در گفت و گو با پانا

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: پرورش نخبگان به جای جداسازی باید مبتنی بر غنی‌سازی باشد

امسال استان‌های قزوین و خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند تا پوشش پیش‌دبستانی را به ۱۰۰ درصد برسانند

تبریز(پانا)- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، اولویت تخصیص منابع مالی و انسانی در آموزش و پرورش باید دوره ابتدایی باشد.

کد مطلب: ۸۴۷۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: پرورش نخبگان به جای جداسازی باید مبتنی بر غنی‌سازی باشد

رضوان حکیم‌زاده در حاشیه هفتمین جشنواره کشوری پروژه های علمی دانش‌آموزان دوره ابتدایی اظهار کرد: رویکرد اصلی ما تقویت جشنواره جابربن حیان و رقابت زدایی از این جشنواره و همچنین فراهم کردن فرصت‌های بیشتر برای دانش‌آموزان است تا بتوانند در قالب این جشنواره، آموخته‌های خود را در کلاس درس با مسایل واقعی زندگی پیوند بزنند.

وی افزود: جشنواره جابربن حیان می تواند گام‌های اولیه اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری باشد و اگر این روش روش اصلی تدریس در کلاس های درسی باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این جشنواره سبب می‌شود که بچه‌ها به جای این که مطالب را حفظ کنند با شور و اشتیاق خاصی و با تسلط کامل اصول علمی دست به اختراع زدند و همین که ما بتوانیم استعدادی خوب دانش‌آموزان را شناسایی کنیم خود دستاورد بسیار مهمی است.

باید یک برنامه جامع حمایت و پرورش نخبگان که مبتنی بر جداسازی نباشد، داشته باشیم

حکیم زاده در ادامه گفت: با حذف آزمون های ورودی مدارس خاص و برگزاری این نوع جشنواره ها توانسته ایم شور و نشاط خاصی را در بین دانش آموزان دوره ابتدایی ایجاد کنیم و یادگیری را بر ای آن‌ها لذت‌بخش کنیم.

وی اضافه کرد: دانش‌آموز در دوره ابتدایی و پیش دبستانی قبل از همه چیز، یک کودک است و باید به اصول روانشناسی رشد حتما توجه داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در خیلی از کشورهای پیشرفته هیچ برنامه خاصی برای جداسازی دانش آموزان نخبه دوره ابتدایی ندارند و هرگز آن ها از دانش آموزان عادی جدا نمی کنند و فقط آن ها را شناسایی می کنند و این از لحاظ اصول تربیتی قابل قبول نیست که ما کودکان را از هم جدا کنیم.

وی بیان کرد: ما باید سعی کنیم دانش آموزآن دوره ابتدایی رشد متعادل، متوازن و همه‌جانبه داشته باشند و این ممکن نخواهد شد مگر این که در یک محیط طبیعی و عادی رشد کنند و در سنین بالاتر است که ما می توانیم دانش‌آموزان نخبه را جدا کنیم.

حکیم زاده گفت: باید یک برنامه جامع حمایت و پرورش نخبگان را که مبتنی بر جداسازی نباشد بلکه مبتنی بر غنی‌سازی باشد داشته باشیم تا هم از آسیب‌های جداسازی اجتناب شود و هم فرصت های حضور نخبگان در نظر گرفته شود و این برنامه باید بلندمدت باشد و این گونه نباشد که بعد از ورود به دانشگاه قطع شود و بعد از یک دوره مشاهده کنیم هیچ نخبه ای در کشور وجود ندارد.

نرخ پوشش تحصیلی پیش دبستانی را از 38 درصد به 71درصد رسانده ایم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اهمیت دوران پیش دبستانی اظهار کرد: شاخص‌های توسعه سازمان ملل نشان می‌دهد که کشورهایی که در این رنکینگ در رده‌های بالا قرار دارند پوشش پیش دبستانی 100 درصد دارند.

وی افزود: حتی به جرات می‌گویم که پیش‌دبستانی مهم تر از دوره ابتدایی است چون پژوهش‌های جدید که در حوره مغز انجام شده است، نشان می‌دهد که رشد مغز حداکثر ظرفیت خودش را تا پنج سالگی دارد و اگر کودکان در این سن در معرض محرک‌های مناسب قرار گیرند فرصت بسیار بزرگی را سرمایه‌گذاری کردیم.

حکیم زاده بیان کرد: قویا تاکید داریم که پیش دبستانی باید اجباری شود و در جهت تحقق عدالت آموزشی به خصوص در مناطق دوزبانه یکی از بهترین اقداماتی که می شود انجام داد فراهم کردن فرصت هایی است که دانش آموزان بتوانند درکلاس های پیش دبستانی حضور یابند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه در سال های گذشته ما توانستیم نرخ پوشش تحصیلی پیش دبستانی را از 38 درصد به 71درصد برسانیم و حتی این نرخ در برخی از استان محروم به بالای 90 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: امسال دو استان قزوین و خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند تا پوشش پیش‌دبستانی را به 100 درصد برسانند.

حکیم زاده اضافه کرد: در استان سیستان و بلوچستان تنها شاخصی که از میانگین کشوری بالا است نرخ پوشش پیش دبستانی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا اهمیت دوره پیش دبستانی را تبدیل به یک گفتمان و دغدغه ملی کنیم، گفت: شاید مهم نباشد که ما برای آموزش و پرورش چقدر سرمایه گذاری می کنیم ولی واقعا مهم است که کودکانمان از چه سنی تحت آموزش قرار می گیرند و هرچه ما این سال ها را در دوره کودکی از دست دهیم و آن ها مهارت های لازم را یادنگیرند در جامعه مشکلات زیادتری خواهیم داشت.

آثار ارسالی دانش آموزان در قالب طرح عید و داستان فراتر از حد انتظارمان بود

وی گفت: طرح عید و داستان را نوروز امسال با حذف پیک های نوروزی اجرایی کردیم چون این پیک ها تکالیف یکنواخت داشت و با جرای طرح عید و داستان خواستیم به دانش آموزان فرصت دهیم تا با توجه به قدرت تخیل خود، مهارت های خواندن و نوشتن خود را ارتقاء دهند و حق انتخاب به آن ها دهیم.

حکیم زاده ادامه داد: خوشبختانه آثاری که از سراسر کشور در این طرح به دست ما رسید بسیار فراتر از حد انتظارمان بود، ما در نهایت فکر می کردیم دانش‌آموزان، فقط یک قصه بنویسند یا نمایش را خلق کنند اما تنوع در طراحی و استفاده از هنرهای خوشنویسی، کاردستی و نقاشی سبب شد که مصمم شویم و با قوت بیشتری این کار را ادامه دهیم.

لزوم به رسمیت شناختن دوران کودکی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین چالش‌های معاونت آموزش ابتدایی کشور این است که خانواده ها آن طور که باید و شاید در به رسمیت شناختن دوران کودکی با ما همکاری لازم را ندارند.

وی افزود: خانواده ها باید سعی کنند فرزندانشان این دوران را با شادابی بگذرانند و با اجبار آنها را به کلاس‌های متفرقه نفرستند برای این که این کلاس‌ها مانع خلاقیت دانش‌آموزان می‌شوند.

کمبود نیروی متخصص دوره ابتدایی

حکیم زاده با بیان این که کمبود نیروی متخصص در دوره ابتدایی یکی دیگر از چالش‌های ماست، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، اولویت تخصیص منابع مالی و انسانی باید دوره ابتدایی باشد و بر همین اساس در نیروی انسانی این معاونت باید تجدید نظر شود و شورای عالی آموزش و پرورش به اندازه‌ای که مدارس ما نیاز دارند، مجوز جذب نیروی انسانی را بدهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار