/گزارش پانا از بازار کالاهای اساسی/

رفت و برگشت ارز مرجع عامل گرانی روغن و نایاب شدن کره

خبرگزاری پانا: حذف ارز مرجع برای تامین کالاهای اساسی باعث کمیابی و گرانی روغن شد اما پس از عقب نشینی دولت از تصمیم اتخاذ شده اگرچه روغن در فروشگاه ها فراوان شد اما با چه قیمتی؟ پس از آن نیز نوبت کمیاب شدن کرده شد.

کد مطلب: ۸۴۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، کمتر از یکماه پیش با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت از بانک مرکزی به طور رسمی ارز مرجع کالاهای اساسی حذف شد و تنها اختصاص ارز مرجع به گندم ونهاده های دامی باقی ماند.

انتشار اخبار مرتبط با حذف ارز مرجع از کالاهای اساسی باعث هجوم مردم به فروشگاه ها و خرید برای ذخیره کردن برخی کالاها از جمله روغن شد، این در حالی است که در همان زمان قیمت‌های افزایش یافته روغن از سوی انجمن صنایع روغن‌ نباتی اعلام و گفته شد به طور متوسط قیمت‌ها بین 30 تا 35 درصد افزایش پیدا کرده است.

اگرچه اخبار و وقایع به گونه ای بود که تصور می شد گرانی کالاها با همکاری وهماهنگی ارکان دواتی پیش می رود اما با اظهار نظر معاون اول رییس جمهور که گفته بود: «حذف ارز مرجع کالاهای اساسی با تصمیم دولت نبوده است و این امر بدون هماهنگی صورت گرفته است.!» ورق به گونه ای دیگر برگشت.

مهدی غضنفری نیز در گفت و گو با نمایندگان مجلس اظهار کرده بود: من مراتب مخالفت خود را اعلام کردم اما من یکنفر بیشتر نیستم.

اگرچه رفت و برگشت ارز مرجع برای کالاهای اساسی مدت زیادی طول نکشید اما این بی تدبیری و عدم هماهنگی میان ارکان بدنه دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی چند روزی مردم را در نگرانی و بحران کمبود کالا فرو برد و از سوی دیگر بعد از اعلام حذف نشدن ارز مرجع روغن در بازار فراوان شد اما با قیمت هایی غیر از آنچه چند روز قبل بود.

بعد از پایان یافتن تب و تاب روغن، کره نیز در فروشگاه های سطح شهر کمیاب شد دبیر انجمن صنایع لبنی در این زمینه اظهار کرد: اصلی ترین عامل کمیاب شدن کره عدم ترخیص 18 هزار تن کره از گمرک است که به دلیل اختصاص نیافتن ارز از سوی بانک مرکزی پنج ماه در انتظار ترخیص این کالا هستند.

فربد عضو هیات مدیره صنایع لبنی نیز از تمام ذخایر کره کارخانجات خبر داد و گفت: خط تولید کره اکنون در اکثر کارخانه تعطیل است با ترخیص کره از گمرکات کشور مصرف 5 تا 6 ماه کشور تامین خواهد شد.

حذف و برگشت ارز مرجع در خصوص کالاهای اساسی و مواضع دولت اگرچه گوشه ای از ناهماهنگی های برنامه ریزی دولت در خصوص کنترل اقتصاد کشور را نشان داد اما در عمل مردم پرداخت کننده اصلی بی تدبیری های دولت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار