تلاش برای حفظ قیمت نهایی حج

تهران(پانا) - مسئول عملیات حج در مکه مکرمه گفت امسال با عملیاتی کردن ایده‌های نو هم صرفه جویی و هم کاهش اسراف را به دنبال داشت و تلاش شد قیمت نهایی حج حفظ شود.

کد مطلب: ۸۵۰۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای حفظ قیمت نهایی حج

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، نصرالله فرهمند از جوانگرایی در کارگزاران خبر داد و درباره آغاز کار کمیته های ۲۴ گانه آسیب شناسی حج ۹۷ و نتایج نتایج آسیب شناسی حج ۹۶ و تاثیر آن بر روند خدمات رسانی و حل مشکلات سال قبل گفت: تلاشی که با ایده های جدید و برای اصلاح روش ها ، صورت گرفت، با درصد بسیار بالایی در حج ۹۷ جواب داد همچنین برنامه ریزی برای حج ۹۷ از مهرماه سال ۹۶ با تحویل گزارش از سوی کمیته های ۲۴ گانه بررسی و آسیب شناسی و به محض پایان حج آن سال شروع شد. نتایج آسیب شناسی ها و توجه به آن ، در بخش حمل و نقل ترددی (نقل و انتقال از مکه به عرفات و از عرفات به مشعر و منا و بازگشت دوباره به مکه) تقریبا ۹۵ درصد اثر گذاری داشته است.در اجرای برنامه های حمل و نقل هوایی هم، ۶۰ تا ۷۰ درصد به شکل ملموس نتیجه گرفتیم و این درحالی است که دراین بخش برخی مشکلات مربوط به کشور میزبان بوده است.

وی در خصوص این که کار حج ۹۷ از چه زمانی کلید خورد؟ توضیح داد: یکی از دلایل ضریب بالای موفقیت و از نقاط قوت حج امسال ، اقدام ریاست سازمان به شروع مذاکرات و مکاتبات با طرف سعودی (وزارت حج عربستان) بود ، بطوری که ایران اولین کشوری بود که کار را شروع می کرد ، چرا که اگر طرف سعودی با تاخیر دعوت به حج را به ما ابلاغ می کرد، این تاخیر اثر خود را بر سیستم و برنامه ها می گذاشت.سعودی ها هم خیلی زود قبول کرده و یک تفاهم نامه خوب هم امضا شد و بلافاصله کارشناسان کشورمان در امور تغذیه، حمل و نقل ، اسکان و ویزای الکترونیکی راهی عربستان شدند.

مسئول عملیات حج ۹۷ گفت: در بحث تدارکات ، سیستم را متمرکز کردیم و از این طریق هم تعدادی از مدیران مجموعه ها را آزاد کرده و هم در هزینه ها صرفه جویی کردیم. بطوری که تا پارسال ، هر هتل یک کامیونت داشت که به انبار می رفت و کالاهای مورد نیاز را به هتل حمل می کرد، اما امسال تمامی این کامیونت ها را کنار گذاشته، با یک شرکت قرارداد منعقد کردیم که همه هتل ها را پوشش می داد.به این ترتیب هم در زمان ، هم منابع انسانی و هم در هزینه صرفه جویی کردیم که در بخش هزینه دستکم یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال صرفه جویی صورت گرفت.

ارتقا کیفی مواد غذایی هم بحث دیگری است که امسال با عملیاتی کردن ایده های نو هم صرفه جویی و هم کاهش اسراف را به دنبال داشت. به عنوان مثال تولید نان لواش و شبه بربری ، تهیه پنیر با ذائقه ایرانی و نیز بکارگیری یک آشپزخانه مرکزی با ظرفیت حدود ۷۰ هزار نفر از جمله این نوآوری هاست.بخشی از مواد و اقلام نیز همراه زائر به مدینه و مکه منتقل شد که از جمله میوه خشک ، برخی ادویه جات و همچنین موادی مانند زرشک، زعفران و لوبیا بود.

فرهمند ادامه داد: در کسب رضایتمندی حجاج ، یکی از بهترین عملکردها را طی این سال ها در بخش حمل و نقل درون شهری داشته ایم. گروهی از نیروهای متخصص در امر حمل و نقل از کشورمان و مدیرانی با تجربه کار و آشنایی با مقررات و قوانین کشور میزبان کار بزرگی انجام دادند، این درحالی است که قوانین سعودی، سخت و دشوار است.در بخش حمل و نقل در مکه کار کاملا سخت شده است؛ تاکنون فقط ایران و ترکیه چنین سیستم منظمی داشته اند و امسال اما کشورهایی دیگری مانند هند و پاکستان و اندونزی هم این طرح را اجرا می کنند، با این حال ایران امسال برای حجاج خود مدرن ترین اتوبوس ها را بکار گرفت.

امسال همچنین یک استراحتگاه میان راهی برای زائرانی که از جده وارد عربستان می شوند و باید در جحفه محرم شوند ، دایر کردیم . زائرانی که در طول روز وارد جده می شوند اگر بخواهند بعد از احرام به سرعت راهی مکه شوند، باید با اتوبوس های غیر مسقف یا مکشوف سفر کنند که در گرمای این روزهای عربستان کشنده است، بنابر این زائران در این استراحتگاه استراحت می کنند، پذیرایی می شوند و بعد از اذان و نماز مغرب با اتوبوس های سرپوشیده و مجهز به کولر راهی مکه می شوند.

مسئول عملیات حج ۹۷ در خصوص جوانگرایی در کارگزارن حج اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد جوان و اولین بار بود که به سمت ریاست مجموعه ها گمارده شده بودند و تجربه اولشان.بکارگیری نیروهایی از دل کاروان ها و از میان زائران نیز یکی از مهمترین اقداماتی بود که سازمان حج و زیارت امسال در بحث منابع انسانی از آن بهره گرفت. این نیروها تحت عنوان زائر یار یا زائر خدمه بطور داوطلبانه با واحدهایی مانند واحد راهنمایان و امداد همکاری کردند.سازمان می تواند از آنان به عنوان نیروهای بالقوه در آینده استفاده کند و همین نیروها بانک نیروی انسانی سازمان را تقویت می کند.

فرهمند با بیان این که کمبود هتل درمدینه، حالا به یک مشکل اساسی تبدیل شده است، سعودی ها حدود ۲۰۰ هزار تخت را برای نوسازی واحدهای اقامتی زائران تخریب کرده اند گفت:در بخش مسکن در مدینه با بحران پیچیده و عمیقی روبه رو هستیم، چرا که بسیاری هتل های قدیمی و هتل هایی که طی ۲۰ سال گذشته ساخته شده بود، در چارچوب طرح توسعه ۲۰۳۰ دولت عربستان تخریب شد، اما اکنون مدت هاست که کار به دلایل مالی تعطیل شده است و چشم اندازی هم دیده نمی شود.اگر همین امروز طرح ها دوباره از سر گرفته شوند، برای وارد شدن اولین هتل ها به چرخه زائر پذیری در مدینه ، دستکم ۳ سال زمان لازم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار