بطحایی: هدف اصلی تشکلهای دانشآموزی، آموزش کار گروهی برای رسیدن به هدف مشترک است
خطکشیهای موجود بین تشکلهای دانشآموزی، آموزش و پرورش را از ثمرات آنها محروم کرده است
تهران(پانا) - وزیر آموزش و پرورش بزرگترین مشکل نظام تعلیم و تربیت کشور را فردگرایی و غفلت از آموزشهای جمعی و گروهی در دانش آموزان دانست و تاکید کرد آنچه می تواند آموزش و پرورش را از این رویکرد مخرب نجات دهد، وجود تشکلهای دانش آموزی است
جلسه هیات امنای سازمان دانش آموزی ظهر امروز با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی، محمد روشنی قائممقام سازمان دانشآموزی، جمعی از معاونان وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانشآموزی و نمایندگان تشکلهای دانشآموزی در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
وزیر آموزش وپرورش در ابتدای صحبتهای خود با تشکر از تلاشهای مهدی فیض و محمود علیگو رئیس و قائم مقام پیشین سازمان دانش آموزی گفت: «مهمترین مشکلی که آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت را از نگاه سند تحول بنیادین زمین گیر کرده است، فردگرایی و غفلت از آموزشهای جمعی و گروهی در دانش آموزان است.»
او ادامه داد: «این اتفاق به طور ناخواسته در نظام تعلیم و تربیت کشور رخ داده است؛ یعنی فضای اجتماعی و جریانهای حاکم بر کشور به تدریج آموزش و پرورش را به سمتی برده است که یاددهی و یادگیری دانش آموزان غالبا به صورت فردی در آمده است. متاسفانه آثار این رویکرد در حوزههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... جامعه مشاهده میشود. در سالهای اخیر و با توسعه فضای مجازی، آثار منفی این رویکرد در جامعه گسترش پیدا کرده است.»
بطحایی گفت: «فعالیتهای جمعی و با گروه کار کردن، با گروه موفق شدن و شکست خوردن، مسئولیت گروهی برای قبول شکست و خوشحال و ناراحت شدن در کنار گروه، از جمله آثار تربیتی است که رویکرد فردگرایی را تغییر میدهد.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آن چیزی که می تواند آموزش و پرورش را از این رویکرد مخرب نجات دهد، وجود تشکلهای دانش آموزی است، گفت: «خوشبختانه ما از این جهت زیرساختهای بسیار خوبی از حیث ساختاری و تجربه کار تشکیلاتی داریم اما متاسفانه با وجود همه این دستاوردها و تجارب، خطکشیهای موجود بین تشکلهای دانشآموزی آموزش و پرورش را از ثمرات این زیرساختها محروم کرده است.»
او ادامه داد:«سازمان دانشآموزی تشکلی است که در ساختار و سازمان آموزش و پرورش ریشه دارد و ما می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم اما متاسفانه این خطکشیها بهره ما را از آن کم کرده است.»
بطحایی هدف اصلی تشکل دانش آموزی را آموزش کارگروهی و ترغیب دانش آموزان برای رسیدن به هدف مشترک دانست و گفت: «رمز موفقیت آموزش و پرورش این است که این خطکشیها را از بین ببرد و آن را کم رنگ کند. ما اکنون بیش از هرچیزی به شورای هماهنگی و سیاست گذاری های مشترک بین تشکلهای دانشاموزی نیاز مندیم. این خط کشی ها تشکلهای موجود را به ضد یکدیگر تبدیل میکند.»
تشکیل شورای هماهنگی تشکلهای دانش آموزی
علیرضا کاظمی، رئیس سازمان دانش آموزی نیز در این جلسه از تشکیل شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی خبر داد و گفت: « آییننامه و اساسنامه این شورا تدوین شده است.»
کاظمی در ادامه برنامههای راهبردی و عملیاتی سازمان دانشآموزی را تشریح کرد و سرفصل اقدامات این سازمان در سال گذشته را به اختصار بیان کرد.
ارسال دیدگاه