بطحایی: آموزش و پرورش جای تصمیمگیریهای شتابزده نیست
تهران(پانا)- وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد آموزش و پرورش جای تصمیمات شتابزده نیست و باید با عقلانیت وتدبیر، متغیرها را در راستای ایجاد تحول دنبال و از حاشیه سازی پرهیز کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، سیدمحمد بطحایی در جمع اعضای شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران گفت: «وجود تشکلها در آموزش و پرورش ظرفیت بسیار عظیمی است که سایر دستگاهها از آن بی بهره هستند و از گذشته همواره معلمان از سطح افق بالاتر وجایگاه ویژهای در جامعه برخوردار بودهاند.»
وزیر آموزش و پرورش تشکلهای فرهنگیان را ظرفیتهای ارزشمندی برشمرد که باید از نظرات شان بهرهمند شد و گفت: «تا زمانی که تحول در آموزش و پرورش صورت نگیرد، توسعهای در کشور اتفاق نمیافتد و شرط ایجاد تحول، شجاعت و پرهیز از محافظه کاری است و نباید محافطه کاری کرد و فرصتها را از دست داد.»
عدم انطباق آموزشهای ارائه شده بانیازهای روز دانشآموزان
او ادامه داد: «مشکلات معیشتی، سطح دانش معلمان، فضای آموزشی، تجهیزات و بسیاری از مسایلی که به عنوان مشکلات آموزش و پرورش مطرح میشود، همیشه در جامعه فرهنگیان وجود داشته است، اما مشکل اصلی نظام تعلیم وتربیت که امروز نیاز به اصلاح دارد عدم انطباق آموزشهای ارائه شده بانیازهای روز دانشآموزان است و آنچه امروز در مدارس تدریس میشود نیازهای فردی واجتماعی دانشآموزان را بر طرف نمیکند و متناسب با مطالبات جامعه نیست.»
بطحایی تحول را سیاستی دانست که وزارتخانه در یک ساله اخیر آن را دنبال میکند و گفت: «باید تلاش کنیم که جامعه نسبت به معلمان بی تفاوت نباشد و شان و منزلت معلمان را درک کند و اگر چنین شود همه مشکلات حل میشود و مطالبات جامعه از معلمان نیز محقق میشود.»
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: «آموزش و پرورش جای تصمیمات شتابزده نیست و باید با عقلانیت و تدبیر، متغیرها را در راستای ایجاد تحول دنبال و از حاشیه سازی پرهیز کنیم.»
بطحایی گفت: «تحول در آموزش و پرورش تنها در محیطی آرام امکان پذیر است و نباید طوری حاشیه سازی درست شود که مدیران در ایجاد تغییرات ترس داشته باشند و بتوانند با تدبیر وعقلانیت کارها را جلو ببرنند.»
وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: «رویکرد ما در آموزش و پرورش تنها مدرسه محوری است و همه تغییرات باید در سطح مدرسه انجام شود و دنیا نیز به این نتیجه رسیده است، بنابراین مدیران مدارس نباید دائما منتظر دستور از مدیران بالادست باشند بلکه مدرسه خودش باید خلاقیت داشته باشد.»
بطحایی به لازمه مدرسه محوری، تفویض اختیار از ستاد به استانها و به ترتیب به مناطق و مدارس انتقال مییابد اشاره کرد و ادامه داد: «تا زمانی که صلاحیتهای لازم در معلمان ومدیران محقق نشود تفویض اختیار موثر نخواهد بود.»
اجرای چند برنامه تحولی
وزیر آموزش و پرورش به اجرای چند برنامه تحولی از جمله اجرای طرح سنجش صلاحیتها، اجرای طرح انتخاب مدیران، تفویض اختیار به مدارس اشاره کرد و گفت: «امیدواریم از اول مهر ۹۷ اجرای این تغییرات در مدارس محسوس باشد وحل بسیاری از مسائل توسط خود مدارس صورت گیرد.»
او به وجود انتقاداتی نسبت به تغییرات صورت گرفته در احکام جدید فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «این تغییرات ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و با وجود مقاومتهای آموزش وپرورش از سوی نهادهای ذی ربط صورت گرفته است.»
شرط اصلی منسوب کردن مدیران همسویی آنها با سیاستهای دولت است
وزیر آموزش و پرورش، انتخاب ۲ نفر از اعضای هئیت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق برگزاری انتخابات سراسری را تجربهای موفق برشمرد و گفت: «این موفقیت ما را بر آن داشته تا در موضوع مدیران نیز به سمت انتخابات به جای انتصابات برویم و شرط اصلی منسوب کردن مدیران همسویی آنها با سیاستهای دولت است وهمچنین شایستگیها و صلاحیتها از مهمترین شاخصههای وزارتخانه برای انتصاب مدیران است، هرچند ممکن است خطایی هم صورت گیرد، اما این سیاست اصلی ما در عزل ونصبها خواهد بود.»
ارسال دیدگاه