استاد دانشگاه تعلیموتربیت آیچی ژاپن: آموزشوپرورش ایران دارای قوانین و مقررات بسیار عالی است
تهران (پانا) - استاد دانشگاه تعلیموتربیت آیچی ژاپن در دیدار با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد آموزشوپرورش ایران دارای قوانین و مقررات بسیار عالی است.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، مهدی نویدادهم، در دیدار با پرفسور کوراموتو و پرفسور کیتانو از استادان برجسته دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن گفت: «این شورا یکی از قدیمیترین شوراهای کشور است که بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد و یکی از تاثیرگذارترین نهادهایی است که نه تنها در نظام تعلیم و تربیت کشور بلکه در برخی از موارد در زمینه مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور مانند صدور مجوز تاسیس مدارس عالی، صدور مجوز دانشگاه، صدور مجوز انتشار نشریات و غیره نقش موثری ایفا کرده است.»
او ادامه داد: «این شورا دارای یک دبیرخانه است که وظیفه آن پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی، متناسب با وظایف و مسئولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به ترکیب اعضای این شورا اشاره کرد و افزود: «اعضای این شورا از افراد برجسته، با تجربه توانمند و تاثیرگذار در حوزه تعلیم و تربیت کشور تشکیل شده که دارای سابقه علمی، پژوهشی و آموزشی بالایی در زمینههای مختلف آموزش و پرورش و آموزش عالی هستند.»
نوید ادهم گفت: «شما در زمانی به ایران آمدهاید که آموزش و پرورش ما در حال اجرای سند تحول بنیادین است و ما مشتاقیم تا از تجربیات شما در زمینه آموزش و پرورش و همچنین تربیت معلم آگاه شویم.»
در این دیدار پروفسور کوراموتو با ابراز خوشحالی از حضور و آشنایی با آموزش و پرورش ایران گفت: «واقعیت این است که تصور من از ایران با آنچه که الآن میبینم خیلی تفاوت دارد، آموزش و پرورش شما دارای قوانین و مقررات بسیار عالی است. در ژاپن همه افراد کشور حق دارند متناسب با تواناییهای خود از آموزش و پرورش برخوردار شوند و هدف اصلی آموزش، توسعه همه جانبه شخصیت و پرورش ذهنی و جسمی کودکان است تا بتوانند افرادی سالم که به حقوق افراد جامعه احترام میگذارند و به مسئولیتهای خود به عنوان سازندگان جامعه و کشوری صلحطلب با روحیهای سرشار از استقلال و آزادی، عمل کنند.»
او افزود: «والدین وظیفه دارند فرزندان خود را از سن شش سالگی به مدرسه بفرستند. مدت آموزش در مدارس ابتدایی شش سال است و در طول تحصیل فقط یک معلم تمام موضوعات مختلف را تدریس میکند؛ دورهٔ راهنمایی نداریم و دانش آموزان بعد از دورهٔ ابتدایی وارد دبیرستان میشوند.»
کوراموتو گفت: «برنامههای تربیت معلم به وسیله کالجها و دانـشگاهها و بـا تصویب وزارت آموزش، علوم و فرهنگ تهیه میشود، معلمان مدرسههای ابتدایی، یک دوره دو ساله را در کالجهای تربیت معلم میگذرانند و معلمان دبیرستانها دورهای چـهار سـاله را در دانشگاهها طی میکنند، معلمان آموزش دیده، باید حداقل دو و حداکثر چهار هـفته در مـدرسه محل زندگی خود به تمرین مـعلمی بپردازند آنها در پایان دوره، گـواهینامه معلمی دریافت میکنند.»
او گفت: «در کشور ما انتظارات از معلمان بسیار بالاست، از معلم ژاپنی انتظار میرود در ارتباط با دانشآموزان خـود احـساس مسؤولیت بکند و این احـساس مسؤولیت تنها به کلاس درس محدود نمیشود، بلکه رفتار بیرون از مدرسه دانشآموزان را نیز در بر میگیرد. معلمان دانشآموزان خود را تشویق میکنند که شهروندان خوبی باشند و اخـلاق فـردی و آداب اجتماعی را رعایت کنند.»
کوراموتو ادامه داد: «معلمان در ژاپن بیشتر وقت خود را در مدرسه میگذرانند به طور معمول یک معلم ژاپنـی از سـاعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۱۸ بعدازظهر در مدرسه است، معلم در ژاپن، از اعـتبار و احـترام بسیار بالایی برخور هستند. در ژاپن اولین شرط معلمی، داشتن گواهینامه معلمی است که به افراد صاحب صلاحیت داده میشود و گواهینامه مذکور در کلیه ایالات ژاپن دارای اعتبار است.»
در این دیدار که با حضور کارکنان دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، پروفسور کروماتو به سئوالات حاضران درباره آموزش و پرورش و همچنین نظام تربیت معلم ژاپن پاسخ داد.
ارسال دیدگاه