رضوان حکیمزاده: باید اصل دولتیبودن پیشدبستانی را به رسمیت بشناسیم
سند تحول میتواند مدرسه را به نقطه اتکای دولت و ملت تبدیل کند
تهران (پانا) - نشست تخصصی تبیین جایگاه و ضرورت اجرایی سند تحول بنیادین با حضور مشاور وزیر در اجرای سند و معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای این جلسه معاون آموزش ابتدایی گفت: «براساس بند پنجم هدف عملیاتی سند تحول یعنی تحقق عدالت آموزشی توجه به راهکار ۱-۵ تعمیم پیش دبستانی ضروری است و براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید سند تحول باید اولویت و اصل دولتیبودن پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه را به عنوان کلید عدالت آموزشی و فرصتهای برابر به رسمیت بشناسیم.»
رضوان حکیمزاده به همکاری ملی برای اجرای سند و بیان مصادیقی از توجهنکردن سازمانها و نهادهای بیرونی به مفاد سند تحول اشاره کرد و افزود: «تربیت شش ساحتی مورد نظر سند تحول علاوه بر آشنایی مدیران و مربیان نیاز به فضای فیزیکی متناسب در مدارس و معلمان آموزش دیده دارد، لذا با عزم ملی سایر سازمانهای مسئول باید در فراهمکردن زیرساختهای اساسی وظیفه خود را انجام دهند.»
در ادامه این جلسه مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول گفت: «سند تحول برای مدیران واحدهای آموزشی پیامهای بلاواسطه دارد و در موارد مهمی از روشنی و شفافیت برخوردار است. این سند مسئولیت مشترک همه حوزههای آموزش و پرورش است و ما به عنوان سیاستگذاران سند و مدیران به عنوان کارگزاران باید نقش خود را به درستی اجرا کنیم و معاونت آموزش ابتدایی نیز به عنوان بخشی از پیکره آموزش و پرورش در عملیاتی کردن این سند بیش از پیش اهتمام ورزد.»
رضا مددی ادامه داد: «سند تحول برای سطوح چهارگانه ستاد، اداره کل، منطقه و مدرسه تهیه و تنظیم شده است؛ خوشبختانه امروزه بیش از ۲۸ هزار واحد آموزشی ابتدایی با ادبیات برنامه تدبیر در دوره ابتدایی آشنا هستند و ضرورت دارد برای اجراییشدن راهکارهای سند تحول این امر به گفتمان مدارس و مدیران تبدیل شود که در این میان نقش معاونت آموزش ابتدایی به ویژه دفتر آموزش دبستانی بسیار حیاتی است.»
رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین به ساحتهای ششگانه موجود در سند تحول اشاره کرد و گفت: «ساحتهای اعتقادی، عبادی و اخلافی اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفهای و علمی و فناورانه از جمله ساحتهای مندرج در سند تحول بنیادین است که تحقق ساحتهای مورد نظر، دانشآموزانی را در طراز نظام جمهوری اسلامی تربیت میکند که در واقع مراتبی از حیات طیبه است.»
مددی تغییر نگرش در اجراییکردن سند تحول را حائز اهمیت دانست و افزود: «تربیت مورد نظر در سند تحول بنیادین همان تربیت متوازن است که در آن اراده آدمی نقش ممتاز و اساسی دارد و این سند در چشمانداز ۱۴۰۴ این ظرفیت را دارد تا مدرسه را به نقطه اتکای دولت و ملت و رشد و تعالی و پیشرفت کشور تبدیل کنند.»
ارسال دیدگاه