با حضور مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی انجام شد
رونمایی از سامانه معلمیاب برای متقاضیان کار و مدارس
تهران (پانا) - مراسم رونمایی از سامانه معلمیاب صبح امروز با حضور مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی سراسر کشور در موسسه آموزشی شهیدمهدوی برگزار شد.
در این سامانه هم معلمان یعنی متقاضیان اشتغال در مدارس غیرانتفاعی و هم مدارس میتوانند درخواستهای خود را ارائه کنند و به این طریق هم نیاز مدارس برطرف شود و نیروهای آماده به کار به اهداف خود دست یابند.
متقاضیان اشتغال باید در پنج مرحله عضویت، تکمیل اطلاعات شامل سوابق کاری و تحصیلی، دورهها و تخصصها، ثبت درخواست، شرکت در دورههای آموزشی و مصاحبه و ... را ثبت کنند، بعد از این مرحله مدارسی که نیازهای مشابه یا همان تخصص متقاضی را دارند، به متقاضی نشان داده میشوند و آنها بعد از ارتباط با مدارس در مصاحبه آنها شرکت و در صورت تایید، جذب میشوند.
غیر از متقاضیان اشتغال، مدارس هم میتوانند وارد سامانه شوند و با تکمیل دو بخش مشخصات فردی و مدرسه، درخواست تعداد نیروی موردنیاز و سمتهای مختلف را ارائه دهند.
هیچکدام از مدارس در سامانه معلمیاب نمیتوانند فرصتهای شغلی یکدیگر را ببینند و فقط به مدارس اطلاعات افرادی که تقاضای شغل مرتبط با آن مدارس را کرده باشند، به مدارس نشان داده میشود.
سامانه معلمیاب مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشته و اکنون بیش از ۱۵۰۰ متقاضی، اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردهاند. با رونمایی از این سامانه، از امسال نیروهایی که از طریق این سامانه جذب میشوند، به کار گرفته خواهند شد.
سامانه معلمیاب که با حمایت موسسه آموزش نیروی انسانی شهید مهدوی راهاندازی شده است به آدرس moallemyab.ir در دسترس همه متقاضیان کار در مدارس غیرانتفاعی و مدارس سراسر کشور قرار گرفته است.
مدیرکل مدارس غیردولتی در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: «هزینه برگزاری دورهها و آموزش نیروی انسانی پیش از این برای دولت بسیار زیاد بود، همچنین از نظر حقوقی آموزش نیروی انسانی از سوی دولت این انتظار را برای افراد ایجاد میکرد که در دولت استخدام شوند. به همین خاطر بحث واگذاری آموزشها به بخش خصوصی از چهار سال پیش مطرح شد و مرکز شهید مهدوی برای این مهم مجوز گرفت.»
مجید طهرانیان ادامه داد: «در حال حاضر چندین مرکز در حال آموزش ۳۰۰ هزار نیروی انسانی در مراکز غیردولتی هستند، اما این تعداد کم است و باید سیاستهای تشویقی در این زمینه ایجاد شود تا مراکز بیشتری وارد این وادی شوند. مسوولان وزارت آموزش و پرورش خواستار مشارکت بیشتر بخش خصوصی هستند. اتفاقا این آموزشها کار دولت هم نیست و دولت نباید وارد کارهای اجرایی جزئی شود.»
او افزود: «ما در کشور به شدت با مشکل اشتغال مواجه هستیم، یک کارگاه تولیدی صنعتی با سه یا چهارنفر راهاندازی میشود در حالیکه برای راهاندازی یک مدرسه حداقل به ۱۰ تا ۱۵ نفر نیرو نیاز داریم. بنابراین مدارس غیردولتی امروزه میتوانند به رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بسیار کمک کنند.»
مدیرکل مدارس غیردولتی گفت: «ما بنگاه کاریابی در حوزه تعلیم و تربیت نداریم و سامانه معلمیاب به خوبی میتواند گردش نیروی انسانی برای مراکز غیردولتی رقم بزند. حتی چنین سامانههایی به خوبی میتواند به عنوان یک ساختار به بحث رتبهبندی که وزارت آموزش و پرورش دنبال میکند هم کمک کند.»
او در ادامه به فعالیت بخش خصوصی در کشورهای توسعهیافته اشاره کرد و گفت: «در کشورهای توسعهیافته رتبهبندیها بر عهده موسسات خصوصی است و دولت زیاد دخالتی ندارد، اما در کشور ما همه این کارها را دولت میخواهد انجام دهد و نمیتواند.»
طهرانیان برای افزایش فعالیتهای موثر بخش خصوصی ابراز امیدواری کرد و گفت: «بخش خصوصی امروز نیاز به حمایت دارد، اگر در بخش کوچکی اشکالی پیش میآید نباید همه بخش خصوصی را متهم کنیم. شاید تعداد مدارسی که خطایی میکنند یا قوانینی را رعایت نمیکنند به ۵۰ مدرسه نرسد، ولی ما ۱۴هزار و ۸۰۰ مدرسه را خطاب قرار میدهیم و همه را متهم میکنیم. این حوزه به تعلیم و تربیت کشور کمک میکند و با ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز در ارتباط است.»
مدیرکل مدارس غیردولتی ادامه داد: «ما امسال برای تعیین شهریه، اجارهبهای مدارس غیرودلتی را براساس ۱۵ درصدی اعلامی اتحادیه املاک تعیین کردهایم در حالی که اکنون بعد از چند ماه اجارهبهای مدارس تا ۷۰درصد هم افزایش یافته است و این اجاره بها ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم مدرسه است و با این شرایط حتی ما شهریه را اضافه نکردهایم. در این شرایط شاید فقط ۵۰۰ مدرسه ما در کشور بتوانند این شرایط اقتصادی را تحمل کنند و واقعا ۱۴ هزار مدرسه ما دچار مشکل هستند و باید همه کمک کنند تا این بحران را پشت سر بگذارند.»
ارسال دیدگاه