گفت‌و‌گوی پانا با فعالان و مسئولان بازار خودروی ایران

ورود 243 هزار خودروی جدید به خیابان‌ها؛ آیا بازار خودرو به آرامش می‌رسد؟

تهران (پانا) - با برنامه اعلام شده برای عرضه خودرو از سوی شرکت‌‌های ایران خودرو و سایپا در مجموع 243 هزار خودرو در ماه‌های آتی وارد بازار می‌شود. عرضه‌ای که به گفته کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌تواند بر آرامش بازار خودور موثر باشد.

کد مطلب: ۸۳۰۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ورود 243 هزار خودروی جدید به خیابان‌ها؛ آیا بازار خودرو به آرامش می‌رسد؟

نعمت‌الله کاشانی‌نسب درگفت‌وگو با پانا تصریح کرد: پیش‌فروش خودرو بر کاهش التهاب بازار موثر است و در یکی دو روز اخیر نیز به دنبال اعلام پیش‌فروش‌ها تا حدی از کاهش التهاب بازار کاسته شده است و قیمت‌ها ساعتی تعیین نمی‌شود.

وی با اشاره به حباب بازار خودرو اظهار کرد:‌ بازگشت قیمت‌ها به قبل از نابه‌سامانی‌های کنونی بستگی به پیش‌فروش‌ها و اجرای تعهدات این شرکت‌ها دارد اما به طورحتم عرضه ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو از سوی شرکت‌ ایران‌خودرو و ۲۳ هزار خودرو از سوی سایپا بر آرامش بازار موثر است.

کاشانی‌نسب عنوان کرد:‌ تحویل این خودروها از یک ماه تا یک سال است که اگر تدوام پیدا کند در شکسته‌شدن قیمت‌ها در بازار موثر است.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به مشکلات و کندی سایت این دو شرکت‌خودروساز اشاره کرد و افزود: بخشی از ثبت‌نام از طریق نمایندگی‌ها بوده است و اغلب افرادی که به صورت شخصی برای ثبت‌نام اقدام کردند با مشکل مواجه بودند.

وی با اشاره به فاصله زیاد نرخ کارخانه و بازار خودروها در بسیاری از مدل‌ها اظهار کرد:‌ به طور مثال قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ حدود ۱۰۲ میلیون تومان است اما دربازار به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است. همچنین قیمت استپ‌وی شرکت خودروسازی سایپا ۵۸ میلیون تومان است اما در بازار حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

کاشانی‌نسب تصریح کرد:‌ قیمت ساندرو نیز در کارخانه ۵۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که در بازار حدود ۸۰ میلیون تومان نرخ گذاری می‌شود.

تنش بازار خودرو به دنبال محدودیت عرضه از سوی خودروسازان

وی با بیان اینکه محدودیت عرضه از سوی خودروسازان یکی از مهمترین دلایل تنش قیمتی در بازار خودرو بوده است اضافه کرد: قیمت خودروی ۲۰۷ نیز در بازار به ۸۰ میلیون تومان هم رسیده است و این درحالی است که قیمت کارخانه ۲۰۷ حدود ۵۰ میلیون تومان است.

کاشانی‌نسب به ورود مجلس و سازمان حمایت از مصرف‌کننده به گرانی خودرو اشاره کرد و افزود:‌ بسته‌شدن سایت شرکت‌های خودروساز و عدم عرضه موجب شد تا بازار خودرو در کنار التهابات سایر بازارها شرایطی را تجربه کند که در چندسال اخیر سابقه نداشت.

وی به انحصار شرکت‌های خودروساز در ایران اشاره کرد و افزود:‌ اظهارنظرهایی که در مورد غیرانحصاری بودن صنعت خودروسازی کشور مطرح می‌شود، کارشناسی نیست به این دلیل که محدودیت تولید و توزیع در دست دو شرکت‌ خودروساز است و هر زمان که خود لازم بدانند بازار را مدیریت می‌کنند.

توزیع و فروش خودرو از مدیریت خودروسازان خارج شود

وی تصریح کرد: حداقلی‌ترین اقدامی که شورای رقابت می‌تواند انجام دهد این است که انحصار فروش و توزیع خودرو را از شرکت‌ها خارج کند و خودروسازان تنها به کار تولید بپردازند.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو خاطرنشان کرد:‌ کارخانجات مشکلی در تولید ندارند اما توزیع با محدودیت مواجه است که از زمانی که مجلس وارد موضوع گرانی خودرو شد، فروش مجدد شرکت‌ها آغاز شده است.

وی درباره بازار خودروهای خارجی نیز اظهار کرد: واردکنندگان موفق به دریافت ارز برای واردات خودرو نشده‌اند و به نظر می‌رسد که اولویت‌های دیگری برای تامین ارز وجود دارد و با ارز بازار آزاد که حدود ۷ هزار تومان است واردکنندگان خودرو وارد نمی‌کنند.

کاشانی‌نسب تصریح کرد: این شرایط موجب شده است تا به طور مثال قیمت سانتافه در بازار از ۳۹۰ تا ۴۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود و خودروی سراتو شرکت‌ خودروسازی سایپا که در سایت این کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است در بازار تا ۲۰۰ میلیون تومان هم معامله شود.

تنها ۲۰ درصد معاملات بازار خودرو تقاضای مصرف واقعی است

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد: تنها ۲۰ درصد از معاملاتی که در بازار خودرو انجام می‌شود تقاضای واقعی مصرف است و ۸۰ درصد خریداران و فروشندگان با انگیز‌ه‌های دلالی معامله می‌کنند.

وی با تاکید براینکه قیمت‌های بازار خودرو حباب است خاطرنشان کرد: جو روانی بازار قابل مدیریت است و باید به مردم ارامش داد که قیمت‌های کاذب کنونی ماندنی نیست. و حتی اگر با ارز ۷ هزار تومانی هم واردات انجام شود قیمت سانتافه ۲۰۱۷ حدود ۴۹۰ میلیون تومانی که امروز در بازار نرخ‌گذاری شده است نخواهد بود.

کاشانی‌نسب عنوان کرد: مردم نباید نگران باشند و کالایی که مصرفی است نباید جنبه کالای سرمایه‌ای پیدا کند.

تقاضای زیاد باعث اخلال در سایت‌های فروش خودرو

به گزارش ایران‌خودرو، مصطفی خان‌کرمی، معاون فروش ایران خودرو در روزهای اخیر با اشاره به این که از روز گذشته به تدریج عرضه ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به طور فروش قطعی آغاز شده است گفت: علاوه بر این ۶۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه پیش‌فروش و ۴۵ هزار دستگاه پیش‌فروش گروه خودرویی وجود دارد و در مجموع ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو روانه بازار مصرف می‌شود.

وی درباره علت اختلال سایت پیش‌فروش خودروی این گروه خودروسازی با توصیه مردم به صبوری می‌گوید به دلیل تقاضای زیاد ناشی از حواشی بازار و تقدم تقاضا بر عرضه و ناکافی بودن پهنای باند اینترنت، سایت شلوغ و با کندی همراه است.

این مسئول گروه خودروسازی ایران‌خودرو از تکمیل مرحله به مرحله سایت فروش این شرکت خبر داد و در تشریح فرایند چندمرحله‌ای ثبت نام خرید خودرو گفت: بخشی از کندی سیستم به خاطر فیلترهای چک کننده‌ای است که برای محدود‌کردن تقاضای دلالان است و مانع از ثبت‌نام افرادی می‌شود که طی ۶ ماه اخیر تقاضای خودرو کرده‌اند.

وی با تکذیب دپوی خودروهای تولید شده ،کل ظرفیت پارکینگ‌های ایران‌خودرو را حدود ۶ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: تولید روزانه ایران‌خودرو میانگین ۲۵۰۰ دستگاه است و اگر در حال حاضر ۳۵۰۰ دستگاه در انبارها موجودی داریم از انباشت خودروهایی نشات می‌گیرد که در این چند روز تعطیلات گذشته عرضه نشده است.

کرمی با تاکید بر این که ایران خودرو برای پاسخگویی به نیاز بازار ظرفیت تولید خود را افزایش داده است گفت: آمار تولید محصولات ایران‌خودرو را از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲۰ هزار دستگاه است و از این تعداد حدود ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه فاکتور و تحویل متقاضیان شده است.

وی با تاکید بر این که بزرگترین تولید کننده خودروی کشور مشکلی از نظر واگذاری خودرو ندارد گفت: اگر متقاضیان با وجود کندی سیستم برای ثبت خرید عجله دارند می‌توانند به تعمیرگاههای مرکزی ایران‌خودرو و نمایندگی مرکزی ایران خودرو در بزرگراه یادگار امام مراجعه و تقاضایشان را ثبت کنند.

۲۳ هزار خودروی سایپا پیش‌فروش شده است

به گزارش شرکت سایپا، مجتبی نظری معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا نیز می‌گوید عرضه محصولات این گروه خودروسازی ادامه دارد و در طرح پیش‌فروش عید فطر، حدود ۲۳ هزار پیش‌فروش خودرو از طریق اینترنت یا نمایندگی‌ها انجام شده است.

وی افزود: این خودروها بر اساس نیاز مشتریان و توان تولید ما، در فواصل یک تا یک و نیم ماه یا بیشتر تولید و در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

به گفته نظری با توجه به این که اخیرا مشکلاتی در پیش‌فروش خودرو به وجود آمده برنامه اصلی ما این است که خودرو را بدست مشتری اصلی برسانیم و برای همین، با هر کد ملی تنها یک خودرو می‌تواند ثبت نام شود.

نظری با اشاره به افزایش تولید این خودروساز افزود: در پنج ماه نخست سال، سایپا ۳۶ درصد افزایش تولید داشته است و بیش از ۱۲۷ هزار خودرو به مردم تحویل شده است.

وی ورود واسطه‌ها را موجب التهابات اخیر در بازار خودرو دانست و تصریح کرد: این خودروساز در روزهای اخیر ۲۲ هزار و ۸۰۰ خودرو و در خرداد ماه نزدیک به ۴۴ هزار خودرو به مردم واگذار کرده است.

نظری میزان افزایش قیمت خودروها نسبت به سال گذشته را ۹ درصد در خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: توصیه اکید ما به کسانی که مایل به پیش‌خرید خودروهای سایپا هستند این است که وجه خرید را تنها به حساب گروه خودروسازی سایپا واریز کنند و فقط از طریق پایگاه اینترنتی سایپا یا نمایندگی‌های مجاز این شرکت خرید کنند.

پیش فروش یکساله خودرو تاثیری در بازار ندارد

برخلاف نظر کاشانی‌نسب، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، پیش‌فروش اینترنتی خودرو با مدت زمان تحویل یکساله در ساماندهی بازار خودرو بی‌تاثیر می‌داند.

وی در گفت‌وگو با صدا و سیما با اشاره به عرضه برخی از انواع خودروهای تولیدی شرکت ایران‌خودرو به صورت اینترنتی افزود: تحویل این خودروها برای سال ۹۸ است که درصورت عزم جدی برای ساماندهی بازار خودرو، مدت زمان تحویل نباید بیش از ۳ ماه تعیین شود.

موتمنی با اشاره به اینکه مردم نتوانستند در این دوره ثبت نام موفق به نام‌نویسی شوند گفت: تحویل یکساله خودرو کار غیر منطقی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار ۴۲ میلیون تومان،​ ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه ۳۹ و دربازار۴۸ میلیون ۹۰۰ هزارتومان ،​ پارس lx در کارخانه ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و در بازار ۵۰ میلیون تومان و تندر پلاس در کارخانه ۴۲ میلیون تومان و در بازار ۶۰ میلیون تومان عرضه شده است.

گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار