی که وظیفه آموزش و پرورش است، بدون کمک خانوادهها نمیشود کاری کرد.»
باقری تأکید کرد تعلیم و تربیت مادامالعمر وظیفه خانواده است و تعلیم و تربیت رسمی جزوی از آن است. او گفت: «۲۵۰۰ روز اول زندگی هر فرد مطمئناً مهمترین و ارزشمندترین دوران زندگی هر فرد است زیرا شخصیت هر فرد در ۷ سال اول زندگی ساخته میشود.»
او گفت: «در کشورهای در حال توسعه، تربیت پیش از دبستان کمتر توجه می شود و این آسیب است؛ در بیش از دبستان وقت کودک بیشتر در خانواده میگذرد و تربیت بر عهده خانواده است.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «خانواده در کنار تعلیم و تربیت بیشترین اثر را دارد و برای اینکه کشور توسعه یافته داشته باشیم اول باید خانواده توسعهیافته داشته باشیم، بعد از آن مهدها و پیشدبستانی توسعه یافته شود و بعد مدارس توسعه یافته داشته باشیم.»
ارسال دیدگاه