احیا تالاب ها از اولویت های محیط زیستی دولت است

شیراز(پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تامین بودجه لازم برای احیای تالاب های استان فارس از سوی دولت خبر داد، و گفت: برای این امر بودجه به اندازه کافی وجود دارد، اما باید یک برنامه ریزی جامع انجام شود.

کد مطلب: ۸۴۴۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
احیا تالاب ها از اولویت های محیط زیستی دولت است

عیسی کلانتری در جلسه ستاد احیای تالاب های استان فارس با بیان در اولویت قرار داشتن احیای تالاب ها در دولت اظهار داشت: با تجربه خوبی که در احیا دریاچه ارومیه بدست آورده ایم، و وجود همه حوزه های آبریز دریاچه بختگان در فارس مدیریت احیا این تالاب را تسریع می بخشد.

وی در ادامه با اشاره به وجود نیروهای متخصص بسیار در استان فارس افزود: با توجه به این که در استان فارس نیرو های متخصص بسیاری وجود دارد، اگر در احیا این تالاب ها از نیروهای متخصص دانشگاهی استفاده شود، احیا تالاب ها دور از انتظار نخواهد بود.

معاون ریاست جمهوری در خصوص تخصیص بودجه مورد نیاز برای احیا این تالاب ها از سوی دولت بیان داشت: برای تامین هزینه های مورد نیاز این کار، باید برنامه های استان به دولت ارائه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: تمامی برنامه هایی که به دولت ارائه می شود، باید مشخص شود که هر برنامه چه مقدار آب به تالاب ها وارد می کند، تا بودجه تامین شود در غیر اینصورت حتی یک ریال هم خرج نخواهد شد.

همچنین کلانتری کار احیا تالاب ها را خارج از برنامه ریزی های انجام شده را امری بیهوده دانست که موفق نخواهد شد و تاکید کرد: تمامی کارهایی که برای احیای تالاب ها انجام می شود باید در قالب یک برنامه ریزی جامع باشد.

وی با بیان این که برای احیای تالاب ها نمی توان تنها به مطالعات محلی اکتفا نمود، از مسئولان استان خواست تا با استفاده از ظرفیت های دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه های کشور و در صورت نیاز از دانشگاه های خارج از کشور در برنامه های مطالعاتی استفاده شود.

وی گفت: با توجه به اینکه پس از احیای تالاب ها نمی توان آن ها را به حالت روز اول برگرداند، باید برنامه ریزی های دقیقی انجام گیرد تا دیگر چنین معضلاتی گریبان گیر تالاب ها نشود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد، باید کشت جایگزین، میزان آب برداشتی و... در نظر گرفته شود.

معاون رئیس جمهور از استاندار فارس خواست تا مسئولیت ارائه این برنامه را بپذیرد و سایر نهاد ها هم پای کار آیند و بیان داشت: تعهد هر دستگاه در طرح احیا باید مشخص باشد و بدون برنامه هیچ هزینه ای نشود.

کلانتری با بیان این که برخی از کشاورزان از کشت دوم در استان فارس بهره می برند، عنوان کرد: چندین سال پیش به استان فارس هشدار داده شد، که کشت دوم اقلیم این استان را نابود می کند و کسی انتظار محصول بیشتر از فارس را ندارد، با این حال اکنون نیز برخی به کشت سوم فکر می کنند.

وی در ادامه با وعده تامین بودجه ادامه داد: اگر این برنامه تا پایان فصل تعین بودجه به دولت ارائه شود، برای آن بودجه ای در نظر گرفته خواهد شد تا از سال آینده کار احیا تالاب های استان آغاز شود، اگر این اتفاق تا پایان فصل بودجه رخ ندهد یک سال دیگر برنامه احیا به تاخیر خواهد افتاد.

وی در پایان از زمان بر بودن عملیات احیا تالاب ها یاد کرد و افزود: احیا تالاب هایی مانند بختگان با توجه به برنامه ریزی هایی که انجام خواهد شد، شاید نیاز به یک دوره زمانی هشت تا ده ساله باشد، که نیاز به یک بودجه چند هزار میلیاردی دارد.

**عدم توجه به خاک، آن را در شرایط بحرانی قرار می دهد

در ادامه استاندار فارس با اشاره به فرسایش سالانه 2 تن خاک در کشور عنوان کرد: این میزان فرسایش، سه برابر متوسط جهانی است که سالانه 100 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد میکند.

اسماعیل تبادار ادامه داد: با حفر چاه های بی رویه و غیر مجاز و انتقال شوری آب به خاک، نه تنها باعث هدر رفت آب می شویم بلکه خاک را هم به نابودی می کشانیم.

وی افزود: برای این که یک برنامه ریزی درست برای احیا تالاب های استان داشته باشیم، باید کشت برنج و گندم را کم کنین و از محصولات جایگزین کشاورزی که به آب کمتری نیاز دارند استفاده نماییم.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این که این معضلات در بحران آب پس از چند سال به وجود آمده است خاطرنشان کرد: برای از بین بردن این ناهنجاری ها نباید تنها به روش های تنبیهی اکتفا کرد و باید از روش های تشویقی و بکار بردن شیوه نوین کشاورزی استفاده نمود.

وی در پایان با بیان این که چند طرح‌ مطالعاتی در مورد احیای تالاب های فارس صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم تا ارائه طرح جامع با محوریت دانشگاه شیراز، این طرح ها مورد بررسی قرار گیرد و بودجه لازم تخصیص یابد.

خبرنگار: پوریا کشاورز مؤیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار