معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: نمایشگاههای مدرسهای حجاب و عفاف برگزار میشود
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به برنامههای حجاب و عفاف معاونت اشاره کرد و درباره جزییات نمایشگاههای مدرسهای حجاب و عفاف توضیحاتی داد.
علیرضا کاظمی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش یکی از اولویتهای ویژه معاونت را توسعه فرهنگ حجاب و عفاف دانست و گفت: «بنا داریم کارهای خوبی در این زمینه انجام دهیم. عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس هستیم و طبیعتا وظایفی که به ما محول شود دنبال میکنیم و درباره موارد مطرح در شورا نظر میدهیم.»
او افزود: «پوشش را نمیتوان از فرهنگ یک جامعه جدا کرد. علاوه بر آن لباس نقش جدی در آرامش روحی و روانی و آراستگی دارد و بیانگر نگرش درونی افراد در حوزه سبک زندگی است و بسیاری باورهای انسانها از طریق پوشش قابل دریافت است.»
کاظمی افزود: «در آموزش و پرورش چگونگی انتخاب پوشش در مدارس را به عنوان تکلیف در قوانین و آییننامههای اجرایی مدارس دنبال میکنیم. مسئله فرهنگی پوشش و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نیز مطرح است و هدف غایی ما در پوشش و الگوهای پوششی همین است.»
اجرای متوازن سند تحول بنیادین
او ادامه داد: «اکنون در آموزش و پرورش از مهمترین استراتژیهایی که داریم اجرای متوازن سند تحول بنیادین است. ۳۵۱ برنامه ذیل شش زیرنظام دیده شده که از این تعداد حدود ۴۰ برنامه مرتبط با حوزه پرورشی است و چهار برنامه به حجاب و عفاف برمیگردد یعنی ۱۰درصد برنامهها به مقوله حجاب و عفاف برمیگردند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «اکنون برنامههای مهمی را در همین راستا در دستور کار قرار دادیم. تدوین ویژگیهای پوشش مناسب، متنوع، زیبا، آراسته و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و مراحل رشد دانشآموزان و متناسب با تفاوتهای فرهنگی را در دست طراحی داریم.»
کاظمی افزود: «تعیین رنگ و نوع لباس در اختیار شورای مدرسه است و تنوع رنگ را کاملا مشاهده میکنید اما درباره قیمت و هزینه تمام شده، شورای مدرسه رعایت حال عموم دانشآموزان را میکند وگرنه بهویژه بچههای ضعیفتر آسیب میبینند.»
کارگروه فرم مدارس در مناطق آموزش و پرورش
او به وجود کارگروه فرم مدارس در مناطق آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «این کار گروهها با همکاری اتحادیه پوشاک، اصنافی که قابلیت تولید دارند را شناسایی میکنند و سبدی از جنس و مدل در رنگهای متفاوت ارائه میدهند اما به هرحال باید به سمتی برویم که ذائقه دانشآموزان را ببینیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این گفته که فرم مدارس از عوامل حجابگریزی در دانشآموزان است گفت: «اتفاقا تنها جایی که در آن دانشآموزان با حجاب انس میگیرند در مدرسه و در قالب همین پوشش و فرم مدرسه است. معتقدم لباس فرم مدارس در نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف اثر دارد. قبول دارم ممکن است لباس باب طبع برخی دانشآموزان به لحاظ جنس نباشد اما حجابگریز نیست. به جز مدرسه کجا میتوان حجاب را یاد داد و تعمیق کرد.»
کاظمی افزود: «البته قبول داریم باید الگوهای جدیدتر و مناسبتری مناسب با زیستگاه و محل سکونت و فرهنگ بومی بچهها انتخاب کنیم تا انس و الفت را با حجاب بیشتر کنیم. یکی از برنامههایی که داریم توجه به همین امر است.»
امسال در ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی، هر هفته یک روزنامهدیواری رونمایی و نصب میشود
او ادامه داد: «یکی از برنامههای ما که به زودی از آن رونمایی خواهد شد برپایی نمایشگاههای مدرسهای حجاب و عفاف است. علاوه بر این امسال در ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی، هر هفته یک روزنامه دیواری رونمایی و نصب میشود و ۲۵ روزنامه دیواری داریم که الگوها و داستانها و نمادهای خوبی در آن ارائه شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «جشنواره مد و لباس را هم حتما با کمک معاونت آموزشی و کاردانش که تولیدکننده بخشی از لباس فرم مدارساند دنبال میکنیم و اگر بتوانیم جشنواره مد و لباسی ایجاد کنیم که مدارس از مدلهای موجود استفاده کنند.»
مجلس با حمایتهای معنوی و مادی خود در کنار آموزش و پرورش بوده است
کاظمی افزود: «مجلس با حمایتهای معنوی و مادی خود در کنار آموزش و پرورش بوده است. مجلس در عرصههای مختلف ظرفیتهایی دارد که یکی از آنها منابع مالی است و ما همیشه برای فعالیت فرهنگی نیاز به منابع داشتهایم. تقاضای وقت از کمیسیون فرهنگی کردهایم تا بتوانیم اقدامات را به شکل بهتری دنبال کنیم.»
او افزود: «امسال آمار دانشآموزان به بیش از ۱۴ میلیون رسیده است. دانشآموزان در مراحل رشد هستند و ممکن است لباس فرم سال بعد کوچک شود. این مسئله از حیث اقتصاد خانواده مهم است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گلایه برخی دانشآموزان از خوشپوش نبودن برخی معلمانشان گفت: «فکر نمیکنم کسی باشد از شیکپوشی بدش بیاید. امیدوارم معیشت معلمان به سطحی برسد که هر هفنه یک کت و شلوار شیک بپوشند. با همه اینها باز هم معلمان الگوهای ماندگار در گفتار و پوشش و کردار دانشآموزان هستند و پایگاههای مرجع آنها هستند. هرچند این موضوع را نمیتوان جدای از اقتصاد فرهنگیان تحلیل کرد.»
یکی از دلایل بدحجابی تعارضات در فضا و نهادهای خانواده، مدرسه و جامعه است
او گفت: «امروز جامعه ما دچار تعارضات متعدد است و یکی از دلایل بدحجابی ناشی از همین تعارضات در فضا و نهادهای خانواده، مدرسه و جامعه است. به شدت به کمک خانوادهها در این زمینه نیازمندیم. در حوزه حجاب همیشه دچار افراط و تفریط شدیم که ناشی از فقدان درک درست از مسئله حجاب هم هست. در فضای مدارس مسئله پوشش و حجاب مثل هنجاری چون نماز و یک مسئله درونی بوده و طبیعتا اجباربردار نیست. اگرچه در جایی که ساختارها و هنجارهای جامعه خدشهدار شود قانون برخورد میکند اما معتقدیم روشهای اقناعی، پرهیز از بایدها و نبایدها و توجه به سلیقه دانشآموزان و زیبایی و توجه به پوشش بومی و منطقهای باید مورد توجه قرار گیرد.»
کاظمی افزود: «تحقیقات نشان میدهد بیحجابی و فقدان پوشش مناسب عامل ۷۵درصد برخی آسیبهای اجتماعی و بیش از ۷۰درصد مزاحمتها برای خانوادههاست.»
ارسال دیدگاه