موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد؛ فرصتی برای شناخت حیات وحش

مشهد(پانا) - مدیر داخلی موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد در گفت و گو با خبرنگار پانا به شرح توضیحاتی در رابطه با موزه پرداخت .

کد مطلب: ۸۴۶۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد؛  فرصتی برای شناخت حیات وحش

سعیده جامع گفت : موزه ما دارای چهار بخش است بخش فیزیک ، بخش نجوم ، بخش تاکسی درمی ، بخش خلاقیت یا مهندسی معکوس که بچه ها در سنین مختلف از مهدکودک تا دانشگاه برای بازدید از بخش های مختلف یه موزه می آیند .

وی اعلام کرد: تایم بازدید از موزه یک ساعت ونیم هست که به چهار تایم بیست دقیقه ای تقسیم میشود که بچه ها به صورت چرخشی از بخش های مخلف بازدید کرده وتوضیحات هربخش را از کارشناسان مربوطه دریافت میکنند . هرایستگاه 50 نفر ظرفیت دارد بچه ها در گروه ای پنجاه نفره قرار گرفته و به ترتیب از ایستگاه ها بازدید می نمایند .

جامع افزود: قسمت فیزیک دو آیتم دارد یک بخش آزمایشات فیزیک و بخش دیگر لیزرشو است ، که در بخش آزمایشات فیزیک آزمایشاتی مثل تخته میخ برای آموزش قانون فشار برای بچه ها صورت میگیرند . تغییر صدا نیز بخش دیگری از آزمایشات این بخش است که از بچه ها درخواست میشود که صحبت کنند سپس با استفاده از دستگاه های تغییر فرکانس صدایشان را تغییر می دهند .

وی ادامه داد: آزمایشات دیگری نیز صورت میگیرند که این آزمایشات بستگی به مقطع تحصیلی دانش آموزان بازدید کننده دارد باتوجه به پایه تحصیلی کارشناسان ما آزمایشاتی از سرفصل کتاب درسی انتخاب و بصورت عملی برایشان انجام میدهند .

مدیرداخی موزه گفت: قسمت نجوم نیز دارای دو بخش است اولی بخشی که مربوط به سیارات و منظومه شمسی است و بخش دوم بخش افلاک نماست که دارای چتر افلاک است که بچه ها زیرچتر افلاک نشسته و آموزش هایی در ارتباط با صور فلکی می بینند .

جامع گفت : توضیحاتی که تا الان داده شد مربوط به طبقه پایین بود طبقه بالاهم دارای شش اتاق است که در ادامه کامل تر درمورد آن بحث خواهم کرد .

سعیده جامع ادامه داد: این قسمت از موزه در حوزه حیات وحش دارای دو بخش است؛ یک بخش مهره داران و بخش دیگر بی مهرگان .

وی ادامه داد: بخش مهره داران نیز به بخش های حیوانات اهلی، حیوانات وحشی، اسکلت ها ، پرندگان گوشت خوار و حشره خوار ، پرندگان ،پرندگان مردابی ، پرندگان دریایی و حیوانات عجیب الخلقه تقسیم بندی می شوند .

جامع افزود : در این بخش ها بچه ها نشسته و تمام موارد تاکسی درمی با جزئیات برایشان شر داده شده و پس از بازدید از اتاق ها کارشناسان مربوطه به سوالات پیش آمده پاسخ خواهند داد . قسمت بی مهرگان هم توضیحات خاص مربوط به خود را دارد .

همچنین گفت: اتاقی با عنوان اتاق جنین شناسی نیز دز این طبقه وجود دارد که در این اتاق جنین 1 ماهه تا جنین 8.5 ماهه انسان وجود دارد که همه ی نمونه ها واقعی هستند . جنین برخی حیوانات ، نمونه ی پای قطع شده انسان ، قلب ، شش ، کلیه از دیگر نمونه های موجود این بخش از موزه هستند ؛ البته یک دستگاه جوجه کشی هم در این بخش داریم .

وی اعلام کرد: قسمت خلاقیت که آخرین بخش است هم شامل بخش های گوناگون است . از جمله بخش های این قسمت به اتاق ادبیات ،اتاق قدیمی ترین تکنولوژی ها ، اتاق مهندسی معکوس و بخش سنگ ها وکانی ها و فسیل هاست .

جامع ادامه داد: در اتاق ادبیات برای بچه ها داستان هایی از رستم و سهراب و شخصیت های این چنینی گفته می شوند . اتاق تکنولوژی های قدیمی هم که شامل قدیمی ترین نقشه ی ایران ، نقشه اقتصادی ایران ، قدیمی ترین تلویزیون ، ماشین حساب ها و پنکه های قدیمی و قدیمی ترین ابزار دیگر است .

او افزود: اتاقی با عنوان اتاق خلاقیت نیز داریم که در این بخش از شهید تهرانی مقدم صحبت می شود که چگونه و به چه صورت موشک های مارا مهندسی معکوس کردند و الان چندمین نفر از نطر رتبه در بخش موشکی جهان هستیم که در واقع رتبه ی ایران و کشورهای دیگر را از نظر علمی بررسی می کنند.

جامع گفت: یک اتاق مربوط به کانی شناسی است که در این بخش توضیحاتی در رابطه با خود کلمه کان داده شده و از خواص کانی های مختلف صحبت می شود ، همچنین در رابطه با محل نمونه های موجود نیز توضیحاتی داده می شود .

وی افزود: اتاق بعدی که آخرین اتاق این بخش است اتاقی با عنوان سنگ شناسی است که در این بخش در مورد سنگ ها با بچه ها صحبت شده و بچه هارا با انواع سنگ های رسوبی و آذرین و دگرگونی آشنا میکنند و در آخر هم قفسه های فسیل هارا داریم که بچه ها پس از مشاهده توضیحات مختصری در رابطه با این بخش هم دریافت میکنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار