اعتراض آژانسهای گرگان به فعالیت اسنپ در این شهر
گرگان(پانا)-نمایندگان آژانسهای شهر گرگان با حضور در صحن شورای شهر نسبت به شکستن نرخ حمل مسافر، فعالیت بدون مجوز و مشخص نبودن رانندگان خدمات مسافربری اینترنتی در گرگان اعتراض کردند.
موضوع خدمات اینترنتی خودرو و سامانه هوشمند حمل و نقل اسنپ که از اردیبهشت سال ۱۳۹۴ در کشور فغالیت خود را آغاز کرده پس از درخواست خودرو از شهرهای شهرهای اراک، ارومیه، اصفهان و حومه (نجف آباد)، اهواز، بابل، بندرعباس، تبریز و حومه (سهند و سردرود)، تهران و حومه (شهریار، پردیس، رودهن، بومهن، لواسانات، اسلامشهر و رباطکریم)، رشت و حومه (لاهیجان، آستانه اشرفیه و غیره)، ساری و حومه (بابلسر)، شیراز و حومه (مرودشت)، قائمشهر، قزوین، قم، کرج و حومه (هشتگرد و نظرآباد)، کرمان، ، مشهد و حومه (شاندیز، طوس، طرقبه، گلبهار و چناران)، و یزد وارد ۳ استان شمالی و شهرهای اردبیل، گرگان و نیشابور شده است.
با وجود آنکه این خدمات اینترنتی خودرو سبب شده توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کند اما سبب نارضایتیهایی از سوی آژانسهای شهر گرگان شده است. نمایندگان آژانسهای مسافربری شهر گرگان با حضور در صحن شورای شهر از فعالیت این خدمات مسافربری اینترنتی اعلام نارضایتی کردند.
گرچه شنیده میشود فرآیند احراز هویت همه رانندگان سامانههای مذکور به زودی توسط پلیس در این اپیکیشن انجام میشود اما نمایندگان آژانسهای مسافربری گرگان به شکستن نرخهای مصوب این اپیکیشن و ناشناخته بودن رانندگان که منجر به مشکلاتی برای شهروندان میشوند، ابراز نگرانی کردند.
فعالیت اسنپ سبب بیکاری هزاران راننده در شهر گرگان میشود
نماینده آژانسها در صحن شورای اسلامی شهر گرگان معتقد است که فعالیت خدمات مسافربری به صورت اپیکیشن و اینترنتی سبب میشود که ۱۴۰ آژانس و ۲ هزار رانندهای که در سطح شهر گرگان با این آژانسها فعالیت میکنند اشتغالشان به خطر بیفتد.
ناصر دامیآذر در این جلسه تاکید کرد که ۱۵ روز است که نامهای به شورای اسلامی شهر گرگان ارسال کردم و پیگیریهایی در راستای این موضوع داشتم اما برخی اعضاء تلفنهای خود را جواب نمیدهند که بگویند چه مشکلی وجود دارد، من بازنشسته هستم و حقوق ماهانه میگیرم اما با فعالیت این خودروهای اینترنتی اشتغال بسیاری از رانندگان آژانسها در گرگان به خطر میافتد.
وی در این جلسه خواهان این شد که این موضوع بررسی شود و گفت اجازه نمیدهیم رانندگان آژانسها مانند برخی شهرها تجمع و اعتراض کنند اما متاسفانه به بخشنامه وزارت کشور و امور شهرداریها در صحن شورای شهر گرگان توجهی نشده است.
دامیآذر یادآور شد: هر فردی که میخواهد فعالیت مسافربری داشته باشد باید از شهرداری مجوز بگیرد.
نظارتی بر فعالیت اسنپ در شهر وجود ندارد
وی تاکید کرد: ۵ تا ۶ فعالیت اینترنتی مسافربری در گرگان راهاندازی شده، گرچه مجوز آنها کشوری است اما براساس قانون در هر شهر باید از شهرداری مجوز اخذ شود.
دیگر نماینده آژانسها گرگان گفت: اسنپ کرایه ۴ هزار تومانی را ۲ هزار تومان میگیرد و سوال اینجاست که نرخ آژانسها را چه فردی میدهد و اگر این خدمات اینترنتی نرخ ۴ هزار تومانی را ۲ هزار تومان میگیرد فردی جلوی آن را نمیگیرد.
وی یادآور میشود که اگر تابلو آژانس بر سر خودرویی نباشد اماکن و بسیاری از دستگاهها ما را مورد مواخذه قرار میدهند و بسیاری از شهروندان تماس میگیرند که یک راننده مورد اعتماد را برای جابهجایی مسافران بفرستید اما در مورد اسنپ اینگونه نیست.
این نماینده به خدمات تاکسیرانی نسبت به آژانسها گلایه کرد و افزود: به دادستان و معاونت پیشگیری این موضوع را در جریان گذاشتم و تاکید کردم که قبل از وقوع اتفاق و حادثهای باید جلوی آن گرفته شود.
خدمات مسافربری اینترنتی باید به آژانسها سپرده شود
فائزه عبدالهی،رئیس شورای شهرگرگان نیز در پاسخ این توضیحات تاکید کرد که نامه نمایندگان آژانسها به کمیسیون مرتبط ارجاع داده میشود و صحبت از اینکه نامه شما را فردی نخوانده باشد و یا اطلاع نداشته باشد، درست نیست.
وی گفت: بنا بود که مدیریت این خدمات مسافربری اینترنتی را به خود آژانسها ارائه دهیم و در این راستا بنا شد که جلسهای برگزار شود.
عبدالهی یادآور شد: نباید در این موضوع پیشداوری شود و این مبحث در دستور کار جلسه قرار و مورد ارزیابی میشود.
حسین ربیعی دیگر عضو شورای شهر گرگان هم در این جلسه اظهار داشت: نمیتوان جلوی پیشرفت و تکنولوژی را گرفت و نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم.
فعالیت اسنپ تنها در حوزه درون شهری است
میقانی مدیرکل حمل و نقل جادهای استان گلستان هم در گفتوگوبا خبرنگار تسنیم تاکید میکرد: فعالیت اسنپ در حوزه درونشهری است و براساس قانون هیچگونه مجوزی برای فعالیت جادهای ندارد.
وی همچنین تاکید کرد: براساس اعتراضهای شرکتهای حمل و نقل درونشهری، سازمان راهداری به دنبال این است که آییننامهای تحت عنوان آییننامه فعالیت بازارگاههای الکترونیکی حمل و نقل به تصویب برساند و هر فردی که بخواهد در حوزه حمل و نقل فعالیت کند باید مجوز بگیرد و در غیر این صورت فعالیتش غیرقانونی است.
میقانی یادآور میشود: اداره کل حمل و نقل جادهای متولی حمل و نقل درون شهر نیست و فعالیت اسنپ براساس مجوزهای وزارت کشور و شهرداریها باید دنبال شود.
ارسال دیدگاه