برای اولین بار به عنوان یک وزیر آموزش و پرورش؛

بطحایی در برنامه زنده به سوال‌های دانش‌آموزان پاسخ داد

مدل پیشنهادی برای تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبانی که سال‌های قبل دیپلم گرفته‌اند، قبل از مهر مشخص می‌شود

تهران(پانا) - وزیر آموزش و پرورش در برنامه حالا خورشید روبه‌روی دانش‌آموزان از برنامه‌هایش برای کنکور گفت و به سوال‌ها و انتقادهای آن‌ها پاسخ گفت.

کد مطلب: ۸۴۶۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی در  برنامه زنده به سوال‌های دانش‌آموزان پاسخ داد

این برای اولین بار بود که یک وزیر آموزش و پرورش رودرروی دانش‌آموزان نشست و انتقادهای آن‌ها را در یک برنامه زنده شنید و به سوال‌های آن‌ها پاسخ داد. سید محمد بطحایی در برنامه حالا خورشید که اغلب زمان آن با سوال‌های دانش‌آموزان به مسأله کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی در آن گذشتت اثیر قطعی ۳۰درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ را مختص دانش آموزان پایه دوازدهم دانست و تاکید کرد که مدل پیشنهادی برای تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبانی که سال‌های قبل دیپلم گرفته‌اند، تا پیش از مهر ۹۷ مشخص می‌شود.

بعد از اعلام مصوبه شورای سنجش و پذیرش کنکور، مبنی بر تاثیر قطعی ۳۰درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، دانش آموزان و والدین آنها انتقادات زیادی به این مصوبه وارد کردند. حجم نگرانی و انتقادات به اندازه‌ای بود که بعد از گذشت چند روز به سوژه اصلی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و داوطلبان آزمون سراسری خواستار توضیح شفاف مسولان در این خصوص بودند. سیدمحمدبطحایی، وزیر آموزش و پرورش به طور مستقیم و رودر روی دانش‌آموزان به دغدغه‌های آن‌ها درباره کنکور سراسری سال ۹۸ پاسخ داد.

بطحایی در این برنامه که شکل و شمایل مناظره به خود گرفته بود، خطاب به دانش آموزان کنکوری گفت:بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کنکور سال ۹۸ با تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای داوطلبان برگزار می‌شود، موضوعی که تا امسال صرفا با تأثیر مثبت بوده است.

او ادامه داد: این قانون فعلا برای دانش آموزانی اعمال خواهد شد که مهر امسال پایه دوازدهم را می‌گذارنند و سال ۹۸ کنکور می‌دهند. بنابراین فقط معدل اخذ شده این دانش آموزان در کنکور سال ۹۸ تأثیر قطعی خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که تکلیف سایر داوطلبان کنکوری که سال‌های پیش دیپلم گرفته‌اند، چه می‌شود؟ گفت: برای این افراد باید مدلی را سازمان سنجش به شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد کند و پس از بررسی‌های لازم تصمیم قطعی برای این گروه از داوطلبان مشخص شود؛ روش‌های تطبیقی که کارشناسان آن را تأیید کرده باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدل پیشنهادی برای تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبانی که سال‌های قبل دیپلم گرفته‌اند، باید تا پیش از مهر ۹۷ مشخص شود و اکنون این موضوع در حال بررسی است و اصل را بر این قرار دادیم تا حقوق داوطلبان ضایع نشود.

او‌ ادامه داد: کسی که به طور مثال ۶ سال پیش دیپلم گرفته است، شرایط امتحان نهایی متفاوتی نسبت به شرایط فعلی داشته است بنابراین در شورای برنامه ریزی هماهنگی لازم انجام می‌شود تا در چنین مواردی حقوق داوطلبان ضایع نشود.

وزیر آموزش و پرورش درباره تضمین امنیت امتحانات نهایی گفت: اگر بنا باشد سهم امتحانات نهایی افزایش یابد، یکی از دغدغه‌های اصلی ما اجرای مناسب و عادلانه این امتحانات است و سعی داریم در توزیع سؤالات و تصحیح آن عوامل انسانی کمترین دخالت را داشته باشد.

بطحایی ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های گذشته فرآیند برگزاری امتحانات نهایی را تغییر دادیم و خطاها را به صفر نزدیک کردیم که این روند برای امتحانات شهریور ماه همچنین آزمون‌های سال‌های آتی استمرار خواهد داشت.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امنیت امتحانات نهایی تضمینی برای تأثیر سوابق تحصیلی است یا خیر، گفت: سعی کردیم در فرآیند برگزاری امتحانات خطا را به صفر نزدیک کنیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که به دلیل ترس از خطاها از اصلاح سیستم خودداری کنیم، همواره باید سایه غول کنکور را بر روح و روان دانش آموزان داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای تأمین امنیت امتحانات نگرانی ما آموزش و پرورشی را چندین برابر نیست و اگر به ضریب اطمینان نرسیم، تصمیمی را اعلام نمی‌کنیم.

بطحایی گفت: همواره به آموزش و پرورش این ایراد گرفته می‌شود که چرا قانون کنکور را اصلاح نمی‌کنیم بنابراین وارد مسیر اصلاح شدیم و باید با مطالعات دقیق ایرادهای کار را بگیریم و گام‌های بعدی را برداریم.

او با اشاره به موضوع اصل آزمون مدارس خاص برای دوره متوسطه اول، گفت: برای حذف این آزمون‌ها مقاومت‌های بسیاری بود و همچنان هم این مقاومت‌ها وجود دارند اما ما ادامه این مسیر را با قدرت پیش گرفته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش درباره فشار و مقاومت‌هایی که برای حذف آزمون‌ها وجود دارد، گفت: این فشار و تهدیدها را نه صرفا مافیای کنکور بلکه همین عادت‌هایی است که نسبت به شرکت‌ در کلاس‌های تقویتی کنکور برای خانواده‌ها نهادینه شده است، ایجاد می‌کنند. البته کسانی هم هستند که از این آزمون‌ها منافع مالی بالایی دارند.

او تأکید کرد: همه افرادی که در آموزشگاه‌های علمی کار می‌کنند، مافیا نیستند و بسیاری از آنها برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت گام برمی‌دارند.

بطحایی افزود: تا زمانی که محدودیت‌های عرضه نسبت به تقاضا وجود دارد، برگزاری آزمون‌هایی مانند کنکور را شاهد هستیم اما باید فرآیند‌ها را به نحوی اصلاح کنیم که فساد و خطا به صفر نزدیک شود.

او ادامه داد: همه ابزارهای اندازه گیری دارای خطا هستند اما سعی می‌کنیم این درصد را به کمترین میزان خود برسانیم به همین علت است که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور را از ۳۰ درصد شروع کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۹۰ درصد دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند، گفت: برای ۱۰ درصد رشته‌ها آزمون وجود دارد و این آزمون باید کارکرد خودش را به درستی انجام که بهترین شرایط آن است که به قانون کنکور عمل کنیم و این اقدام به دور از هیجان و فضاسازی‌های رسانه‌ای باشد.
بطحایی درباره کاهش ساعت آموزشی برای پایه دوازدهم، ‌گفت: تا زمانی که کنکور به شکل فعلی وجود داشته باشد، تصمیم گرفتیم تا ساعت آموزشی که در پایه دوازدهم از ۲۴ به ۳۵ ساعت رسیده است، مورد بررسی قرار دهیم و برخی از دروسی که امتحان نهایی ندارند، تجمیعی ارائه شوند تا دانش آموزان پایه دوازدهم برای کنکور و امتحانات نهایی مشکل کمتری داشته باشند.

او ادامه داد: این موضوع هنوز قطعی نشده است و در حال بررسی ابعاد مختلف هستیم تا بهترین راه حل را برای این موضوع انتخاب کنیم.

وزیر آموزش و پرروش گفت: امروز به جهت ساعات آموزشی و مهارت‌های تست زنی که در مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد، معلم کمتر می‌تواند درباره سایر موارد مانند آسیب‌های اجتماعی با دانش آموزان گفتگو کند بنابراین باید درباره ساعت آموزشی تصمیم گیری درستی داشته باشیم.

بطحایی در پایان صحبت‌های خود گفت: از اول مهر ماه ۲ ساعت آموزشی در دوره ابتدایی کاهش یافته است و این دو ساعت به مدارس واگذار می‌شود تا بنا بر شرایط برای دانش آموزان برنامه ریزی کنند که چنین اقدامی برای توجه بیشتر به مهارت‌های زندگی در دانش آموزان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار