در گفت‌وگو با پانا

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان: کنترل قاچاق ره‌آورد سامانه نیما برای اقتصاد ایران است

تهران (پانا)- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان می‌گوید تولیدکنندگان در بخش مبلمان هنوز از ارز 4200 تومان برای تامین مواد اولیه و واردات استفاده نکرده اند و بازار به نوعی در شرایط تردید قرار دارد اما به طور قطع سیاست‌های ارزی دولت اگر اجرای موفقی داشته باشد موجب می‌شود تا وضع بازار ارز ارتقا یابد.

کد مطلب: ۸۱۷۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان: کنترل قاچاق ره‌آورد سامانه نیما برای اقتصاد ایران است

علیرضا عباسی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ حمایت از تولید داخل نیازمند آن است تا زمینه واردات تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز تولید فراهم شود و این سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان اکنون به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: قیمت تمام‌شده تولیدات مبلمان به دلیل به‌روز نبودن تکنولوژی تولید و وابستگی به واردات برخی از مواد اولیه بالاست به همین دلیل بخشی از بازار داخلی با رقبای ایران در زمینه تولید مبلمان تامین می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان در بخش مبلمان هنوز از ارز 4200 تومان برای تامین مواد اولیه و واردات استفاده نکرده‌اند و بازار به نوعی در دوره تردید قرار دارد.

انتقال تکنولوژی‌های تولید مهمترین نیاز تولیدکنندگان مبلمان در کشور است

وی اضافه کرد:‌ انتقال تکنولوژی‌های تولید مهمترین نیاز تولیدکنندگان مبلمان در کشور است و به این منظور ارز مورد نیاز تولیدکنندگان باید تامین شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان عنوان کرد: به‌روز شدن تجهیزات و تکنولوژی تولید موجب می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند با رقبای خارجی خود در زمینه کیفیت و قیمت رقابت کنند و بازار به آسانی در اختیار آنها قرار نگیرد.

وی درباره سامانه نیما اظهار کرد: آینده و تاثیراتی که راه‌اندازی این سامانه می‌تواند به همراه داشته باشد بستگی به اجرای این سامانه دارد و نمی‌توان اکنون درباره آن اظهار نظر قطعی کرد اما آنچه مسلم است شفافیت و ارایه آمار و اطلاعات دقیق از واردات و صادرات در کنار کنترل قاچاق ره‌آورد این سامانه برای اقتصاد ایران است.

عباسی خاطرنشان کرد:‌ این سیاست‌ها می‌تواند منجر به بهبود وضع بازار شود؛ اگر اتفاقات هفته‌های گذشته ادامه می‌یافت در عمل امکان ادامه تولید وجود نداشت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان درباره نیازهای وارداتی این صنعت عنوان کرد:‌ واردات ام دی اف، یراق آلات و پارچه مبلی از جمله مواد اولیه‌ای است که واردات آنها از کشور ترکیه، اتریش و آلمان انجام می‌شود و تکنولوژی تولید نیز از آلمان و ایتالیا وارد ایران می‌شود.

حضور پررنگی در بازار صادراتی نداریم

وی با اشاره به ارقام ناچیز صادرات مبلمان ایران اضافه کرد:‌ هزینه تمام‌شده تولید در کشور بالاست و هنوز توفیقی برای حضور پررنگ در بازارهای صادراتی به دست نیامده است. حدود 10 تا 15 میلیون دلار در صنعت مبلمان صادرات وجود دارد که در مقابل ظرفیت‌های بازار صادراتی بسیار ناچیز است.

عباسی خاطرنشان کرد:‌ باید تدابیری برای حذف هزینه‌های سربار تولید اندیشیده شود و هزینه تمام‌شده کاهش یابد تا هم مصرف‌کننده داخلی راضی باشد و هم تمایلی به صادرات در میان تولیدکنندگان به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه تلاش تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید در بخش مبلمان تاکنون ناکام مانده است، اظهار کرد:‌ مبلمان از چین، ترکیه با احتساب عوارض گمرکی و هزینه‌های حمل و ترانزیت قابلیت آن را دارد که با کالاهای ایرانی رقابت کند. تامین مالی گران و همراهی نکردن سیستم بانکی برای کمک به واحدهای تولیدی از جمله موضوعاتی است که موجب شده با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت در این صنعت نتیجه لازم به دست نیاید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای تولیدی بزرگ به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داشتند از چرخه تولید خارج شدند و نتوانستند که راه را ادامه دهند و این درحالی است که باید تسهیلات ارایه‌شده به تولید و صنعت با نرخ سود مناسبتر و زمان بازپرداخت طولانی‌تر باشد.

وی عنوان کرد:‌ مهندسی لازم و کارشناسی برای بازپرداخت تسهیلات تولید صورت نگرفته است و به این دلایل وقتی کارخانه هنوز به تولید نرسیده است باید کار بازپرداخت اقساط آغاز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار