تشریح برنامه‌های تحول‌آفرین مدارس و نظام آموزشی کشور برای استانداران توسط بطحایی

وزیر آموزش‌وپرورش: روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش و تغییر در محتوا و متن برنامه دو مسیر تحول در آموزش‌وپرورش است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش جدیدترین برنامه‌های تحول‌آفرین در مدارس و نظام آموزشی کشور را برای استانداران مطرح کرد.

کد مطلب: ۸۵۵۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های تحول‌آفرین مدارس و نظام آموزشی کشور برای استانداران توسط بطحایی

به گزارش روابط عمومی وزارت‌آموزش و پرورش، سید‌محمد بطحایی در همایش استانداران سراسر کشور در محل وزارت کشور به حجم و گستره آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «امسال بیش از 14 میلیون دانش‌آموز سال جدید تحصیلی را در مدارس کشور آغاز می‌کنند که این آمار نشانگر رشد شش درصدی تعداد دانش‌آموزان کشور نسبت به سال گذشته است. در واقع سال تحصیلی 97-98 آغاز شیب افزایش جمعیت دانش‌آموزان خواهد بود که تا شش سال شاهد این روند افزایشی هستیم.»

او ادامه داد: «افزایش جمعیت دانش‌آموزان صرفا به دلیل ساختار جمعیتی نیست و بخشی از آن متاثر از تغییرات ساختاری نظام آموزشی است و پایه دوازدهم امسال برای اولین بار پس از اصلاحات ساختاری جای پیش دانشگاهی را می‌گیرد، سال گذشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تنها 11 سال درس می‌خواندند، اما امسال این تعداد نیز وارد پایه دوازدهم می‌شوند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «از طرف دیگر ساعات تحصیل دانش‌آموزان در پایه دوازدهم 24 ساعت در هفته بود که از سال جدید به 35 ساعت می‌رسد که همین موضوع 22 هزار نیروی انسانی را بر نیاز ما اضافه می‌کند.»

مدرسه‌محوری مهمترین برنامه وزارت آمورش و پرورش در دولت دوازدهم است

بطحایی گفت: «هر ساله حدود 800 عنوان کتاب درسی به صورت متمرکز تولید می‌کنیم که در واقع 138 میلیون جلد کتاب درسی چاپ و توزیع می‌شود. سند تحول بنیادین نقشه تحول در آموزش و پرورش است، از دو مسیر تحول را آغاز کرده‌ایم. مسیر اول روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش است، تمرکز در آموزش و پرورش بهره‌وری را پایین آورده و خلاقیت و نوآوری را در بدنه آموزش و پرورش تقریبا به صفر رسانده است، همه دستورات از بالا ابلاغ می‌شود و این تصمیمات در مدارس باید اجرا شود. ما همواره مدرسه را به عنوان موجودی کر و کور و لال تصور کرده‌ایم که باید راه را به آن نشان دهیم و ذره‌ای امکان تصمیم‌گیری به آن نداده‌ایم، براساس سند تحول به دنبال تغییر این روش اداره هستیم و سیاست مدرسه محوری مهمترین برنامه وزارت آمورش و پرورش در دولت دوازدهم است.»

او افزود: «در مدرسه محوری، مدرسه به عنوان موجودی زنده باید توانایی تصمیم‌گیری در حل مشکلات خود را داشته باشند و سازمان‌های غیر از مدرسه مانند اداره آموزش و پرورش استان و وزارتخانه باید سازمان پشتیبانی کننده باشند نه سازمان‌های دستور دهنده.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در همین زمینه چهار برنامه مشخص داریم که گام اول را در جهت شایسته‌سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برداشته‌ایم. برای سنجش صلاحیت مدیران به مدیر هر مدرسه‌ای گواهینامه صلاحیت داده می‌شود تا در مدرسه متناسب با رتبه صلاحیت مدیریت کند. همچنین به صورت مداوم دوره‌های ارتقای شایستگی برای مدیران برگزار می‌شود.»

او سومین برنامه وزارت آموزش و پرورش را که از سال جدید اجرا خواهد شد، کنترل و تضمین کیفیت مدارس اعلام کرد و گفت: «براساس شاخص‌های تعیین شده مدارس ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند و وضعیت مدارس و میزان پیشرفت آنها به صورت مداوم بررسی می‌شود. چهارمین برنامه، بحث تفویض اختیارات به مدارس است که این مورد نیز از سال جدید اجرایی می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش مسیر دوم تحول را تحول در محتوا و متن برنامه دانست و گفت: «در یک سالی که تیم جدید آموزش و پرورش دولت مستقر شده است، این موضوع را زیاد شنیده‌اید که آموزش و پرورش و مدرسه ما به عنوان محلی برای تمرین زندگی بچه‌ها نیست و با تحولی که در محتوای برنامه‌ها ایجاد می‌کنیم مدرسه را تبدیل به کارگاهی برای تمرین مهارتهایی که بچه‌ها برای زندگی فردی و اجتماعی شان نیاز دارند، خواهیم کرد و این سرآغاز یک موضوع جدید است که باید برنامه‌های درسی، آموزشی و روش‌های ما براین اساس تغییر یابد و این اتفاقات به تدریج در حال صورت گرفتن است.»

بطحایی افزود: «یکی از مهمترین برنامه‌هایی که امسال اجرا می‌شود این است که برای اولین بار در پایه‌های چهارم تا نهم دو ساعت از برنامه رسمی مدرسه را در اختیار مدرسه قرار دادیم و این اختیار داده شده است که بخشی از محتوای درسی را حذف کرده و براساس چارچوبی که داده شده است، محتوای موردنظر خود را تهیه و ارائه کنند. البته به دلیل اینکه ممکن است هنوز این توانایی در برخی از معلمان و مدیران نباشد، برنامه‌های پیشنهادی خود را نیز تدوین و به آنها داده‌ایم تا در صورت نیاز استفاده کنند.»

تقاضای وزیر آموزش‌وپرورش از استانداران برای بسیج امکانات و فضاهای ورزشی

او در ادامه گفت: «سعی داریم بچه‌ها از بودن در مدرسه احساس رضایت بیشتری کنند، به شدت برای رسیدن به هدف‌های پرورشی و تربیتی و سازشی بچه‌ها تلاش می‌شود تا سازگاری و آستانه تحمل آنها بالا رود و پایداری برابر سختی‌ها و شکست‌های زندگی افزایش یابد. اینها همه مواردی است که در بخش دوم به سمت آن می‌رویم. ما ناچاریم زمان مباحث آموزشی و درسی را کم کنیم و به مسائل تربیتی و سازشی کودکان بپردازیم. نیاز به تجهیز و بسیج امکانات استان‌ها در مدارس داریم. از استانداران تقاضای بسیج امکانات و فضای ورزشی را داریم تا بتوانیم شرایط بهتری برای تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان فراهم کنیم.»

بطحایی یکی از مهمترین کاستی‌های آموزش و پرورش دوری از جامعه دانست و افزود: «شوراهای آموزش و پرورش که قریب به 25 سال پیش به تصویب رسیده است، مهمترین بستر گسترش ارتباط و تعامل آموزش و پرورش و جامعه است.»

حرکت جدید آموزش و پرورش مستلزم ایجاد و ترویج یک گفتمان در سطح استان‌ها و جامعه است، اگر این سیاست در آموزش و پرورش ترویج نیابد و از زبان استانداران در جلسات تکرار نشود، نمی‌تواند به عنوان موضوع نهادی جایگاه خود را باز کند

وزیر آموزش و پرورش از استانداران برای حضور و جدیت بیش از پیش برای برگزاری شوراهای آموزش و پرورش در سال گذشته تشکر کرد و گفت: «حضور شما می‌تواند در تحقق مفاد شورای آموزش و پرورش بسیار موثر باشد. شورای آموزش و پرورش فصل مشترک مردم و آموزش و پرورش است که سال‌ها از ظرفیت آن مغفول مانده‌ایم و با کمک شما استانداران می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.»

یکی از کارهای مهم در شوراها، شفاف‌سازی عوارض دریافتی شهرداری‌ها برای مدارس است

او گفت: «یکی از سیاست‌های ما این است که دانش‌آموزان رقابت‌های فردی را کنار بگذارند و جای آن را به رقابت‌های گروهی و جمعی بدهند که شرط اول رقابت‌های جمعی فضا و مکان است و خوشبختانه بسترها و ظرفیت‌های خوبی داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و با تغییر کاربری فضاهای موجود در استان‌ها در این زمینه از آنها استفاده کنیم. حرکت جدید آموزش و پرورش مستلزم ایجاد و ترویج یک گفتمان در سطح استان‌ها و جامعه است. اگر این سیاست در آموزش و پرورش ترویج نیابد و از زبان شما استانداران در جلسات تکرار نشود، نمی‌تواند به عنوان موضوع نهادی جایگاه خود را باز کند.»

بطحایی در پایان گفت: «یکی از کارهای مهم در شوراها، شفاف‌سازی عوارض دریافتی شهرداری‌ها برای مدارس است که باید با کمک استانداران به صورت تمام و کمال به آموزش و پرورش اختصاص یابد تا شرایط بهتری برای آموزش فزرندان کشور فراهم کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار