هدف برنامههای تربیتی و فرهنگی دانشآموزی، تبدیل فراغت انفعالی به فراغت پویا است
ساری (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران گفت: امروز دانشآموزان گرفتار موضوعی به نام «فراغت انفعالی» به معنای فراغت در دنیای مجازی شدهاند که یک رابطهی یک طرفه است و طی آن شادابی دانشآموزان به فراموشی سپرده میشود.
محمد شعبانی در جلسه ستاد اوقات فراغت دانشآموزان مازندران که ظهر امروز تشکیل شد، با اشاره به اینکه پرداختن به اوقات فراغت، جزو تعلیم و تربیت رسمی آموزش و پرورش نیست و ذیل تعلیم و تربیت غیر رسمی به تشکلهای دانشآموزی واگذار شده است، اظهار کرد: باید به این موضوع توجه کرد که «فراغت» با «بطالت» فرق دارد و برای جلوگیری از مبتلا شدن به بطالت، باید برای فراغت فکر و برنامهریزی کرد.
او با تأکید بر اینکه فراغت بحثی علمی است، افزود: فراغت مختص تابستان نیست و در طول سال تحصیلی حتی در زنگهای تفریح نیز نیاز به برنامهریزی دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران تمرکز جامعه بر اوقات فراغت مختص تابستان را یک ایراد برشمرد و بیان کرد: در طول سال تحصیلی نیز لازم است که از آموزشگرایی صِرف پرهیز کرد تا از آسیبهای احتمالی کاسته شود.
شعبانی استمرار فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و قرآنی در تابستان را مستلزم در اختیار داشتن فضا، امکانات و ملزومات متعدد دانست و تصریح کرد: امروز دانشآموزان گرفتار موضوعی به نام «فراغت انفعالی» به معنای فراغت در دنیای مجازی شدهاند که یک رابطهی یک طرفه است و طی آن شادابی دانشآموزان به فراموشی سپرده میشود.
او بر انسجامبخشی به فعالیتهای تابستان با شکلگیری دبیرخانه مستقل و منسجم تأکید کرد و افزود: همچنین باید به پیوست فرهنگی برنامهها و فعالیتهای تابستانی نیز توجه کرد زیرا کلاسهای تابستانی در واقع ابزاری برای تربیت است.
شعبانی به فضاهای مختلفی که در اوقات فراغت قابلیت بهرهوری دارند اشاره و بیان کرد:فضاهای درونسازمانی شامل مدارس، اردوگاهها، سالنهای ورزشی، سازمان دانشآموزی، بسیج دانشآموزی و جمعیت هلال احمر و پژوهشسراها و غیره است.
او افزود: فضاهای برونسازمانی نیز شامل اداره کل ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، کانونهای مساجد، شهرداریها و غیره است.
شعبانی بر نگاه ویژه به شعار «حمایت از کالای ایرانی» در تدوین برنامههای اوقات فراغت تأکید واظهار کرد: توجه به مناطق محروم وکمبرخوردار، توجه به اردو و بازدیدهای دانشآموزی و تنوعبخشی به فعالیتهای کانونهای فرهنگی و تربیتی از سیاستهای کلی معاونت پرورشی و فرهنگی در ساماندهی اوقات فراغت تابستان ۹۷ است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران تعداد پایگاههای تابستانی فعال در سال ۹۶ را ۶۸۵ پایگاه اعلام کرد و گفت: در سال گذشته از ۵۴۳ هزار و۲۶۸ دانشآموز استان، ۲۷۲ هزار و ۹۷۰ نفر جذب فعالیتهای این پایگاهها شدند.
ارسال دیدگاه