رئیس مدارس خارج از کشور: آییننامه مدارس ایرانی خارج از کشور اصلاح میشود
تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ضمن دعوت از خیران و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت که در حال برنامهریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسبسازی آییننامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.
غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با موضوع چالشهای مدارس ایرانی خارج از کشور با بیان اینکه مدارس خارج از کشور قدمت ۱۳۴ساله دارند گفت: ۱۰۰ سال قبل در نجف اشرف، کویت، پاکستان و... نیز مدارسی تاسیس شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از ۸۰ کشور جهان مدرسه دایر کردیم.
وی افزود: اکنون ۱۰۸ مدرسه با ۱۳هزار دانشآموز در ۵۸ کشور داریم. سایر کشورها نیز مدارس متعدد در خارج دارند. آلمان نیز ۱۴۹ مدرسه با ۳۵۰ هزار دانشآموز در ۱۶۶ کشور دارد. فرانسه ۴۸۸ مدرسه با ۳۲۰ هزار دانشآموز در ۱۳۰ کشور دارد. هند ۷۸ مدرسه در ۱۸ کشور با یک میلیون دانشآموز و آمریکا ۱۹۳ مدرسه با ۲۵۰ هزار دانشآموز و پاکستان ۴۲ مدرسه با ۴۰۰هزار دانشآموز در ۱۸کشور دارد. در واقع کشورها برای پوشش اتباع خود مدارسی در سایر کشورها دایر میکنند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به روایتی چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم گفت: از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر دانشآموز هستند که ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی تحصیل میکنند. البته دلایل خروج ایرانیان از کشور متفاوت است و همه آنها تمایل ندارند تا فرزندشان در مدارس ایرانی تحصیل کنند و میخواهند فرزندشان در مدارس خارجی تحصیل کنند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما عدهای کارمند دولتاند و فرزندشان باید در مدارس ایرانی درس بخواند.
کریمی ادامه داد: برای سه گروه از افراد فرصت تحصیل فراهم کردهایم. نخست فرزندان کارگزاران نظام، دسته دوم اتباع ایرانی که علاقمند هستند فرزندشان در مدرسه ایرانی درس بخواند و گروه سوم کسانی هستند که به نظام جمهوری اسلامی علاقمندند ولی ایرانی نیستند. سه هزار دانشآموز ما غیرایرانیاند که بیشتر از افغانستاناند و اکثر سفرای افغانستان تمایل دارند فرزندشان به مدرسه ایرانی برود. تاجیکها ، آذربایجانیها، عراقیها و... نیزاز همین جملهاند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ نفر از دانشآموزان ما فرزندان کارگزاران هستند و دانشآموزان فرزندان اتباع ایرانی نیز ۸۳۰۰ نفر هستند، درباره کیفیت مدارس ایرانی گفت: مباحث مطرح درباره کیفیت تا حدی درست است وقتی مدرسهای در کشور آفریقایی داریم که هشت دانشآموز دارد طبیعتا امکان بیشتر از یک زوج فرهنگی را نداریم که باید چند پایه را تدریس کنند. البته سیستمهای آموزش از راه دور را تقویت کردهایم که قابل استفاده است.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیل شدن برخی مدارس در کشورهای همسایه گفت: تمام تلاش ما بر این است خدماتی که برای اتباع ایرانی داریم حتما ارائه شود، مگر کشور میزبان کارشکنی کند یا مسائلی به وجود بیاید که مشکلاتی ایجاد شود. فعالیت مدارس ایرانی هم در چارچوب روابط سیاسی دوکشور است و وقتی این روابط دچار چالش میشود مدرسه نیز در این چالش ها و روابط سیاسی تحت تاثیر قرارگرفته و ممکن است به تعطیلی کشانده شود که تلاش میکنیم تا اول مهر مشکلات را حل کنیم.
وی درباره شهریههای بالای مدارس ایرانی عنوان کرد: اعداد شهریه عجیب و غریب نیست. بخشی معلمان ما اعزامیاند که اکنون حدود ۴۰۷ نفر هستند. ۴۰۰ معلم به تبع همسر نیز در خارج داریم، به عبارتی ۸۰۰ معلم استخدام دولتاند و هزینههایشان را تمام و کمال می پردازیم. ۷۰۰ نیروی محلی برای اداره مدرسه داریم که بخشی از هزینه نیروهای خدماتی از دانشآموزان اخذ میشود. در دوکشور امارات و انگلیس مدرسه غیردولتی داریم.
کریمی با اشاره به وضع قوانینی برای مدارس خارجی از سوی برخی کشورها گفت: بر این اساس باید مطابق قوانین آنها عمل کنیم. مثلا میگویند باید زبان ما در مدرسه شما آموزش داده شود. ما هم۴۸ مدرسه خارجی در ایران داریم که همین فضا را برای آنها فراهم میکنیم و میگوییم باید در مدارس آنها فارسی تدریس شود.
به گفته وی در ترکیه ۲۰۰،۳۰۰ پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی داریم اما ظرفیت نداریم. در روسیه هم همینطور است.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت امور خارجه همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش در اداره مدارس دارد، بویژه مدارس کم جمعیت در نزدیکی سفارتخانهها که سفارت معمولا خودش اجاره بهای مدرسه را تامین میکند اظهار کرد: بودجه امسال ما ۱۸۰میلیاردتومان است. این بودجه سال گذشته ۱۱۸ میلیارد تومان بود که به بخشی به علت افزایش نرخ ارز است. از سوی دیگر دغدغه آموزش و پرورش برای پوشش دانشآموزان در خارج از کشور نیز در رشد بودجه موثر بوده است.
کریمی ادامه داد: اعزام معلمان یک فرصت تلقی میشود و بخش عمدهای از آن استقبال میکنند. روز گذشته ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون اعزام به خارج شرکت کردند که حدود هزار نفر از آنها قبول شده و باید مصاحبه شوند. البته محدودیتهایی اعم از برخورداری از ۸ تا ۲۷ سال سابقه خدمتی را لحاظ کردیم و اینکه اگر زنی همسرش معلم نباشد نمیتواند در آزمون شرکت کند.
وی با اشاره به اینکه انتخاب بر مبنای مصاحبه حضوری خواهد بود و فرد برگزیده باید ظرفیت یک دیپلمات فرهنگی را داشته باشد عنوان کرد: ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر برای دو تا سه سال آینده نیاز داریم. تسلط بر زبان نیز یکی دیگر از شرایط ماست. اصرار داریم در مصاحبه معلم حتما علاوه بر رشته تخصصی ظرفیت لازم به عنوان کارگزار دیپلماسی آموزشی را داشته باشد. دهها نهاد نظارتی کار را با حساسیت دنبال میکنند و از سفرای برجسته دعوت میکنیم تا فرایند مصاحبه را ببینند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره اعتراض به آزمون اعزام گفت: آزمون را مرکز سنجش وزارتخانه برگزار کرده و معمولا شبیه کنکور است و خیلی اعتراض به آن وارد نیست زیرا مکانیزه است و عامل انسانی در آن دخیل نیست.
کریمی در پایان ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.
ارسال دیدگاه