نگاه ویژه منتقدان جهانی به آخرین ساخته اصغر فرهادی

پیتر دبزاژ: سینمای فرهادی به تدریج شبیه «وودی آلن» شده است

تهران (پانا) - فیلم جدید فرهادی که دومین ساخته او در خارج از ایران پس از «گذشته» محسوب می‌شود، در اولین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی و به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره معتبر کن به روی پرده رفت.

کد مطلب: ۸۲۰۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
نگاه ویژه منتقدان جهانی به آخرین ساخته اصغر فرهادی

فیلم «همه می دانند» به عنوان فیلم افتتاحیه فستیوال کن روز سه شنبه ۸ می ۲۰۱۸ به صحنه رفت و در پی آن منتقدان برجسته سینمایی به اظهار نظر درخصوص تازه ترین ساخته فرهادی پرداختند.

«لیزا نسلسون»، منتقد اسکرین دیلی، فیلم فرهادی را قصه‌ای توصیف کرد که به خوبی روایت شده است. وی می‌گوید: همه می‌دانند فرهادی در یک قصه اروپایی غوطه‌ور شده است بی آنکه اثری از رسوب فارسی و ایرانی در آن به چشم بیاید.

وی ادامه داد: «فرهادی در این فیلم که به شکل طعنه‌آمیزی «همه می‌دانند» نام داد با استفاده از بازیگران مطرح اسپانیایی به شکل ماهرانه‌ای عشق، انزجار، طبقه اجتماعی، پول و روابط خانوادگی را در یک درام سرشار از شک و تردید،‌ اتهام، نکات انحرافی و ... در هم تنیده است. این فیلم سرگرم‌کننده که دومین ساخته فرهادی خارج از ایران است می‌تواند پس از افتتاح کن، فروش موفقی در سطح جهان داشته باشد.

«رابین کالین»، منتقد تلگراف، هم که سه ستاره از پنج ستاره را به فیلم داده است و نقد خود را اینگونه آغاز می‌کند: اگر حال و حوصله دیدن فیلمی داشته باشید که در آن یک مرد میانسال با موهای آشفته سعی در پرده برداشتن از معمایی دارد که به موضوعاتی چون نژاد، طبقه و خانواده گره خورده است، اصغر فرهادی گزینه خوبی برای شماست.

«پیتر بردشاو»، منتقد نشریه گاردین، با دادن ۴ ستاره از ۵ ستاره در بخش‌هایی از نقدش درباره فیلم «همه می‌دانند» نوشت: «اصغر فرهادی کارگردان ایرانی جشنواره فیلم کن را با فیلمی «همه می‌دانند» آغاز کرد فیلمی که با به زخمی التیام‌نیافته در قلب یک خانواده اسپانیایی می‌پردازد. تهدید بیرونی، جراحت درونی و در میان آن روایت معماگونه، سه عامل تعیین‌کننده در درام دردناک فرهادی درباره یک ماجرای آدم‌ربایی است که با نقش‌آفرینی‌های قدرتمند «پنه‌لوپه کروز»، «خاویر باردم» و «ریکاردو دارین» همراه شده است.

او افزود: «همه می‌دانند» دارای خطوط اصلی فیلم‌ها فرهادی است و ایده آن یادآور ساخته‌های پیشین و از نگاهی دیگر تحت تاثیر آثار «میشائیل هانکه» و «میکل‌آنجلو آنتونیونی» است. این فیلم درباره ضربه بیرونی و ویرانگر به یک خانواده است؛ ضربه‌ای که تمام نقاط ضعف‌، شکاف‌ها و خطاها را افشا می‌کند و این کار را با چنان مهارتی انجام می‌دهد که گویی این رمزو رازها و دروغ‌ها نوعی گناه هستند که حالا نوبت تاوان غیرقابل انکار آن است. این ایده‌ای است که فرهادی پیش از این نیز به آن توجه کرده بود: رازهای سر به مُهر، زخم‌های التیام نیافته و بازگشت احساس‌های سرکوب‌شده. مضمون جنایی فیلم نیز به طرز عجیبی مرا به یاد نمایش‌نامه «بازپرس وارد می‌شود» نوشته «جی. بی. پریستلی» انداخت. من فکر می کنم نقش‌آفرینی‌های فیلم و حال و هوای جنوب اروپا در آن، قدرت جدیدی به زبان سینمایی فرهادی بخشیده است.

«پیتر دبزاژ»، منتقد نشریه ورایتی، نیز در بخش‌هایی از مطلبش درباره فیلم جدید فرهادی نوشت: «تا حدودی می‌توان تمام فیلم‌های فرهادی را به صورت متناوب یک «جدایی» و یا یک «گذشته» نامید اما این فیلم اسپانیایی‌زبان با بازی «پنه لوپه کروز» و «خاویر باردم» اولین فیلم اوست که حس تکراری بودن دارد. از ساخت فیلم «گذشته» در پاریس تا فیلم جدیدش «همه می‌دانند» در اسپانیا، دوران فعالیت سینمایی فرهادی به تدریج شبیه «وودی آلن» شده است و او حالا به ساخت فیلم‌های با بازیگران زیبا در کشورهای اروپایی روی آورده است. در واقع این کارگردان بسیار مستعد و مولف که برای ساخت فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» در کشورش تا حد زیادی زیر ذره‌بین قرار داشت از فرصت فیلمسازی در خارج از کشور استفاده می‌کند تا کمی برانگیزنده‌تر باشد.

او اضافه کرد:‌ فیلم «همه می‌دانند» که برای افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۱۸ انتخاب شده گرچه ضعیف‌ترین فیلم اوست، از عمده فیلم‌های تجاری ساخته شده در اسپانیا، فرانسه و حتی آمریکا بهتر است. این فیلم شبیه بهترین آثار فرهادی از سناریویی ساده بهره می‌برد، جایی که زندگی شخصیت «پنه لوپه کروز» و «خاویز باردم» در فیلم که پیش از این عاشق یکدیگر بودند پس از سال‌ها با یک گذشته حل نشده رو‌به‌رو می‌شوند و فیلم به تدریج از زندگی شخصی این دو پرده‌برداری می‌کند.

***

در خلاصه داستان فیلم «همه می‌دانند» آمده است: «کارولینا برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد.»

در فیلم «همه می‌دانند» که فیلمبرداری آن اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی در مادرید به پایان رسید، علاوه بر «پنه‌لوپه کروز»، «خاویر باردم» بازیگر مطرح اسپانیایی و «ریکاردو دارین» بازیگر آرژانتینی «ادوارد فرناندز»، «باربارا لنی»، «الویرا مینگز»، «ایما کوئستا»، «روژه کاسا مایور» و «رامون باره‌آ» از دیگر بازیگران اصلی هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند.

«خوزه لوییس آلکاینه» ۷۸ ساله، مدیر فیلمبرداری این فیلم است. علاوه‌ بر خود اصغر فرهادی، شرکت‌های Memento Films از فرانسه، Morena Film از اسپانیا و Luky Red از ایتالیا تهیه‌کنندگی مشترک این فیلم را بر عهده دارند.

مدیریت هنری فیلم بر عهده «کلارا نوتاری» و طراح لباس نیز «سونیا گرانده» است. هایده صفی یاری تدوین‌گر و «دانیل فونترودونا» مدیر صدابرداری فیلم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار