صالحی امیری: از ابتدا اشتباه کردیم؛ ریل توسعه از ایستگاه آموزش و پرورش آغاز میشود
آغاز توزیع بودجه باید از آموزش و پرورش باشد
تهران (پانا) - رئیس کمیته ملی المپیک رویکردهای اساسی تحول در آموزش و پرورش را برشمرد و این وزارتخانه را بزرگترین نهاد مدنی در ایران اسلامی دانست.
رضا صالحی امیری در دومین کنگره مجامع اعضا، مربیان و مدرسان سازمان دانش آموزی که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد گفت: «باید به یک باور جمعی برسیم که آینده این سرزمین در گروی آموزش و پرورش است و اگر بناست بر قلههای توسعه قرار بگیرد و به مقصود انقلاب اسلامی برسیم باید در آموزش و پرورش ریلگذاری کنیم.»
او ادامه داد: «ریل توسعه از ایستگاه آموزش و پرورش آغاز میشود. رویکردهای اساسی که در آموزش و پرورش وجود دارد قابل توجه است. معتقدم بزرگترین نهاد مدنی در ایران اسلامی آموزش و پرورش است زیرا خاستگاه مدنیت آموزش و پرورش آغاز میشود و مدنیسازی در نظام آموزشی و تربیتی شکل میگیرد.»
رئیس کمیته ملی المپیک نقطه آغاز مدنی بودن را خانواده جامعه و آموزش و پرورش دانست و این وزارتخانه را بزرگترین نهاد فرهنگی اجتماعی در کشور خواند.
صالحی امیری با طرح این سؤال که چرا باید در آموزش و پرورش تشکل حضور داشته باشد، گفت: «مهمترین چالش امروز جامعه وجود جامعه اتمیزه است اما در ساختار سازمانی و متشکل، تشکیلات به نمایندگی از یک ملت سخن میگوید و سازمان دانشآموزی به نمایندگی جامعه بزرگ دانشآموزان، مربیان و معلمان سخن میگوید.»
او ادامه داد: «تشکلها حلقهای برای تعریف مسیرهای توسعه پایدار است و آغاز توسعه سازماندهی و سازمانپذیری در همه نهادهاست.»
او افزود: «باید در یک کشور سامانیابی اجتماعی در قالب تشکلها شکل بگیرد چرا که یک تشکل میلیونی در جامعه میتواند نقش مؤثری داشته باشد.»
رئیس کمیته ملی المپیک افزود: «تشکلها حلقههای ارتباطی میان مردم و نظام سیاسی هستند و یکی از زیباترین تشکلها در ایران سازمان دانش آموزی است.»
صالحی امیری ادامه داد: «هیچ ظرفیت فکری٬ اجتماعی و فرهنگی در کشور بزرگتر از آموزش و پرورش نیست و جهل بزرگ است که از این نهاد بیبهره باشیم.»
صالحی امیری افزود: «اگر بناست در آینده اتفاقی شکل بگیرد نقطه آغاز آن اتفاق آموزش و پرورش است که به ۱۰ نکته اساسی درباره آموزش و پرورش اشاره میکنم.»
او ادامه داد: «اولین نیاز اساسی در آموزش و پرورش استراتژی است که در آن رویکرد جامعگر و کلینگر به آموزش و پرورش مطرح میشود.»
او افزود: «آموزش و پرورش امروز فراتر از یک وزارتخانه است این وزارتخانه یک نهاد ملی است که همه وزارتخانهها باید در خدمت آن باشند و در آن نیز باید نگاه جناحی و سلیقهای بپرهیزیم .»
صالحی امیری گفت: «باید بدانیم آموزش و پرورش یک سرمایه ملی است و کانون تولید و بازتولید سرمایه ملی بهحساب میآید. بزرگترین کانون تولید سرمایه آموزش و پرورش است که میتواند به سرمایه ملی تبدیل شود.»
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: «جامعه ایران در مسیر تحولات پرشتابی قرار دارد که مهمترین رسالت آموزش و پرورش مواجهه با این تغییرات است در چنین فضایی نمیتواند نظارهگر تحولات باشد و در گذشته زیست کند. بلکه باید با تغییر نگرش و ساختار در مسیر پویایی حرکت کند و با موانع مواجه شود.»
صالحی امیری ادامه داد: «آموزش و پرورش باید دیوارهای فیزیکی خود را بردارد و در متن اجتماعی زیست کند. امروزه معلم باید در کانالها و سایتها با دانشآموزان ارتباط دائمی داشته باشد و آموزش در کلاس بسته تعریف نشود بلکه به متن مدرسه توجه شود.»
او گفت: «رسالت آموزش و پرورش این است که بهصورت یک پازل اجتماعی تغییرات را مدیریت کند زیرا جامعه ایران با گسل جدی مواجه است و باید بتوانیم با نگاه ملی به آموزش و پرورش از این گسلها گام برداریم.»
صالحی امیری اهمیت طرح تحول آموزش و پرورش را مهمتر از طرح تحول سلامت دانست و گفت: «آموزش و پرورش باید از لاک بسته خارج و وارد بطن جامعه شود.»
رئیس کمیته ملی المپیک اتکای آموزش و پرورش را به یک ملت دانست و افزود: «امروزه معلم و چهار تشکل آموزش و پرورش در قبال ملت مسئول هستند. آموزش و پرورش به دلیل حضور در همه سطوح ملی مسئولیت دارد.»
صالحی امیری ادامه داد: «حجم آسیبهای اجتماعی در جامعه زیاد است اما نقطه حل این چالش آموزش و پرورش است. نکته کلیدی این است که باید رویکرد آموزش روحیه مشارکت در مدرسه، سبک زندگی و مبانی اخلاقی اجتماعی مورد توجه آموزش و پرورش باشد.»
او رسالت اصلی آموزش و پرورش را تربیت نسلی برای زیست فرهنگی خواند و گفت: «کهنگی و ایستایی در آموزش و پرورش و توقف در گذشته مهمترین تهدید است که باید آموزش و پرورش برای تحقق اهداف بلند خود با رویکرد پویایی حرکت کند.»
او افزود: «اگر بناست اهداف بلند آموزش و پرورش محقق شود باید دولت و مجلس و نظام سیاسی نهاد آموزش و پرورش را بهعنوان اصلیترین نهاد بشناسند و نیروی انسانی، بودجه و ساختار لازم را در اختیار آن قرار دهند.»
صالحی امیری گفت: «ما مسیر توسعه را اشتباه رفتیم. فکر می کردیم اگر توسعه نفتی پیدا کنیم توسعهیافته خواهیم شد. توسعه نفتی پیدا کردیم اما توسعه ملی پیدا نکردیم. باید از ابتدا آموزش و پرورش را محور توسعه قرار میدادیم. نمیشود معلم فقیر وجود داشته باشد و جامعه ثروتمند باشد. نیازمند تغییر در نگاه ، نگرش و عمل مسئولان هستیم.»
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: «اگر بودجه دولت کم است باید باور داشته باشیم که آغاز توزیع بودجه باید از آموزش و پرورش باشد.»
ارسال دیدگاه