در مراسم تجلیل از خبرنگاران

ظریف: امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست، هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد

آنچه اسرائیل و همسایگان ناپخته ما بر نابودی آن کمر بسته‌اند موجودیت کشوری به نام ایران است

تهران (پانا) - مراسم تجلیل از خبرنگاران سرویس سیاست خارجی رسانه‌های کشورمان با حضور رئیس و سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

کد مطلب: ۸۴۳۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست، هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد

مراسم تجلیلی از خبرنگاران حوزه دیپلماسی کشورمان با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ظهر امروز (دوشنبه) در محل این وزارتخانه برگزار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این مراسم ضمن تجلیل از فعالیت‌های یک ساله خبرنگاران با تبریک این روز به آنان به تحلیل بخشی از مسائل و مشکلات پیش‌روی کشورمان پرداخت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این مراسم با تبریک روز خبرنگار یاد و خاطره شهدای خبرنگار و دیگر خبرنگاران از جمله مرحوم ناصر مردوخی، پیشکسوت اهالی رسانه را که سال جاری درگذشت را گرامی داشت.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این مراسم با اشاره به نقش رسانه ها در مقطع حساس کنونی اشاره و به مزاح گفت که دوستی می گفت ما 40 سال است در مقطع حساس کنونی زندگی می کنیم.

او ادامه داد: «این واقعیتی است که ما تصمیم گرفته‌ایم که گونه‌ای دیگر باشیم و چون تصمیم گرفتیم که به گونه‌ای دیگر باشیم و مدل جدید از زمام‌داری را تجربه کنیم تمام لحظات ما بسیار ویژه و یک تجربه بسیار مهم تاریخی است. اینکه همواره می‌شنویم در یک مقطع حساس به این دلیل است که تمام مقاطع انقلاب ما حساس بوده است.»

ظریف گفت: «یک نکته مهم این است که ما مقاطع حساس بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم. این اولین مقطع حساس ما نیست، الان که به حمدالله موقعیت بحرانی نداریم اما موقعیت‌های بحرانی را پشت سر گذاشتیم که شهرهایمان آماج موشک‌های عراقی بود و همه دنیا از شرق و غرب ضد ایران بسیج بودند. ما وضعی را پشت سر گذاشتیم که تحریم‌های غیر‌قانونی و ظالمانه آمریکا هر روز ضد ایران تصویب می‌شد و بعد از تصویب هر تحریمی همه دنیا با آمریکا همراهی می‌کردند یعنی سبقتی در بین کشورهای مختلف بود که یا تحریم‌های آمریکا را دنبال کنند و یا اینکه به آن اضافه کنند.»

ظریف گفت: «در پایان دهه 80 و در آغاز دهه 90 بعضا برخی تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها از سوی اتحادیه اروپا وسیع‌تر و شدیدتر از تحریم‌های آمریکایی بود. یعنی اگر آمریکایی‌ها به کشورها فرصت داده بودند که هر 6 ماه یک بار 20 درصد از خرید نفت خود را از ایران کم کنند اتحادیه اروپا هر 6 ماه یک بار کل خرید نفت خود را از ایران کم کرد. ما آن دوران را آنچنان با سربلندی پشت سر گذاشتیم که 6 قدرت بزرگ جهانی ناگزیر شدند به پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی بیایند.»

او ادامه داد: «من این را همواره تکرار می‌کنم این ما نبودیم که به پای میز مذاکره رفتیم. ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم. این طرف مقابل بود که پای میز مذاکره با ایران آمد چراکه به این باور رسیده بود که فشار بر مردم ایران، فشار اقتصادی و تبلیغاتی نمی‌تواندسیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را عوض کند.»

ظریف گفت: «این فشارها می‌تواند مردم را دچار سختی کند و این وظیفه ماست و من با کمال اعتقاد عرض میکنم وظیفه ما به عنوان دولت این است که فشارها را از مردم کم بکنیم نه اینکه عامل افزایش فشار بر مردم باشیم. وظیفه سیاست خارجی است که باری از دوش مردم بردارد نه اینکه خود باری بر دوش مردم باشد.»

او ادامه داد: «امروز، هر روز که آمریکا در مورد سیاست‌های ضد ایرانی خود صحبت می‌کند درست است که هنوز در مقطع حساس هستیم اما همه دنیا اعلام می‌کنند که با این سیاست‌ها همراهی ندارند. ممکن است قلدری آمریکا توان اقتصادی آمریکا فشارهای سیاسی آمریکا باعث برخی اختلال‌ها شود اما واقعیت این است که امروز آمریکا در دنیا منزوی است.»

ظریف گفت: «اگر شما هرجای دنیا بروید هیچ کس از انزوای ایران سخن نمی‌گوید همه درباره انزوای ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان صحبت می‌کنند، سه طرفی که نمودار خشونت، سرکوب، حق کشی و نماد بی‌اعتمادی در دنیا هستند.»

او ادامه داد: «کسی که نخست وزیر کشور دیگری را در کشور خود زندانی می‌کند کسی که به همه قرارداد‌های بین‌المللی پشت پا می‌زند و نفتا را زیر پا می‌گذارد قرارداد همکاری تجاری در پوزیتیو را زیر پا می‌گذارد و قرارداد جهانی آب و هوای پاریس را زیرپا می‌گذارد هر توافقی که داشته است را زیر پا می گذارد.»

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «از طرف دیگر کسی که هرروز حقوق فلسطینیان را نقض می کند و آنها را سرکوب و کشتار می کند این سه نفر به دلیل سیاست ایران هراسی در دنیا منزوی هستند.»

او خاطر نشان کرد: «درست است که آنها توان تبلیغاتی و اقتصادی دارند و سیاست‌های رکودی را دنبال می کنند و به مردم فشار می آورند و ما باید این فشار ها را کنترل کنیم و حتما نیز آن را کنترل خواهیم کرد.»

او به اتفاقات رخ داده در بازار ارز اظهار کرد: «کشور ما در شرایط خوبی است، ما شرایط بسیار سخت‌تری را گذراندیم، اتفاقات بازار ارز در مغازه شکل نگرفته بلکه در رسانه ها و فضای مجازی شکل گرفته است.»

او متذکر شد: «چه کسی باور میکند که ترامپ در مذاکره جدی است، امروز در کشور موافق و مخالف نظام نداریم، آنچه اسرائیل و همسایگان ناپخته ما بر نابودی آن کمر بسته‌اند، موجودیت کشوری به نام ایران است که این خیالی خام بیش نیست.»

ظریف بیان کرد: «دشمنان میلیاردها دلار هزینه کرده اند که این وضعیت فاجعه آمیز و فضاحت آمیز خود را به شکل دیگری منعکس کنند. پمپئو جلسه ای می گذارد که خود آمریکایی ها گفتند 80 درصد آنها غیر ایرانی بودند. به اسم جلسه با ایرانی ها آقایی یا خانمی که در جلسه سر و صدا کرد به شکل واضحی جماعت که آمریکایی بودند داد می زدند یو اس ای . حتی نتوانستند حفظ ظاهر کنند که این جلسه جلسه ایرانی است. چقدر تلاش می کنند که بگویند با مردم ایران رابطه داریم.»

اشک تمساح نتانیاهو برای مردم ایران

او تصریح کرد: «اگر شما با مردم ایران رابطه دارید چرا اولین تحریمی که برگرداندید تحریم هواپیما بود.»

ظریف تأکید کرد: « امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست که هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد چراکه هر کاری که می‌خواستند بکنند کردند. من به شما اطمینان می‌دهم که بیشتر کاری که می ‌خواستند بکنند آثار روانی بوده و هر چه می‌خواستند کردند. اما این بک نکته را آمریکایی‌هایی که اینقدر برای حمایت از مردم ایران سر و صدا می‌کنند به من جواب دهند. جلسه می‌گذارند و پیام می‌فرستند و این آقای نتانیاهو شعبده‌بازی‌هایش را به اینجا رسانده که هر روز یک پیام سخیف رادیویی یا یوتویوپی ضبط می‌کند و اشک تمساح برای مردم ایران می‌ریزد، حالا شما که اینقدر ادعا دارید چرا اولین چیزی را که منتفی و باطل کردید مجوز فروش هواپیما به ایران بود؟»

وزیر امور خارجه بیان کرد: «قرار است این هواپیما چی شود؟ غیر از این بود که این هواپیماها قرار بود برای مردم ایران استفاده شود. چه استفاده دیگری داشت؟ چرا وقتی اجازه دادید بعد از فروش اروپایی‌ها که ای تی آر 5 هواپیما به ایران بفروشد گفتید اجازه ندارید قطعات بدهید و ای تی آر توانست از روش‌های خود برای ما قطعات به دست بیاورد.»

او ادامه داد: «فراموش نکنید که ما در مورد گروهی صحبت می‌کنیم که تمامی تلاششان یک بازی روانی است. اما اگر دقیق به همین بازی روانی توجه کنیم، اگر آقای پمپئو یا آقای ترامپ به همین یک سوال جواب دهند که چرا حتی قبل از فلزات گرانبها وحتی قبل از خودرو مجوز نزدیک به 200 هواپیمای آمریکایی و اروپایی را رد کردند. مجوزی که خودشان صادر کردند و چرا صبر نکردند تا همین 6 اوت که این مجوز را صادر کنند‌. آیا روش دیگری داشتند که دشمنی خود را با مردم ایران نشان دهند؟»

ماه گذشته یکی از بیشترین فروش‌های نفت را در تاریخ داشتیم

ظریف گفت: «آنچه که امروز برای ما مهم است این است که در مقابل این واقعیات با چشم باز حرکت کنیم.حرکت اصلی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در این روزها حرکت برای ایجاد التهاب روانی است. در برخی موارد متاسفانه به دلیل مشکلات خودمان که داخلی است یا می خواهیم یکدیگر را متهم کنیم یا دیگران را به ناکارآمدی متهم کنیم، هر مشکلی که هست آنها توانسته اند یک فضاسازی ایجاد کنند که این فضا بر وضع اقتصادی و نرخ ارز اثر گذاشته است.»

او با اشاره به اینکه واقعیات اقتصادی به جز برخی مانند حجم نقدینگی سال گذشته هم بوده اما تورم زیر 10 درصد داشتیم رشد بالای 10 درصد، این سوال را مطرح کرد که چه شد توانستند این وضع را ایجاد کنند؟ آیا واقعیتی عوض شد و فروش نفت ما کم شد؟

ظریف گفت: «ما ماه گذشته یکی از بیشترین فروش‌های نفت را در تاریخ داشتیم. ما ماه گذشته بالای 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت فروختیم. پس چه شد که این اتفاقات افتاد؟ فضای روانی.»

چه کسی باور می‌کند آقای ترامپ در مذاکره جدی است

او گفت: «نمی‌گویم وضع کشور بی‌اشکال است اما فضای روانی که ایجاد شده و متاسفانه برخی از ما هم به این فضای روانی در صحنه سیاسی دامن زدیم چراکه خیال کردیم در این فضای روانی و رسانه‌ای با رقیب خود برخورد می‌کنیم آنها را در اهداف خود پیش برده است. اگر نه چه کسی باور می‌کند آقای ترامپ در مذاکره جدی است. می‌خواهی مذاکره کنی، مقام معظم رهبری مشخص کرده اند. مقام معظم رهبری در مذاکرات برجام فرمودند اگر ما از این مذاکرات نتیجه ببینیم و ببینیم آمریکایی‌ها در این مذاکرات درست عمل می‌کنند می‌شود زمینه برای مذاکرات آتی.»

ظریف گفت: «شما می‌خواهید مذاکره کنید همین برجامی که دو سال و نیم مذاکره کردیم و دو سال آن مذاکره مستقیم با آمریکا بود‌. هیچ وقت در تاریخ آمریکا وزیر امور خارجه این کشور این مدت برای یک مذاکره در خارج آمریکا نبود. آقای کری 18 روز از هتل ما خارج نشد.»

وزیر امور خراجه اعلام کرد: «در آخرین نظر سنجی که بعد از خروج آقای ترامپ از برجام از مردم آمریکا شد متجاوز از 60 درصد مردم آمریکا اعتقاد داشتند که نباید آمریکا از برجام خارج شود.اینکه می گویید مردم امریکا قبول نداشتند که قبول داشتند چون هیأت حاکمه آمریکا حدود سی و چند درصد بین مردم حمایت دارد. بیش از 60 درصد مردم آمریکا هم می گویند این توافق خوب جواب داده است و نزدیک به 180 کشور در دنیا هم همین را می گویند یعنی دیگر کدام متحد آمریکا را می خواهید پیدا کنید به غیر از همین دو سه تا که آنها هم خیلی داخل ... این حرف را نزده باشند.»

ظریف گفت: «شما با این سابقه ادعای مذاکره میکنید و بعد هم می‌خواهید فضاسازی کنید که یک فضایی را در افکار عمومی درست که شما اهل مذاکره هستید چه کسی این را می پذیرد. حتما مردم نمی‌پذیرند. حتما در این فضاسازی رسانه نقش اولیه را دارد و من تأکید می‌کند بر اینکه نقش رسانه و نقش شکل‌دهی به افکار عمومی توسط رسانه نقش بی‌بدیل است.»

ما همیشه در مقابل دنیا بودیم این بار دنیا پشت ما ایستاده است

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امروز در کشور جناح‌های سیاسی مختلف را نداریم، اقوام و قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف را نداریم. امروز در کشور موافق و مخالف نظام را نداریم. به عنوان کسی که رشته‌ام این است و زندگی‌ام را در این حوزه گذاشته‌ام به شما میگویم آنچه اسرائیل بر نابودی آن کمر بسته و ناپختگان همسایه ما به خیال خام خود به آن دامن زده‌اند موجودیت کشوری به نام ایران است و من یقین دارم که این خیال خامی بیشتر نیست و مردم ما که از مقاطع حساس گذشته که پشت سر گذاشتند در مقطع کنونی که دنیا پشت سر آنها ایستاده عبور می کنند.»

او بیان کرد: «ما همیشه در مقابل دنیا بودیم این بار دنیا پشت ما ایستاده است. البته ما هیچ‌گاه به دنیا اتکا نمی کنیم. عامل قدرت ما این است که به دنیا اتکا نکنیم.»

التهابات بازار ارزی در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت

ظریف در ادامه با تاکید بر نقش مردم، خاطرنشان کرد: «آنچه که ما را از مقاطع حساس کنونی قبلی گذراند، مردم ما بودند، ارزش مردم را فراموش نکنیم، اهمیت مردم را فراموش نکنیم، آگاهی واقعی دادن به مردم را فراموش نکنیم، نشان دادن واقعیات کشور را فراموش نکنیم. سیاه نمایی و نماامید کردن این مردم را کنار بگذاریم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: «واقعا کشور ما در شرایط خوبی است، اجازه ندهیم یک فضای بحرانی از فضای خوب کشور ما بسازند، ما شرایط بسیار بسیار سخت‌تری را گذرانده‌ایم، شرایط کنونی ما در قیاس با شرایطی که گذرانده‌ایم حتما شرایط عالی است.»

او با اشاره به التهابات اخیر قیمت دلار در کشورمان، بیان کرد: «دقت کنید که التهابات بازار ارزی در مغازه شکل نگرفت بلکه در رسانه و فضای مجازی شکل گرفته است، با قیمت‌های نجومی و عجیب و غریب دلار معامله‌ای صورت نگرفته و اگر هم معامله‌ای بوده، معاملات کوچکی بوده است در واقع این قیمت‌ها در فضای افکار شکل گرفته نه واقعات روی زمین.»

ظریف ادامه داد: «واقعات روی زمین ما یعنی میزان صادرات ما درآمد ارزی ما از صادرات به مراتب بیشتر از کل نیاز وارداتی ما اعم از کالا، خدمات و کالاهای لوکس است.»

این مقام مسئول همچنین متذکر شد: «آن چیزی که باعث شده این فضا در کشور ما شکل بگیرد یک عدم اطمینان به آینده است، این است که مردم فکر می‌کنند باید اجناس خود را نگه دارند، این مسائل در فضای غیرواقعی و فضای روانی شکل گرفته و سیاست آمریکا نیز دقیقا همین بوده که این فضا را شکل بدهد.»

ظریف ادامه داد: «برای همین است که امروز آمریکا با این مسئله در حال بازیست و یک روز می‌گوید می‌خواهیم با شما مذاکره کنیم و یک روز می‌گوید کاری با شما می‌کنیم که عالم و آدم ندیده باشد. ببینید طی دو روز چه مواضع زیگزالی اتخاذ می‌کنند. این مسائل برای بازی با افکار عمومی است.»

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «حتما سیاست‌های اشتباهی در گذشته اتخاذ شده است. شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی با صداقت با مردم راجع به آینده این حوزه صحبت کرد و در سایر حوزه‌ها نیز امشب رئیس‌جمهوری با مردم صحبت می‌کند تا نگرانی‌های موجود در جامعه رفع شود ولی به طور کلی ما موظفیم که بیشتر با مردم صحبت کنیم.»

ظریف خاطرنشان کرد: «اما این واقعیت را هم بپذیریم که شکل دادن، جهات دادن به فضا و ترسیم واقعیات وظیفه شما اصحاب رسانه است که این وظیفه، خطرترین وظیفه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار