معاون پرورشی آموزش و پرورش: مسابقات فرهنگی و هنری در تعلیم و تربیت تمامساحتی نقش موثری دارد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از رقابت پنج هزار دانشآموز در مسابقات فرهنگی - هنری خبر داد و اعلام کر د در این فرایند حدود ۴۵۰۰ اثر ارزیابی میشود.
علیرضا کاظمی در حاشیه بازدید از دبیرخانه سی و ششمین مسابقات فرهنگی - هنری دانشآموزان به اهداف برگزاری این مسابقات اشاره کرد و گفت: «مسابقات فرهنگی - هنری و مسابقات قرآن عترت و نماز به عنوان یک فعالیت فوق برنامه آثار و برکات متعددی برای دانشآموزان دارد.»
او ادامه داد: «برگزاری مسابقات فرهنگی - هنری در تعلیم و تربیت تمامساحتی دانشآموزان نقش موثری دارد همچنین این مسابقات میتواند زمینه رشد و بروز استعدادهای دانشآموزان را فراهم کند که این موضوع در برنامه درس ملی مورد تاکید قرار گرفته است.»
کاظمی گفت: «مسابقات فرهنگی هنری در تجدید روحیه دانشآموزان و در ایجاد رضایتمندی درونی در آنان نقش بسیار موثری دارد و میتواند روحیه بانشاطی را در دانشآموزان ایجاد کند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «ایجاد اعتماد به نفس، توسعه مهارتهای خودباوری و ایمان به توانمندیهای دانشآموزان از برکاتی است که در مسابقات فرهنگی - هنری نشان داده میشود.»
او افزود: «مسابقات فرهنگی هنری به عنوان فستیوال بزرگ و وسیع حوزه فرهنگی - هنری در مدارس برگزار میشود و در نهایت حدود پنج هزار دانشآموز با حدود ۴۵۰۰ اثر وارد مرحله کشوری میشوند و با هم به رقابت میپردازند تا این مسابقات برای ارتقای انگیزه دانشآموزان برگزار شود.»
کاظمی گفت: «برگزاری مسابقات فرهنگی - هنری میتواند تولیداتی را در اختیار تمام مدارس سطح کشور قرار دهد تا مدارس بتوانند از تولیدات دانشآموزان در طول سال تحصیلی استفاده کنند بنابراین برگزاری مسابقات فرهنگی - هنری از هر منظر مورد تاکید است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «به دنبال تقویت مسابقات فرهنگی - هنری دانشآموزان هستیم و با رویکرد کیفیتبخشی فرایندهای اجرای این مسابقات را بازنگری خواهیم کرد.»
آمار شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی هنری
او درباره تعداد و آمار شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی هنری امسال گفت: «این مسابقات در پنج بخش هنرهای نمایشی، آوایی، دستی و تجسمی، رسانه و فضای مجازی، ادبی و بخش پژوهشی برگزار میشود که بیشترین آثار در بخش هنرهای تجسمی است.»
کاظمی درباره برنامههای آموزش و پرورش گفت: «برگزاری مسابقات فرهنگی - هنری برای شناسایی استعدادهای دانشآموزان است تا استعدادهای منحصر به فرد آنان در زمینههای مختلف شناخته شود.»
او ادامه داد: «حمایت و استمرار برای شکوفاشدن این استعدادها گامی است که باید آموزش و پرورش دنبال کند اما در این زمینه نیاز به حمایت و هماهنگی همه دستگاهها داریم. این موضوعات به عنوان یک سبد و بسته حمایتی باید در نظر گرفته شود.»
تامین نیروهای کانونهای فرهنگی و تربیتی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تامین نیروهای کانونهای فرهنگی و تربیتی افزود: «تمام دغدغه ما این است که کانون فرهنگی و تربیتی که مرکز ثقل فعالیتهای معلم و مدرسه باشد و نگاهمان بر تقویت این کانونهاست.»
کاظمی گفت: «برای تامین نیروهای انسانی مکاتبات بسیاری را انجام دادهایم تا پستهای سازمانی کانونهای فرهنگی تربیتی حفظ شود و بتوان از ظرفیت بخش خصوصی برای تقویت بخش علمی این کانونها استفاده کنیم.»
بین دانش و صنعت پیوند برقرار کنیم
او درباره تولیدات و آثار دانشآموزی گفت: «نظام آموزشی کشور گسستی با حوزه صنعت، تجارت و تولید دارد بنابراین وظیفه آموزش و پرورش این است که بین دانش و صنعت پیوند برقرار کند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما در آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت عمومی دانشآموزان هستیم به همین دلیل زمینه آموزش عمومی را برای دانشآموزان بر اساس هدایت تحصیلی مهیا میکنیم.»
کاظمی گفت: «در کنار برنامه درسی رسمی خود فعالیتهای فوق برنامهای هم داریم که میتواند هم استعدادهای دانشآموزان را شکوفا کند و هم به نیازهای جامعه توجه داشته باشد.»
او کانونهای فرهنگی - تربیتی را به عنوان مراکز تولید محصولات فرهنگی معرفی کرد که میتواند این تولیدات را به آموزش و پرورش عرضه کند و گفت: «تولید فرهنگی و هنری میتواند اشتغال و درآمد را برای دانشآموزان و کانونها ایجاد کند تا انگیزه دانشآموزان برای شکوفاشدن استعدادهایشان بیشتر شود.»
ارسال دیدگاه