کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه: سازمان برنامه و بودجه به مدارس ایرانی خارج از کشور کمک کند
تهران (پانا) - کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی به اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور باور ندارند گفت که این مدارس پشتیبانی مالی میخواهند. با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند.
علیرضا بیگدلی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه خوشبختانه در کشورهای همسایه شاهد توجه مردم برای آموزش فرزندشان بر اساس سیستم جمهوری اسلامی هستیم زیرا اغلب آنها برنامهشان این است که به ایران برگردند گفت: در استانبول تعدادی از افراد متقاضی ورود به مدارس ایرانی اند اما به دلیل کمبود ظرفیت از این حق محروماند.
وی درباره چالشهای مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مهمترین چالش این است که از ۵۰۰ هزار نفر اتباع ایرانی در خارج که در سن آموزش قرار دارند ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی درس میخوانند. فارغ از آمارها، پذیرفته شدن حضور فرهنگ ایرانی در کنار سایر فرهنگ هاست و همه موظف ایم به تقاضاهای مردم برای توسعه و ارتقای کیفیت مدارس خود پاسخ دهیم.
کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفرا را موظف کردیم در مدارس ایرانی سرمایه گذاری کنند عنوان کرد ک: باید به کیفیت این مدارس توجه شود. باید بپذیریم مدارس ایرانی، بخشی تخصصی از آموزش و پرورش کشور بوده وقابل مقایسه با بخشهای دیگر نیستند و اینها باید شیوههای خلاقانه آموزش را بکاربگیرند. به هر روی مردم مدارس ایرانی را با مدارس دیگر مقایسه میکنند.
بیگدلی افزود: البته بخشی از چالشهای این حوزه به سفرا برمیگردد. سفرا باید مدارس را به عنوان بخش مهمی بپذیرند. اگر تصویر ضعیفی در مدارس ارائه شود درست مانند آن است که تصویری ضعیف از کشور ارائه کردهایم.
وی با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی به اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور باور ندارند گفت: این مدارس پشتیبانی مالی میخواهند. با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند. بحث حمایت وزارت خارجه بسیار جدی است زیرا فرزندان ما به اجبار در این مدارس درس میخوانند و آرزو میکنیم بهترین مدارس باشند.
کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی ایرانیان مقیم کشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه را تامین میکنند و باعث شده فاصلهای بین فرزندان ماموران دولت و فرزندان مقیم ایجاد شود وگلایه هایی پیش بیاید. خاطرم هست مثلا ۳۰۰تا ۷۰۰ یورو در ترکیه از ایرانی ها بابت شهریه دریافت میشد که تامین آن برای برخی سخت بود. هرچند هیات امنای مدرسه کمک میکرد و نرمش و انعطاف وجود داشت.
بیگدلی در ادامه به عملکرد برخی معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور انتقاد کرد و گفت: وجود برخی مقررات داخل و تعمیم آن به خارج مشکلاتی ایجاد کرده است. مثلا معلمی میگوید ۲۰ ساعت موظفی تدریس دارد، آنها روزی سه و نیم تا چهار ساعت تدریس میکنند و باقی وقت خود را بیرون برای کار دیگر صرف میکنند.
وی افزود: البته در مقابل معلمانی هم داریم که خالصانه کار میکنند. گاهی خوشحال میشویم که برخی از اینها بعد دو سال به ایران برمیگردند زیرا ۱۰ سال هم بمانند نمیتوانند خود را با شرایط وفق بدهند، در مقابل هم معلمان خوب و درخشانی داریم که افسوس میخوریم چرا سریع برمیگردند. نباید به این مدارس به چشم جایی نگاه شود که یک معلم بیاید دو سالی حق ماموریت دلاری بگیرد و برگردد.
کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه پیشنهاداتی را نیز جهت رفع مشکلات موجود ارائه و اظهار کرد: مهمترین پیشنهاد استفاده از تجارب مجموعه همکاران آموزش و پرورشی است که مدتی به خارج اعزام شدهاند و برگشتهاند. همچنین همکاری وزارت خارجه و آموزش و پرورش باید جدی تر باشد و مسؤلیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود نه اینکه تلاش کنند مدارس را از مجموعه سفارتخانهها دور کنند که در گذشته شاهد آن بودهایم.
وی ادامه داد: باید حق ایرانیان را برای حضور در این مدارس به رسمیت بشناسیم و به این مطالبه پاسخ دهیم . باید ایرانیانی که در این مدارس پرورش یافتهند، حامی نظاماند و آنجا زندگی میکنند را شناسایی و آثار این دیپلماسی فرهنگی را بیشتر به مسوولان توضیح دهیم و از حمایت هایشان برخوردار شویم.
ارسال دیدگاه