ثبت‌نام بیش از 2 هزار و 600 دانش‌­آموز در سومین دوره مسابقه دانش‌­­آموزی نور

تهران (پانا) - بیش از 2 هزار و 600 دانش‌­آموز تاکنون در سومین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری، ثبت‌نام کرده‌­اند تا خود را در موضوع مطرح شده برای سومین دوره این مسابقه محک بزنند.

کد مطلب: ۸۱۵۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ثبت‌نام بیش از 2 هزار و 600 دانش‌­آموز در سومین دوره مسابقه دانش‌­­آموزی نور

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی (ص) ، فراخوان سومین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری، دهم دی­ماه سال 96 اعلام شد و با استقبال گروه‌­های شرکت‌­کننده دانش‌­آموزی روبه‌­رو شد.

تاکنون 260 فیلم از سوی دانش‌­آموزان به دبیرخانه مسابقه رسیده است و 2 هزار و 600 دانش‌­آموز در قالب هزار و 60 گروه نیز در این دوره از مسابقه ثبت‌نام کرده‌­اند.

در این دوره از مسابقه، دو حوزه­ علمی ساخت سازوکارهای(مکانیزم‌های) حرکتی و آزمایش­‌هایی در مباحث مختلف مکانیک به عنوان موضوع مسابقات انتخاب شد تا دانش‌­آموزان آثار تولید شده خود را که در قالب فیلم­‌های کوتاه 60 ثانیه‌ای از آزمایش‌های علمی با موضوع مربوط است را به این مسابقه ارسال کنند.

دانش‌­آموزان می­‌توانند از بخش راهنمای علمی مسابقه که در سایت جایزه مصطفی (ص) بخش راهنمای علمی و فنی، قابل مشاهده است استفاده کرده تا با موضوع مسابقه و نحوه شرکت در آن، آشنایی بیشتری پیدا کنند، ضمن اینکه نمونه­‌هایی از این فیلم­‌ها به طور روزانه در کانال تلگرامی مسابقه دانش‌­آموزی نور برای استفاده دانش‌­آموزان بارگذاری می‌­شود.

راهنمای علمی مسابقه شامل فیلم­‌هایی در چهار بخش در حوزه‌­های مکانیک و مکانیزم است که به صورت موضوعی دسته­‌بندی شده است.

آزمایش­‌های مرتبط با اصطکاک، ایستایی، مرکز جِرم، استاتیک، اینرسی، حرکت دورانی، نیروهای جانب مرکز، حرکت پرتابی، قوانین نیوتن، گرانش، فنر، تکانه و انرژی مکانیکی، در بخش اول این فیلم‌ها در اختیار دانش‌­آموزان قرار گرفته است.

بخش دوم فیلم­‌ها به آزمایش‌­های مرتبط با فشار و شناوری، فشار در جامدات، مایعات، گازها، قانون برنولی و سیالات اختصاص یافته است و بخش سوم نیز آزمایش‌­های مرتبط با نوسان، تشدید و امواج مکانیکی است که راهنمای علمی مسابقه دانش‌­آموزی نور به آن پرداخته است.

همچنین دومینوهای علمی که بر اساس ایده­‌های فیزیکی ساخته می ­ ­شوند بخش چهارم فیل‌م­ها محسوب می‌­شود که دانش‌آموزان می‌­توانند از آن برای راهنمایی خود بهره گیرند. در این طرح­‌ها مجموعه­‌ای از ماشین­‌های ساده (اهرم، قرقره، سطح شیبدار، چرخ و محور) در کنار یکدیگر قرار گرفته‌­اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار