مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد:

سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان یزد کاهش می‌یابد

یزد (پانا) -مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد بیان داشت: به‌طور متوسط در هرسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب‌های استان مصرف می‌شود.

کد مطلب: ۸۳۲۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان یزد کاهش می‌یابد

محمدمهدی جوادیان زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تلاش همگانی برای نهادینه شدن فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان یزد کاهش می‌یابد و این موضوع نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در هرسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب‌های استان مصرف می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر ۱۳۰ درصد از آب تجدیدشونده را مصرف می‌کنیم و این نشان می‌دهد که در آینده با مشکلات جدی درزمینهٔ تأمین آب در استان یزد مواجه خواهیم بود. طی ۳۰ سال گذشته به‌طور متوسط ۲۰ درصد بارش‌ها در کاهش‌یافته است و این موضوع با تغییر الگوی بارش‌ها نیز همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد ادامه داد: درگذشته بیشترین بارش‌ها به‌صورت برف و در مناطق کوهستانی بود که عمدتاً درزمانی اتفاق می‌افتاد که قدرت تبخیر آب کم بود؛ اما اکنون با تغییر الگوهای بارشی شاهد بارش باران در فصل بهار و ماه‌های پایانی سال هستیم که قدرت تبخیر بالاست که این مهم بر تغذیه منابع آبی ما بسیار تأثیرگذار است.

جوادیان زاده تأکید کرد: در چنین شرایطی باید بیش از هر زمان دیگری در موضوع آب حساسیت به خرج دهیم. درصورتی‌که یزدی‌ها درگذشته از پنکه برای خنک کردن خانه‌های خود استفاده می‌کردند؛ امروز این موضوع به حاشیه رفته و کولرهای آبی که سهم بالایی در مصرف آب استان دارند جایگزین آن شده است.

این مسئول تصریح کرد: در شرایط کنونی درزمینهٔ تأمین آب استان هیچ راهبردی جز مدیریت مصرف نداریم و باید با همین آب موجود مصرف را مدیریت کنیم تا به مشکل نخوریم. هر راهبردی درزمینهٔ تأمین آب استان بدون تکیه‌بر منابع آب داخلی قریب به ۵ سال طول می‌کشد و در این مدت ۵ سال باید با استفاده از همین منابع آب داخلی نیازهای آبی خود را مرتفع کنیم.

وی اذعان کرد: ارزیابی ما این است که اگر همین منابع موجود را به‌درستی مصرف کنیم و مدیریت صحیحی داشته باشیم جای هیچ مشکل و نگرانی درزمینهٔ تأمین آب استان نیست؛ اما اگر در این زمینه حساسیت نشان ندهیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح‌های این شرکت درزمینهٔ مدیریت مصرف آب، اظهار داشت: در راستای مدیریت مصرف آب در استان طرح ۱۰۰ درصد مدیریت مصرف آب را کلید زدیم که بر اساس این طرح باید ۵۰ درصد مصرف در بخش کشاورزی، ۳۰ درصد در بخش صنعت و ۲۰ درصد میزان مصرف آب در بخش شرب کاهش پیدا کند.

جوادیان زاده افزود: در حوزه‌هایی چون کشاورزی باید با استفاده از جایگزین کردن کشت‌های کم آبخواه و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تا ۵۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم. در بخش صنعت نیز باید بر اساس طرح بازچرخانی آب تا ۳۰ درصد مصرف واحدهای صنعتی را کاهش دهیم.

این مسئول ادامه داد: مطالعات کارشناسان ما نشان می‌دهد چنانچه خانه‌های استان را مجهز به لوازم کاهنده مصرف کنیم تا ۲۰ درصد شاهد کاهش مصرف خواهیم بود و همین می‌تواند ما را از شرایط بحرانی کنونی به‌سلامت عبور دهد. باید مسئولیت اجتماعی در بخش آب را بالا ببریم و در این زمینه مدیران و همکاران باید با مردم صداقت داشته باشند و درزمینهٔ آگاه‌سازی مردم نیز رسانه‌ها باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی تأکید کرد: هنوز درصد بالایی از مردم و مدیران استان نیز به این درک نرسیده‌اند که شرایط تأمین آب در استان شرایط بسیار خطرناکی است و وضعیت منابع آب نگران‌کننده است. اگر در این زمینه مدیریت نکنیم بدون شک به مشکل خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد تصریح کرد: یکی از راهبردهای تأمین آب استان موضوع انتقال آب از سایر نقاط کشور به یزد است که طرح‌هایی در این زمینه در مرحله پژوهش و تعدادی در مرحله اجرا قرار دارند. یکی از پروژه‌ها قرار است آب را از منطقه خلیج‌فارس به استان انتقال بدهند که قرار است مازاد آب به شهر یزد منتقل شود.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: در موضوع انتقال آب از دریای عمان نیز درگذشته مجوزی برای این موضوع صادرشده بود که با توجه به عدم پیگیری از سوی مسئولین وقت این مجوز باطل‌شده بود و اکنون در تلاشیم با رایزنی‌های استاندار این مجوز را مجدداً احیا کنیم. خط دوم انتقال آب به استان یزد لغو نشده و این طرح به قوت خود باقی است و حتی ردیف بودجه و اعتبار آن نیز مشخص است؛ اما در حال رایزنی برای انتخاب منبعی مناسب و کم ریسک تر برای این خط لوله هستیم.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه تاکنون خط انتقال آب به استان یزد ۹ بار مورد تعرض قرارگرفته و خسارت‌دیده است، گفت: عده‌ای در تلاش‌اند که با استفاده از شرایط پیش‌آمده منطقه را دچار تشنج کرده و به اختلافات دامن بزنند. این اقدامات از سوی کشاورزان شرق اصفهان انجام نمی‌شود بلکه عده‌ای فتنه‌گر در این تحرکات نقش دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار