یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد:‌ 2 راهکار جلوگیری از خروج سپرده‌های بانکی

تهران (پانا) - یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران دو راهکار برای جلوگیری از خروج سپرده‌های بانکی را پیشنهاد کرد.

کد مطلب: ۸۳۷۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد:‌ 2 راهکار جلوگیری از خروج سپرده‌های بانکی

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، تیمور رحمانی درباره خروج سپرده‌های مردم از سیستم بانکی، اظهار کرد: سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج نشده است بلکه سپرده‌ها سیال شده است به این معنی که به دارایی تبدیل شده و درجه ماندگاری در در بانک‌ها افت کرده است.

وی افزود: تمامی این اتفاق‌ها به این دلیل است که صاحبان سپرده به این جمع‌بندی رسیده‌اند که رفتن به سوی دارایی‌های دیگر در مجموع بازدهی بالاتر از آنچه نظام بانکی اعلام می‌کند، دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره دلیل دیگر، گفت: انتظارات تورمی هم اتفاق افتاده است و به این به آن معنی است که نرخ سود حقیقی سپرده‌های بانکی کاهش داشته است و این عاملی شده است تا سپرده‌گذاران به سمت دارایی‌های جایگزین حرکت کنند.

رحمانی ادامه داد: دولت در زمینه کنترل تورم موفقیت قابل توجهی داشته است اما در زمینه ثبات بخش مالی و بانکی چندان موفق نبوده است و به نوعی در این وقایع مقصر اصلی بوده و عاملی شده است تا مردم سپرده‌های خود را به سمت سایر بازارها از جمله مسکن، طلا و ... سوق دهند.

وی در ادامه اظهار کرد : دولت می‌تواند با انقباض مالی و توسل به انتشار اوراقی که مرتبط با تورم است، تا حدودی این التهاب را کاهش دهد؛ البته در کنار آن باید به دنبال حل مسئله بحران بانکی نیز باشد.

به دنبال تصویب شورای پول و اعتبار و اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری از ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های یکساله را ۱۵ درصد و سود سپرده‌های روزشمار را حداکثر ۱۰ درصد اعلام کردند که پس از این اقدام بخش زیادی از مشتریان سیستم بانکی، سپرده‌های خود را از سیستم بانکی خارج و به سمت بازارهای موازی مثل دلار، سکه و ... منتقل کردند که خود این عامل موجب کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و همچنین ورود حجم زیادی از نقدینگی به این بازارها و ایجاد نوسان شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار