معاون ابتدایی آموزش و پرورش: اولویت دولتی بودن پیشدبستانی را به رسمیت بشناسیم
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که بر اساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید سند تحول باید اولویت و اصل دولتی بودن پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه را به عنوان کلید عدالت آموزشی و فرصتهای برابر به رسمیت بشناسیم.
به گزارش معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در دومین جلسه تخصصی تبیین سند تحول بنیادین گفت: «بر اساس بند پنجم هدف عملیاتی سند تحول یعنی تحقق عدالت آموزشی توجه به راهکار ۱-۵ تعمیم پیشدبستانی ضروری است و بر اساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید سند تحول باید اولویت و اصل دولتی بودن پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه را به عنوان کلید عدالت آموزشی و فرصتهای برابر به رسمیت بشناسیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش به لزوم همکاری ملی برای اجرای سند با بیان مصادیقی از عدم توجه سازمانها و نهادهای بیرونی با مفاد سند تحول اشاره کرد و افزود: «تربیت شش ساحتی مورد نظر سند تحول علاوه بر آشنایی مدیران و مربیان نیاز به فضای فیزیکی متناسب در مدارس و معلمان آموزش دیده دارد، بنابراین با عزم ملی سایر سازمانهای مسئول باید در فراهم کردن زیرساختهای اساسی وظیفه خود را انجام دهند.»
در ادامه رضا مددی به اینکه سند تحول برای مدیران واحدهای آموزشی پیامهای بلا واسطه دارد و در موارد مهمی از روشنی و شفافیت برخوردار است اشاره کرد و افزود: «این سند مسئولیت مشترک همه حوزههای آموزش و پرورش است و ما به عنوان سیاستگذاران سند و مدیران به عنوان کارگزاران باید نقش خود را به درستی اجرا کنیم و معاونت آموزش ابتدایی نیز به عنوان بخشی از پیکره آموزش و پرورش در عملیاتی کردن این سند بیش از پیش اهتمام ورزد.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش با ذکر این نکته که سند تحول برای سطوح چهارگانه ستاد- اداره کل - منطقه و مدرسه تهیه و تنظیم شده است گفت: «خوشبختانه امروزه بیش از ۲۸ هزار واحد آموزشی ابتدایی با ادبیات برنامه تدبیر در دوره ابتدایی آشنا هستند و ضرورت دارد برای اجرایی شدن راهکارهای سند تحول این امر به گفتمان مدارس و مدیران تبدیل شود که در این میان نقش معاونت آموزش ابتدایی به ویژه دفتر آموزش دبستانی بسیار حیاتی است.»
رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین با ارائه تصویری روشن از ساحتهای ششگانه موجود در سند تحول گفت: «ساحتهای اعتقادی، عبادی و اخلافی _ اجتماعی و سیاسی _ زیستی و بدنی _ زیباشناختی و هنری - اقتصادی و حرفهای و علمی و فناورانه از جمله ساحتهای مندرج در سند تحول بنیادین است که تحقق ساحتهای مورد نظر، دانشآموزانی را در طراز نظام جمهوری اسلامی تربیت میکند که در واقع مراتبی از حیات طیبه است.»
او تغییر نگرش در اجرایی کردن سند تحول را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تربیت مورد نظر در سند تحول بنیادین همان تربیت متوازن است که در آن اراده آدمی نقش ممتاز و اساسی دارد و این سند در چشم انداز ۱۴۰۴ این ظرفیت را دارد تا مدرسه را به نقطه اتکای دولت و ملت و رشد و تعالی و پیشرفت کشور بدل کند.»
ارسال دیدگاه