با حضور مدیران برخی مدارس در استویو الفبا مطرح شد
ضرورت شناسایی شرایط بحرانی در مدارس و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه
تهران (پانا) - در ادامه سلسله نشستهای استودیو الفبا مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش دو مدیر شرکتکننده در این نشست گفتند که در صورت عدم گنجاندن آموزشهای خود مراقبتی در برنامه درس ملی، آموزشهای جانبی دیگر مؤثر نیست.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، رقیه زندی مدیر مدرسه استاد شهریار منطقه ۱۹ و شهرام حمیدینژاد مدیر مدرسه شهیدرجایی منطقه ۶ شهر تهران با حضور در استودیو الفبا و شرکت در برنامه «مدرسه ایران» درباره مؤلفههای مدیریت مدرسه و کسب موفقیت در آن، گفتوگو کردند.
شرایط بحران در مدارس شناسایی و اقدامات پیشگیرانه برای آن در نظرگرفته شود
در این نشست زندیه گفت: «مدرسه بهعنوان یک سازمان آموزشی و پویا همواره در حال تغییر و تحول است، ممکن است با توجه به پویایی فضای آموزشی در مواردی ناشناخته و از پیش تعیین نشده مدرسه در شرایط بحرانی قرار گیرد و مدیر مدرسه میتواند با همکاری، مشارکت و خرد جمعی همکاران و اولیای دانشآموزان برای چنین شرایطی آمادگی لازم برای رهایی از بحران را داشته باشد و با اقدامات پیشگیری، بحران را مدیریت کند.»
با ارزشگذاری، اعتماد و شفافسازی میتوان مشارکت اولیای دانشآموزان را در امور مختلف مدرسه شاهد بود
در ادامه حمیدینژاد بر اهمیت مشارکت اولیاء تاکید کرد و گفت: «در بحث سرانه مدارس دولت موظف به تأمین هزینهها است، اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و تحریمها، آنچه در مدارس برای سرانه در نظرگرفته میشود، تأمینکننده مسائل مالی نخواهد بود و در این میان مدیری موفق خواهد بود که باارزش گذاری، اعتماد، شفافسازی و آگاهی اولیای دانشآموزان از اقدامات مدرسه و مسایل مالی، مشارکت آنها را داشته باشد.»
تفویض اختیار به مدارس، بهشرط آنکه در فرآیندی پیوسته انجام شود
مدیر دبستان استاد شهریار افزود: «مدارس در مناطق با بافتهای فرهنگی، علمی و جغرافیایی مختلفی واقع شدهاند و نمیتوان نسخهای واحد برای همه آنان در نظر داشت. با کاهش بخشنامههای ارسالی به مدارس، ارزیابی وضعیت موجود و تفویض اختیار به مدیران در فرایندی پیوسته میتوان به تقویت و توسعه ابعاد آموزشی و پرورشی مدرسه پرداخت و از این منظر خلاقیت و نوآوری هم بیشتر خواهد بود.»
فرآیند طراحیشده انتخاب و انتصاب مدیران اقدام مطلوب و قابلتحسینی است
مدیر مدرسه شهیدرجایی ادامه داد: «انتخاب مدیر مدرسه یکی از مهمترین انتصاباتی است که مستقیماً بر ابعاد آموزشی و پرورشی دانشآموزان تأثیر میگذارد و متأسفانه درگذشته این انتخاب بیشتر سلیقهای بوده و درنتیجه در صورت عدم صلاحیت مدیر مدرسه، آسیبهایی بر مدرسه و دانش آموزان وارد میشد. فرایند طراحیشده برای انتخاب و انتصاب مدیران، به دلیل اینکه با ارزیابی شاخصهای دانشی و مهارتی همراه است میتواند به انتخاب مدیران شایسته و موفق منجر شود.»
در صورت عدم گنجاندن آموزشهای خود مراقبتی در برنامه درس ملی، آموزشهای جانبی دیگر مؤثر نیست
شهرام حمیدینژاد به اهمیت برنامههای آموزشی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: «پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مختص دوره تحصیلی خاصی نیست و در تمامی مقاطع باید اقدامات و فعالیتهایی پیشبینی شود و آموزشهای لازم برای ارکان مدرسه در جهت آگاهی بخشی و توانمندسازی برنامهریزی شود و تا زمانی که آموزشهای خود مراقبتی در برنامه درس ملی گنجانده نشود آموزشهای جانبی نمیتواند آنچنان مؤثر عمل کند.»
گزارش تصویری برنامه «مدرسه ایران» در سایت آپارات قرار میگیرد و مخاطبان میتوانند برای دریافت این سلسله برنامهها به صفحه اختصاصی وزارت آموزشوپرورش در سایت آپارات مراجعه کنند.
ارسال دیدگاه