مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد:

استان یزد کم بارش ترین استان کشور در سال جاری است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در چهارمین نشست‌ شب یزد با موضوع «یزد و مسئله آب» که در دفتر بیت شهید صدوقی(ره) برگزار شد به بررسی چالش‌ها و راهکاری موجود در حوزه تامین آب استان یزد پرداخت و بیان کرد بارش امسال یزد 20 درصد نسبت به بارش بلند مدت سال گذشته کاهش داشته که تاسف بار است.

کد مطلب: ۸۱۴۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
استان یزد کم بارش ترین استان کشور در سال جاری است

محمد مهدی جوادیان‌زاده با اشاره به خشک سالی‌‌های های مداوم استان یزد اظهار کرد: استان یزد به دلیل تغییر اقلیم ۱۷ سال است که درگیر خشک سالی های مداوم شده است

وی در ادامه افزود: وضع کنونی ناشی از همخوانی نداشتن داده‌های اقلیمی و ستانده‌های اقلیمی است به نحوی که متوسط بارش استان ۸۳ میلی متر شده است که نسبت به میزان متوسط کشور که حدود ۲۵۰ میلیمتر و متوسط بارش که در جهان ۸۳۰ میلیمتر است،بسیار کم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان یزد کم‌بارش‌ترین استان کشور است، تصریح کرد: بارش امسال یزد 20 درصد نسبت به بارش بلند مدت سال گذشته کاهش داشته که تاسف‌بار است.

وی کم‌بارش‌ترین شهر استان یزد را نیز هرات عنوان کرد و افزود: در مناطق مرتفع استان برخلاف سال‌های گذشته شاهد کاهش چشمگیر بارش‌ها بوده‌ایم. این پدیده خطرناک و نگران‌کننده است چون ناهنجاری رخ داده به کاهش آب منابع تغذیه‌کننده منجر می‌شود. علاوه بر آن نیز بارش‌ها از حالت برف به باران و از باران به بارش های کوتاه مدت از ارتفاعات به سمت دشت‌ها و بارش‌های غیرموثر تبدیل شده است که این یک معضل محسوب می‌شود .

جوادیان‌زاده درباره منابع آب درون استان اظهار کرد: ۳۸۹۵ اصله چاه تامین‌کننده ۸۳۳ میلیون متر مکعب آب، ۲۶۳۰ رشته قنات تامین‌کننده ۱۶۳ میلیون متر مکعب آب و ۲۶۳ دهنه چشمه ۱۲ میلیون متر مکعب آب تامین می‌کنند .

مدیرعامل آب منطقه استان یزد ادامه داد: آب شرب و بهداشت تمام روستاها و شهرستان های استان ۵۰ درصد از طریق آب انتقالی و ۵۰ درصد از طریق آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود .

جوادیان‌زاده درباره جانمایی چاه‌های آب استان یزد بیان کرد: از مجموع ۱۹ دشت، اکنون ۱۰ دشت ممنوعه وجود دارند که ۲ دشت ممنوعه دیگر نیز در حال اضافه شدن هستند. چهار دشت از مجموع دشت‌های ممنوعه بحرانی است و ۴ دشت هم آزاد است که آب بسیار شوری دارند .

این مسئول با اشاره به ۲۵۱مترمکعب آب مورد استفاده در حوزه کشاورزی بیان کرد: در حوزه کشاورزی مصرف ذخایر سفره‌های آب‌های زیرزمینی به افت سالانه ۴۵ سانتی‌متری از سطح آب‌های زیر زمینی منجر شده است .

وی ادامه داد: از این ۲۵۱ میلیون متر مکعب ۱۵۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت چاه های کشاورزی است در حقیقت مجهز شدن به پمپ‌های قوی چاه ها ۲۴ ساعته در حال کشیدن آب است و ما به دلیل نصب نشدن کنتور حجم برداشت آب را کنترل نکردیم .

جوادیان بیان داشت : ۵۸ درصد آب شرب در ۶ ماه اول سال ۹۶ به دلیل گرم بودن نسبی اب و هوا از خط انتقال و مابقی از چشمه و قنات ها تامین شده است از طرفی وضعیت ابهای زیرزمینی استان از گذشته خوب نبوده است در حالی که از ۷۸ میلیون مترمکعب اب تخصیص داده برای استان یزد چیزی به یزد اختصاص داده نشد در حالی که شاهد تعرض هایی در سال ۹۱ به بعد بودیم .

وی در مورد آب شرب تاکید کرد: بازهم آب برای شرب با در نظر داشتن حفظ منابع اب کم است و ۲۵۰ میلیون مترمکعب اب مورد نیاز برای شرب استان باید تامین شود .

وی در مورد منابع اب متعارف و غیرمتعارف استان نیز تصریح کرد: ۳۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره در سفره های اب های زیرزمینی، ۲۵۰ میلیون مترمکعب تامین اب شرب و بهداشت در افق ۱۴۲۵ طی خط اول و دوم، ۶۵ میلیون مترمکعب برای بخش صنعت از اب های خلیج فارس توسط بخش خصوصی برای صنعت آب های متعارف در حال تامین هستند .

وی با اشاره به طرح بازچرخانی پساب یزد گفت: پساب یزد بسیار بالا است که می‌توان طی فرآیندها خاص آن را تصفیه و با تخلیه در بالادست دشت‌های استان، به تقویت آب‌های زیرزمینی کمک کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار