ظریف: تبادل زندانی بین تهران و واشنگتن در صورت تغییر رفتار آمریکا ممکن است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان گفته است ایران در صورتی امکان تبادل زندانی با آمریکا را مدنظر قرار می‌دهد که «تغییر رفتار» و «زبان» در آمریکا مشاهده شود.

کد مطلب: ۸۱۵۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: تبادل زندانی بین تهران و واشنگتن در صورت تغییر رفتار آمریکا ممکن است

به گزارش پولیتیکو، محمد جواد ظریف به شبکه سی بی اس آمریکا گفته است «شما نمی‌توانید با بی‌احترامی کردن به یک کشور، مردم و دولت آن و همچنین بیان ادعاهایی درباره تغییر حکومت این کشور، مذاکره با آن را شروع کنید.»

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال در ماه فوریه (بهمن) دولت دونالد ترامپ به صورت مخفیانه به دنبال راهی برای تبادل زندانی با ایران بوده است. مانند توافقی که در سال 2016شکل گرفت و دولت اوباما 7 ایرانی را با 4 تبعه دوملیتی آمریکایی معاوضه کرد.

بعدتر افشا شد که همزمان با این تبادل آمریکا 400 میلیون دلار برای حل و فصل مناقشه 1970 (مربوط به خرید تجهیزات نظامی ایران از آمریکا) به ایران پرداخت کرده است که دونالد ترامپ در زمان کاندیداتوری در انتخابات از پرداخت این پول به شدت ابراز عصبانیت کرد.

همچنین به گزارش فارس، ظریف درباره وجود اتباع ایرانی در زندان‌های آمریکا گفت: «تعداد زیادی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند، همچنین یک خانم ایرانی به خاطر درخواست استرداد آمریکا مجبور شد در یک زندان استرالیایی وضع حمل کند.»

وی توضیح داد: «ایالات متحده باید با این مساله از موضع تعامل با یک حکومت مستقل دیگر برخورد کند...مهم است که دولت (آمریکا) نشان دهد که توانایی حضور در یک مسیر محترمانه را دارد.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا واشنگتن قبلا پیشنهادی درباره مذاکره برای تبادل زندانیان داده است؟ تاکید کرد: «این یک پیشنهاد نبود، بلکه یک مطالبه (دستوری) بود. قبل از آنکه شما مطالبه‌ای داشته باشید، آمریکا باید یاد بگیرد چطور با دیگر ملت‌های مستقل رفتار کند. مخصوصا کشورهایی که برای تداوم حیات خود به آمریکا وابسته نیستند و می‌توانند بدون حمایت آمریکا زندگی کنند نه فقط 2 هفته بلکه 40 سال.»

وی با بیان اینکه سلامت اتباع آمریکایی زندانی در ایران مورد مراقبت است، توضیح داد: «دستگاه قضایی ما یک نهاد مستقل است. مانند همان چیزی که شما درباره دادگاه‌های خود می‌گویید و ما نمی‌توانیم روی تصمیمات قوه قضائیه اثر بگذاریم».

ظریف افزود: «اما ما از نفوذ خود در مسائل بشردوستانه استفاده می‌کنیم. پیش از هرچیز، برای آنکه مطمئن شویم نیازهای سلامت و بهداشت آنها برآورده شده است و هم اینکه ببینیم می‌توان به یک توافق انسان‌دوستانه برسیم».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار