در جلسه شورای اجتماعی کشور
وزیر کشور: مشکل نبود نشاط در مدارس را باید حل کنیم
ابتکار: تابآوری دانشآموزان در برابر مسائل و آسیبهای اجتماعی را باید تقویت کنیم
تهران (پانا) - وزیر کشور گفت فقدان امید و نشاط اجتماعی در مدرسه و جامعه منجر به افسردگی و پرخاشگری دانشآموزان میشود.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز یکشنبه در جلسه شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: افسردگی و پرخاشگری به فقدان نشاط اجتماعی در مدرسه یا جامعه برمیگردد، اگر موضوع نشاط اجتماعی را حل کنیم، حجم عظیمی از مشکلات را پوشش خواهیم داد.
وی شناسایی «علتها» را از شناسایی «مصداقها» در حوزه آسیبهای اجتماعی مهمتر دانست و تاکید کرد: باید فقدان نشاط اجتماعی در مدارس و کمبود امید و نشاط را بررسی کنیم، مشکل نبود نشاط در مدارس را باید حل کنیم.
در یکصد و چهارمین جلسه شورای اجتماعی کشور گزارش وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح «نظام مراقبتهای اجتماعی دانش آموزان (نماد) و بررسی الزامات گسترش دامنه اجرای این طرح در سال تحصیلی ٩٨-٩٧» با تاکید بر نقش دستگاههای عضو این شورا ارایه و بررسی شد.
وزیر کشور به طرح نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان اشاره و خاطرنشان کرد: حرکتی خوبی در کشور آغاز شده است اما باید در کنار این اقدامات، اشکالات و کمبودها شناسایی و اصلاح و همچنین پیشنهادها تکمیلی نیز تدوین و اجرایی شود.
رحمانی فضلی افزود: باید افرادی مستقر شوند و بازخوردهای اجرای این طرح را دریافت کنند و پس از بررسی، نواقص طرح اصلاح شود.
وی با بیان اینکه در حوزه آسیبهای اجتماعی پیشگیری در اولویت است، یادآور شد: در این زمینه در مدارس نباید فقط به کادر آمورزش و پرورش و این که فقط یک فرد یا یک گروه مسئول این امور باشد بسنده کنیم چون به نتیجه مطلوب نمیرسیم.
وزیر کشور با تاکید بر این که در مسائل دانشآموزان همه مربیان، معلمان و حتی خانواده باید نقش داشته باشند، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که معاونت پرورشی در آموزش و پرورش در ابتدای انقلاب با آن مواجه شد، همین نکته بود که این معاونت در یک طرف قرار داشت و بقیه معلمان و مربیان مدرسه در طرف دیگر قرار داشتند و چون نتوانستند ارتباط برقرار کنند به نتیجه نیز نرسیدند.
رحمانی فضلی تاکید کرد: در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باید از خانوادهها نیز کمک گرفته شود.
رئیس شورای اجتماعی کشور افزود: آموزش و پرورش به عنوان نهادی که انواع و اقسام ورودیها از گروههای مختلف اجتماعی به آن وجود دارد، از طرفی جزو آسیبپذیرترین گروه در معرض خطر و از طرف دیگر سالمترین و بهترین نهاد واسط است؛ ورودی مدرسه و آموزش و پرورش از یک جامعهای است که دارای طیفهای مختلف دانشآموزی از نظر سلامت است.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش یک محیط و سیستم واسط و مرحلهگذار است و باید در نظر بگیریم که حداقل ورودی افرادی خطرپذیر و آسیبپذیر که در جامعه هستند در مدارس نیز وجود دارند، پس باید این سیستم را به گونهای طراحی و برنامهریزی کنیم که حداقل سلامتی و توانمندی را در دانشآموزان ایجاد کند.
وی همچنین درمورد محرمانه بودن اطلاعات آسیبهای اجتماعی دانشآموزان گفت: از این موضوع نباید ساده بگذریم؛ دوره دانشآموزی به لحاظ شرایط سنی دارای ویژگیهای خاصی است؛ سیستم را باید به گونهای را طراحی کنیم که اطلاعات دانشآموزان را در حد نیاز و همان زمان نیاز استفاده شود و بعد از آن این اطلاعات از بین برود.
جانشین رئیس شورای اجتماعی کشور با یادآوری این که «شرایط در مدارس و مناطق مختلف، متفاوت است»، گفت: البته موارد پرخطری مانند اعتیاد، خودکشی، آزار جنسی در مدرسه و بین دانشآموزان باید جدی گرفته شود و ضمن شناسایی خاطیان با آنها برخورد شود.
رحمانی فضلی تاکید کرد: باید در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزی ضمن بهرهگیری از کمک خانوادهها، آموزشها باید مستمر و تداوم داشته داشته باشد.
وی افزود: دانشآموزانی که پدر و مادر معتاد یا زندانی دارند بیشتر در معرض خطر هستند، باید آنها را شناسایی کنیم و به صورت مستمر آموزش دهیم.
وی تاکید کرد: مشاوران در مدارس را باید از بین افراد متخصص انتخاب کنیم و آموزشهای اولیه را ببیند.
در این جلسه که به ریاست رحمانی فضلی وزیر کشور و با حضور نمایندگان دستگاههای عضو این شورا برگزار شد، معصومه ابتکار معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده و شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیسجمهوری در امور حقوق شهروندی و تقی رستموندی معاون وزیر و رئیس سازمان اجتماعی کشور نیز حضور داشتند.
معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این جلسه با بیان اینکه «طرح نظام مراقبت از دانشآموزان» دستاورد ارزندهای است»، گفت: نقش انجمنهای اولیاء و مربیان و سازمان دانشآموزی و تقویت نقش و جایگاه خانواده در اجرای این طرح نیز میتواند اثر بخش باشد.
ابتکار تاکید کرد: تابآوری دانشآموزان در برابر مسائل و آسیبهای اجتماعی را باید تقویت کنیم.
وی همچنین بهرهگیری از تجربه گروههای همسالان و همیاران در مدارس را یک تجربه بسیار ارزشمند و مهم عنوان کرد.
ارسال دیدگاه