گزارش پانا از نشست خبری انتشار اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال
۲۸ میلیون نفر در کشور روزانه به صورت آنلاین بازی می کنند
تهران (پانا) _ آمار های بنیاد ملی بازیهای رایانه ای حکایت از آن دارد که ۲۸ میلیون نفر ایرانی در کشور روزانه به صورت آنلاین از بازی های رایانه ای استفاده می کنند.همچنین بر اساس این آمار سرانه استفاده از بازی های رایانه ای در کشور ۳۱ دقیقه در روز است.
صبح امروز نشست خبری «انتشار شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران» با حضور حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و سید محمدعلی سیدحسینی معاون پژوهش در بنیاد بازیهای رایانه ای برگزار شد.
در بخشی از این نشست گزارش نمای باز که مربوط به وضعیت گیم و گیمرها در ایران است منتشر شد.
براساس این گزارش ، اطلاعات موجود در گزارش نمای باز ۹۶ با تحلیل دادههای پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال از نمونه آماری ۸۰۰۰ نفری به دست آمده است. جهت اجرای این پیمایش از روش نمونهگیری تلفیقی «طبقهای-خوشهای چند مرحلهای» استفاده شده که خوشههای مرحله اول شامل تمام استانهای کشور و خوشههای مراحـل بعـد بـه ترتیـب شـامل شهرسـتان و شـهر و روسـتا میشـوند.
در ادامه مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به آمار ارائه شده درباره میزان استفاده از بازیهای رایانه ای ، گفت: طبق یافتههای گزارش نمای باز سال ۱۳۹۶ از جمعیت ۸۱ میلیون نفره کشور ایران از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند. به این ترتیب ۲۸ میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آنها ۶۵ درصد بازیکنان مرد و ۳۵ درصد بازیکنان زن هستند. از هر ۱۰۰ زن در ایران ۲۴ نفر بازیکن و از هر ۱۰۰ مرد در ایران ۴۵ نفر بازیکن هستند. در هر خانوار ایرانی به طور متوسط ۱ نفر بازی دیجیتال انجام می دهند.دهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی ۱۹ سال است.
وی اضافه کرد: در میان بازیکنندگان ۳۱ درصد را کودکان زیر ۱۲ سال، ۳۶ درصد را نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال، ۲۶ درصد را جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال، ۶ درصد را میانسالهای ۳۵ تا ۵۹ سال و یک درصد را کهنسالهای بالای ۶۰ سال تشکیل میدهند.
قدوسی در ادامه یادآور شد: از جمعیت بازیکنان ایرانی ۸۸ درصد از پلتفرم موبایل، ۲۵ درصد از پلتفرم رایانه شخصی و ۱۸ درصد از پلتفرم کنسول استفاده میکنند. در این میان ۷۷ درصد از گوشی هوشمند، ۳۱ درصد از تبلت، ۲۰ درصد از رایانه شخصی، ۱۱ درصد از لپتاپ، ۱۸ درصد از کنسول خانگی و ۲ درصد از کنسول دستی استفاده میکنند. همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که درآمد بازار بازیهای دیجیتال کشور ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است که سختافزار و نرمافزار را شامل میشود.
در ادامه سید محمدعلی سیدحسینی معاون پژوهش بنیاد بازیهای رایانه ای نیز یادآورشد: براساس این اطلاعات با بررسی درصد بازیکنان به تفکیک تحصیلات مشخص میشود که ۶۶ درصد آنها کمتر از دیپلم، ۱۵ درصد دیپلم و پیش دانشگاهی، ۶ درصد فوق دیپلم، ۱۰ درصد کارشناس، ۲ درصد کارشناس ارشد و ۱ درصد دارای تحصیلات دکترا و بالاتر هستند. از نظر وضعیت تاهل بازیکنان ۷۸ درصد آنها مجرد، ۱۵ درصد متاهل دارای فرزند و ۶ درصد متاهل بدون فرزند هستند.
وی به سرانه استفاده از بازیهای رایانه ای اشاره کردو گفت: سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران ۳۱ دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است. در عین حال بازیکنان ایرانی به طور متوسط ۹۰ دقیقه در روز بازی میکنند. ۵ برند سختافزاری پرطرفدار بین بازیکنان به ترتیب برندهای سامسونگ، سونی، هوآوی، لنوو و مایکروسافت است.
وی ادامه داد: نرخ دسترسی به اینترنت در ایران حدود ۷۰ درصد است. در این میان ۸۴ درصد بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و ۴۸ درصد آنها به صورت آنلاین بازی میکنند. درباره روشهای دسترسی به اینترنت در میان بازیکنان باید به این نکته اشاره کرد که ۵۹ درصد آنها از اینترنت سیمکارت، ۲۱ درصد از اینترنت ADSL، ۵ درصد از اینترنت WiMAX و ۱ درصد از اینترنت Dial Up استفاده میکنند.
معاون پژوهش بازیهای رایانه ای در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حدود ۱۸ درصد از بازیکنان کشور خریدار نرمافزار (بازی) هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز ۱۸ سال است. از مجموع درآمد بازار بازیهای دیجیتال در ایران حدود ۶ درصد به سهم بازیهای بومی اختصاص دارد. میزانی که نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد یک درصدی را نشان میدهد.
وی ادامه داد: همچنین از مجموع ۳۹۵.۱ میلیارد تومان سهم بازی از کل درآمد بازار ۱۴ سهم بازیهای بومی است که نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد ۱۱ درصدی را نمایش میدهد.
به گفته حسینی از میزان ۹۲۰ میلیارد تومان کل درآمد بازار بازیهای دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۲۵ میلیارد تومان سهم سختافزار و حدود ۳۹۵ میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه کنسول با ۴۲۸.۶ میلیارد تومان محبوبترین سختافزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کردهاند..
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: در میان بازیها نیز بازیهای موبایلی با سهم ۲۲۹.۵ میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن بازیهای کنسولی و بازیهای رایانهای از جمله بازیهایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شدهاند.
ارسال دیدگاه