رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور : مهمترین ابزار قدرت، قدرت علمی است
تهران(پانا)- رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در اختتامیه چهاردهمین جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی مهمترین ابزار قدرت را قدرت علمی دانست و بر لزوم توجه به حوزه تعلیم و تربیت به عنوان فراگیرترین سطح تأثیرگذاری در جامعه تاکید کرد.
![رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور : مهمترین ابزار قدرت، قدرت علمی است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/Y2M4MDYrVjwn/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH34rJZLI9PFUsAIKXaKdntA,,/Y2M4MDYrVjwn.jpg)
حسن مرادی، رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در اختتامیه چهاردهمین جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی که پیش از ظهر امروز برگزار شد گفت:«با توجه به نظام و فرهنگ اسلامی حاکم بر جامعه، سعادت دنیوی و اخروی حرکت بر اساس اسلام ناب و سه بعد اساسی عقلانیت، معنویت و عبادت است و این مبنای حرکت همه مجموعهها و نهادها است و از آنجا که استقلال، آزادی، پیشرفت و آبادانی جز برترین اهداف جامعه ایران بوده است، کانون توجه همه حرکتها و تلاشها این موضوعات و ابعاد است.»
حسن مرادی گفت: «تحقق آرمانها و اهداف کشورها در سایه قدرت و اقتدار اتفاق میافتد و امکان ندارد آرمانها بدون قدرت عینیت پیدا کند و مهمترین ابزار قدرت، قدرت علمی است. چیزی قدرتمندتر از علم در دنیا وجود ندارد و روزبهروز علم توسعه بیشتری پیدا میکند و قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی فقط با ابزار علم به ثمر مینشیند و توسعه مییابد. بنابراین اگر در ابعاد دیگر ابزار علمی دچار اخلال شود، آن قدرت هم کاهش مییابد.»
رییس جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیج کشور علم را وابسته به بینش و معرفت دانست و گفت:«حوزه تعلیم و تربیت فراگیرترین سطح تأثیرگذاری در جامعه را دارد و اگر به این حوزه در نظام مدیریت، پاسخگویی مسائل کشور، سرمایهگذاریها و مهندسی کشور به این لایه اصلی قدرت توجه شود، موفقیتهای زیادی حاصل خواهد شد. متأسفانه بعد از انقلاب نگرش دولتهای مختلف به آموزشوپرورش دچار اشکالات اساسی در مدیریت، تخصیص منابع و سرمایهگذاری بودهایم و برنامهریزی مطلوبی صورت نگرفته است.»
حسن مرادی در ادامه گفت: «اگر بخواهیم در آموزشوپرورش سرمایهگذاری اساسی انجام شود مهمترین بخش در منابع انسانی است و در منابع انسانی دو عنصر تعیینکننده است: یکی دانشآموز که برای آینده کشور تربیت میشود و مهمترین محصول سیستم آموزشوپرورش است و دیگری معلم است. معلم فکور، ماهر، با اعتماد به نفس و با نگرش عمیق میتواند این دانشآموز را آموزش دهد و خوشبختانه این ظرفیت در بین فرهنگیان وجود دارد که این نقش را بهخوبی انجام دهند.»
رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور به اهداف جشنواره و سه سطح از چالشهای نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «چالشهای بنیادی، چالشهای راهبردی با نگاه به وضعیت کنونی و آینده و چالشهای مسائل جاری از مهمترین مسائل نظام آموزشی کشور است که با توجه به روند تغییرات و حرکت جهانی در حوزههای علمی وفناوری باید برای این تغییرات آموزش و پرورش پاسخگویی و ارایه راه حل داشته باشد و محصولات و بروندادهای چنین جشنوارههایی می تواند ناظر و معطوف به یکی از این سه سطح چالشها باشد و راهحلهای عملیاتی خوبی ارائه دهد.»
در ادامه این مراسم محمد نبی رودکی، رئیس پژوهشکده علوم ومعارف دفاع مقدس اهداف و محورهای جشنواره را تشریح کرد.
او با اشاره به اهمیت و ضرورت پرداختن به نقاط برجسته دفاع مقدس در کتب درسی گفت: «در کتابهای درسی داستانهایی از جمله دهقان فداکار را با مصداق ایثار میشناسیم که ماندگار هم شده است، اما به مصادیق مدیریت جهادی، شجاعت و شهامت و ایستادگی هشت سال دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است و خوشبختانه با نظر وزیر آموزش و پرورش، سازمان برنامهریزی آموزشی و تالیف کتب درسی در این مسیر گامهای موثری برداشته است.»
محمدنبی رودکی در ادامه گفت: «باتوجه به ماندگاری مصادیق آمده در کتب درسی، برای اینکه بخشهایی از گنجینه دفاع مقدس وارد کتابهای درسی مقاطع تحصیلی شود، برنامهریزیهایی با همکاری سازمان بسیج فرهنگیان و سازمان تالیف کتب درسی، انجام گرفته است و آموزش و پرورش که در هشت سال دفاع مقدس دارای ۴۰۰۰ معلم شهید و ۳۶۰۰۰ دانش آموز شهید است، میتواند از این فرصت برای معرفی الگو های برتر انسانیت برای دانشآموزان استفاده کند.»
ارسال دیدگاه