ابتکار: زنان در حوزه کارآفرینی از ارکان اقتصاد مقاومتی هستند

دسترسی به مواهب توسعه برای زنان و مردان یکسان باشد

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفته است که زنان در حوزه کارآفرینی به‌ویژه مشاغل خانگی و صنایع دستی از ارکان اقتصاد مقاومتی هستند و در این مسیر فعالند.

کد مطلب: ۸۶۱۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار: زنان در حوزه کارآفرینی  از ارکان اقتصاد مقاومتی هستند

معصومه ابتکار در جلسه اقتصاد مقاومتی همدان شاخص‌های توسعه‌ای استان را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: نگرش برنامه‌ای و آمایشی توانسته تحرکات خوبی را در استان ایجاد کند و همدان در بسیاری از زمینه‌ها به عنوان الگوی موفق می‌تواند مطرح باشد که یکی از محورهای مهم بحث اقتصاد مقاومتی است که در استان به صورت منظم در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی افزود: با اینکه در بسیاری از زمینه‌ها مبتنی بر دانش و پژوهش حرکت کرده‌ایم اما هنوز باید در خیلی از جاها کار کنیم تا از نتایج پژوهش‌ها و کاربردی کردن آنها استفاده کنیم. متاسفانه هنوز پیوست خیلی از مطالعاتی که انجام شده است با بخش اجرا ارتباط نگرفته است. به طوری که رئیس‌جمهوری هم مثال زدند که خیلی از واحدهای صنعتی اعلام می‌کنند خودکفا شده‌اند اما وقتی وضع کنونی و تحریم‌ها تغییر پیدا کرده است، می‌بینیم که مشکلات در این واحدها هنوز وجود دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های آب و انرژی گفت: یکی از محورهایی که در گزارش امروز جلسه اقتصاد مقاومتی استان همدان ارائه شد، توجه این استان به موضوع انرژی‌های خورشیدی است به طوری که همدان کماکان در این موضوع پیشگام است و امید است اقدامات صورت گرفته در اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی و صنعت در سطح ملی نیز الگو شود.

ابتکار ادامه داد: ما در حوزه زنان به موضوع اصلاح الگوی مصرف آب توجه کردیم و همکاری خوبی نیز با وزارت نیرو برقرار شده است. در این راستا طرحی تحت عنوان رد پای آب برای اصلاح الگوی مصرف آب در خانواده‌ها در دست اجراست که تاکنون در دو استان اجرا شده است و امیدواریم همدان نیز سومین استان برای اجرای این طرح باشد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کارآفرینی و اشتغال و تاثیر آن در اقتصاد مقاومتی گفت: روند نزولی شاخص بیکاری در استان همدان نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است زیرا هر ساله تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را شاهدیم که انتظار دارند شغل داشته باشند و بیکاری زنان فارغ‌التحصیل دو تا سه برابر مردان است، البته در سالهای ۹۵ و ۹۶ بخشی از سهم اشتغال در سطح ملی به زنان اختصاص یافته است اما این موضوع باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد چراکه سهم مهمی از اشتغال را زنان عهده‌دار هستند.

ابتکار تصریح کرد: همچنین توجه به موقعیت توسعه و اشتغال در روستاها نیز بسیار اهمیت دارد چرا که مدیریت روستا می‌تواند موضوع مهاجرت در روستاها را مهار کند. متاسفانه علاوه بر اینکه مهاجرت آسیب‌هایی را در زمینه کشاورزی روستاها داشته است آسیب‌هایی در مسایل اجتماعی ‌خانواده‌ها نیز دارد که اگر به آن توجه نشود مشکلات بیشتر می‌شود، بنابراین توجه به اشتغال در روستاها یکی از راهبردهای مهم است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به عدالت جنسیتی به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی گفت: مفهوم عدالت جنسیتی این است که در هر بخشی اگر فعالیتی می‌شود فارغ از تفکیک جنسیتی باشد. عدالت جنسیتی به همه دستگاه‌ها مربوط است و همه ما باید در حد توان به آن توجه کنیم که دسترسی به مواهب توسعه برای زنان و مردان یکسان باشد. به عنوان مثال در زمینه ورزش شاهدیم زنان نقش‌آفرینی می‌کنند و سهم زیادی از مدال‌های مسابقات جهانی از آن زنان است‌.

ابتکار افزود: شاهد بودیم که ورزش در مدارس ابتدایی برای دختران و پسران حذف شده بود. این موضوع را در جلسات مختلفی با وزیر آموزش و پرورش مطرح کردیم که این خلا وجود دارد و در این بخش دختران نسبت به پسران محدودیت بیشتری دارند چون اگر دختران در مدرسه ورزش نکنند به ندرت می‌توانند در محیط‌های عمومی ورزش کنند. کار خوبی که وزیر آموزش و پرورش کلید زده است آموزش معلمان ابتدایی در زمینه تربیت بدنی است که مدارس ابتدایی مکلف شدند ساعات ورزش را اجرا کنند. در این راستا ۷۶ هزار معلم در فصل تابستان آموزش دیدند تا این غفلت جبران شود.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه بازگشت دختران بازمانده از تحصیل و دخترانی که ترک تحصیل کرده‌اند نیز فعالیت‌های خوبی با آموزش و پرورش انجام شده است که این فعالیت‌ها ادامه دارد.

ابتکار درباره اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی نیز گفت: این طرح در جاهایی که آسیب اجتماعی بالاتری دارد با کمک تسهیل‌گران دانشگاهی اجرا می‌شود تا جوامع با آسیب آگاه شوند. این طرک در سال ۹۷ نیز ادامه دارد و اگر از آن حمایت شود، می‌تواند در سطح وسیع‌تری اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار