رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان: بی‌توجهی به آموزش‌ و پرورش تلاش‌ برای توسعه ایران در 100 سال گذشته را بی‌نتیجه گذاشته است

تهران (پانا) - محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، با حضور در استودیو الفبا وزارت آموزش و پروش تشریح کرد تلاش‌های صورت گرفته در 100 سال گذشته برای توسعه‌یافتگی ایران به دلیل بی‌توجهی به‌ آموزش‌وپرورش بی‌نتیجه مانده است.

کد مطلب: ۸۱۴۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان: بی‌توجهی  به آموزش‌ و پرورش تلاش‌ برای توسعه ایران در 100 سال گذشته را بی‌نتیجه گذاشته است

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش پرورش، در ادامه سلسله نشست‌های استودیو الفبا، محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، در برنامه مهمان آشنا حضور یافت.

رنانی در ابتدای این برنامه آرزو کرد روزی را شاهد باشیم که اولین تیترهای اخبار کشور مربوط به آموزش‌وپرورش باشد و هر روز یک خبر خوب از آموزش‌وپرورش بشنویم؛ در حالی که اکنون رویدادهای مربوط به آموزش‌وپرورش در آخر اخبار گفته می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در ۱۰۰ سال گذشته برای توسعه ایران شده است، اظهار کرد: باوجود همه این تلاش‌ها، هنوز در رتبه‌بندی جهانی همان رتبه‌بندی ۵۰ سال گذشته را داریم و علت این نبود توفیق این است که برای توسعه‌یافتگی به مسائل مختلفی توجه کرده‌ایم، اما به‌نظام آموزشی توجه نداشته‌ایم و در نظام آموزشی ازنظر تکنولوژی و شیوه تعلیم و تربیت مشابه صدسال گذشته عمل می‌کنیم. با وجود تغییر شکل ظاهری مدارس، ابزارهای اصلی آموزشی تغییری نکرده است، سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه‌یافتگی در حوزه‌های مختلف به آموزش‌وپرورش نرسیده است و این وضع سبب شده محصول خروجی نظام آموزشی کشور برای توسعه و توسعه‌یافتگی مناسب نباشد و نیروی انسانی نتواند سرمایه‌گذاری‌ها را تبدیل به توسعه‌یافتگی کند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: مقدمه توسعه تربیت انسان‌های توانمند است درصورتی‌ که آموزش‌ و پرورش ما به دنبال تربیت انسان‌های دانشمند است و برای تربیت انسان‌های توانمند نیاز به برنامه‌ریزی درازمدت داریم.

وی در تعریف انسان توانمند گفت: انسانی که بتواند در جامعه، محل کار و زندگی با موضوعات مختلف تعامل کند،با اوضاع خودش را تطابق دهد، انسانی یک‌بعدی و ناتوان در حوزه‌های مختلف نباشد و با وجود کار وزندگی‌اش در حوزه‌های دیگر جامعه مانند محیط‌ زیست و شهروندی مطلوب و مناسب جامعه باشد. اگر نتوانیم چنین انسانی را تربیت کنیم در صورت داشتن بهترین امکانات شاخص‌های یک جامعه توسعه‌یافته را نخواهیم داشت.

رنانی در ادامه به مثال‌هایی در این مورد اشاره کرد و گفت: امروزه بیشتر از هر کشوری جاده و ماشین‌های نسبتاً مناسب داریم اما یکی از بالاترین نرخ‌های تصادف‌های رانندگی در دنیا یا بی‌توجهی به قوانین را نیز داریم. اگر فرصتی داشته باشیم از قانون عدول می‌کنیم. اختلاس‌های بزرگی که در کشور انجام می‌گیرد نشانه‌ای از وجود تربیت نشدن انسان‌های توانمندی است که در همه حوزه‌ها برای جامعه خود مفید باشند و خود را مقید به رعایت قوانین و حقوق جامعه بدانند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش در اولویت‌های اصلی سیاستمداران کشور ما نیست، اظهار کرد: برای جلب توجه به این حوزه لازم است سیاستمداران دریابند که قدرت صنعتی، نظامی و توسعه‌یافتگی کشور از آموزش‌وپرورش ناشی می‌شود و مقدمه هر توسعه‌ای نظام آموزشی کشور است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مهم‌ترین اولویت در آموزش‌وپرورش کودکان هستند و این اولویت بر هر کار و مسئله دیگری مقدم است. اگر تصمیمی درباره صلاح کودکان گرفته می‌شود، نباید مشمول اتلاف وقت شود، بلکه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شود، در غیر این صورت عمر کودک از دست می‌رود و نمی‌توانیم به زمان ارزشمندی که ازدست‌رفته است، برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار