در گفت‌وگو با پانا

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: بخشی از فساد مزمن در شهرداری از ابتدای شورای پنجم متوقف شد

یک جریان از بیرون تلاش می‌کند چوب لای چرخ شورا بگذارد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تشریح عملکرد شورای پنجم در هشت ماهه گذشته می‌گوید شورا توانست علاوه بر مدیریت توأم با آرامش، بخشی از فساد مزمن شهرداری را متوقف و بخشی از درآمدهای نادرست را قطع کند.

کد مطلب: ۸۱۷۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: بخشی از فساد مزمن در شهرداری از ابتدای شورای پنجم  متوقف شد

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با پانا در این باره گفت: برای ارزیابی اینکه شروع شورای پنجم خوب بوده یا نه باید این نکته را در نظر بگیریم که شورا کار خود را از کجا آغاز کرد. این قضیه خیلی می‌تواند به ما کمک کند تا به نتیجه مطلوب برسیم. نکته مهم این است که از خودمان بپرسیم که این شورا چه چیزی را تحویل گرفت؟ قطعا این شورا بعد از سه دوره حاکمیت جریان اصولگرایی که از نگاه خود قادر مطلق بودند و نزدیک 14 سال حضور شهردارانی مثل محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف در این شهر، وقتی که روی کار آمد، 27 میلیون رأی مردم تهران را توانست به نفع خود جمع کند و به‌طور متوسط هر فرد شورا، امروز یک میلیون و 250 تا 300 هزار تا رأی دارد و این از متوسط رأی جریان رقیب حدود 700 یا 800 هزار رأی بیشتر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای پنجم بار سنگینی را به دوش دارد، گفت: قطعا شاید شورای قبلی این بار را بر دوش نداشت و به‌نوعی شورای قبلی، بیشتر یک شورای ترکیبی به نظر می‌رسید. شورای پنجم شاید فقط از این جهت شبیه شورای دوم باشد یا به‌نوعی شاید شورای اول که یک مجموعه هم‌جهت را دارد و ترکیبی از جریان‌های سیاسی در آن حضور ندارند.

وی با اشاره به بدهی شهرداری تهران و مشکلات پیش‌رو در دوره جدید مدیریت شهری گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که شاید وجود دارد این بود که شهرداری به هر حال یک سازمان به‌شدت بدهکار است. این بدهی 60 هزار میلیارد تومان است و اولین مساله‌ای که شورا با آن روبه‌رو بود، این بود که بتواند حقوق کارکنان شهرداری را بدهد و خوشبختانه با توجه به راهبردی که مدیریت شهری و شورا داشت، توانست این سازمان را در شش ماه اول به گونه‌ای اداره کند که بحران ایجاد نشود و مهم‌ترین مساله‌اش این باشد که بتواند حقوق کارکنان را بدهد که طبیعتا این اتفاق افتاد. البته این هدف‌گذاری را هم داشت که بتواند بخشی از بدهی‌های به‌جا مانده از دوره گذشته را هم به مجموعه پرداخت بکند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: به‌نظر من شورا توانست ضمن اینکه مدیریت توام با آرامشی داشته باشد، بخشی از فساد مزمن شهرداری را که نتیجه‌ فروش شهر و به‌هم‌ریختگی و عبور از قانون بود، متوقف کند. شهرداری در وهله‌ اول بخشی از درآمدهای نادرست محصول قدم‌های غلط را، به‌رغم نیاز جدی‌ای که به آنها داشت، قطع کند و در این حال به سمت شفاف‌سازی رفت. صرفه‌جویی و انضباط مالی یکی از ویژگی‌های جدی‌ای بود که نطفه‌اش در این دوره شکل گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین توجه به طرح‌های نیمه‌تمام درصدر اقدامات قرار گرفت. به‌خصوص طرح‌هایی که در مراحل پایانی بودند و این الزام ایجاد شد که زودتر به نتیجه برسد. رویکرد مردم‌محور شورا و اینکه ما چیز پنهانی از مردم نداریم، پایان دادن به جلسات غیرعلنی و شفاف‌ کردن تصمیمات که حتی در مدیریت شهری هم اعمال شد و شاید آخرینش بحث افتتاح پایانه‌ای بود که بتواند سامانه شفافیت را در مجموعه مدیریت کند، ویژگی‌هایی است که نمی‌توانیم به‌عنوان مجموعه‌ دستاوردهایی که مدیریت شهری در شورا داشته نادیده‌اش بگیریم و از آن غفلت کنیم.

حق‌شناس با اشاره به حاشیه‌های شورای شهر پنجم نیز گفت: حاشیه‌هایی که منعکس می‌شود مربوط به شورا نیست. یک جریان از بیرون طبیعتا توفیق شورا را نمی‌خواهد ببیند و حتی به‌نظر من تلاش می‌کند به‌نوعی چوب لای چرخ شورا بگذارد ولی شورا تمام تلاشش این بود که اولا وارد حاشیه نشود و ثانیا از تمام موانعی هم که گذاشته می‌شود بدون اینکه سروصدا کند، عبور کند و خیلی هم صدایش از اینکه این کارشکنی‌ها دارد شکل می‌گیرد، درنیاید.

وی با تأکید بر اینکه جلسات هم‌اندیشی شورای پنجم مشورتی است، گفت: این جلسات با جلسات غیرعلنی بسیار متفاوت است. جلسه‌ غیرعلنی جلسه‌ رسمی است که بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود، این جلسات منشی دارد، ثبت می‌شود، ضبط می‌شود، مصوباتش اجرا می‌شود و به‌ نتیجه می‌رسد اما جلسات هم‌اندیشی برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و دقیق‌تر برای شهر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار