سخنگوی بانک مرکزی :‌ هیچ برنامه‌ای برای عرضه ارز مداخله‌ای وجود ندارد

تهران (پانا) - سخنگوی بانک مرکزی با اشاره به تصمیم نشست ویژه ستاد اقتصادی دولت درباره ساماندهی بازار ارز می‌گوید مقرر شد ارز حاصل از صادرات غیرنفتی از طریق سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی(نیما) عرضه شود و دیگر برنامه‌ای برای عرضه ارز مداخله‌ای وجود ندارد.

کد مطلب: ۸۱۲۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی بانک مرکزی :‌ هیچ برنامه‌ای برای عرضه ارز مداخله‌ای وجود ندارد

به گزارش صدا و سیما، محمد علی کریمی با اشاره به التهاب‌ها و نوسانات ارز در روزها و هفته‌های اخیر آن را ناشی از عوامل غیراقتصادی و غیربنیادی ارزیابی کرد و افزود: تمام ارز مورد نیاز از طریق سفارش به نظام بانکی صورت می‌گیرد و در این باره مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در سامانه نیما عرضه می‌شود و بانک‌ها و صرافی‌ها به نیابت از واردکنندگان ارز مورد نیاز آنها را تامین می‌کند.

کریمی با تاکید بر اینکه نیاز همه قشرهای جامعه به ارز در اقلام خرد و کلان به دور از سفته‌بازی و دلالی تامین خواهد شد گفت: مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این پس نگهداشت بیش از 10 هزار واحد دلار یا یورو غیرقانونی است و تا آخر فروردین کسانی که فراتر از این مبلغ در اختیار دارند آن را باید در بانک‌های کشور به صورت ارزی سپرده‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه از 26 اسفند سال گذشته حساب سپرده‌های ارزی بازگشایی شد و بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف به اخذ وجوح ارزی مراجعه کنندگان کرد، گفت: سپرده‌گذاران همان ارزی را که سپرده‌گذاری می‌کنند هر زمان که بخواهند می‌توانند با سود مناسب مجدد مطالبه کنند.

کریمی درباره شرح وظیفه صرافی‌ها نیز گفت: صدور حواله و فرایندکار در سامانه نیما بازار بزرگی است که صرافی‌ها­ می‌توانند با خرید­ارز صادر کنندگان ­آنرا با نرخ کارمزد مناسب­ عرضه کنند.

وی فعالیت صرافی‌های غیر مجاز را یکی دیگر از عوامل التهاب‌های بازار ارز در روزهای اخیر دانست و گفت: با هماهنگی‌های خوبی که با نهادهای انتظامی و امنیتی داریم با فعالیت آنها برخورد می‌کنیم و در این زمینه امروز هم در استانداری جلسه خوبی داشتیم و مقرر شد نیروی انتظامی با همکاری بانک مرکزی اقدام به شناسایی و برخورد با صرافی‌های غیر مجاز کند و در همین زمینه نیز اقدامات اولیه انجام شده و اسامی برخی از آنها در اختیار ناجا قرار گرفته است.

سخنگوی بانک مرکزی با بیان اینکه ضوابط ارز مسافری ظرف 24 ساعت آینده ابلاغ می‌شود افزود: علاوه بر این ضوابط تامین ارز مورد نیاز دانشجویی و­بیماران مورد نیاز درمان نیز در حال تدوین است تا مردم در این باره دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی در عین حال گفت: اگر مردم مطمئن شوند ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی، وارد کنندگان، مسافران، دانشجویان و آنها که مشکل درمان دارند تامین می‌شود دیگر نگرانی ندارند مشکل اصلی کسانی هستند که به هر بهانه در صدد خروج سرمایه‌ای از کشور هستند که باید بهینه تخصیص یابد.

کریمی درباره تثبیت نرخ 4 هزار و 200 تومانی به ازای هر یک دلار گفت: این شاخص ثابت نیست و متناسب با نوسان‌ها و متغیرهای اقتصادی تعدیل می‌شود.

وی در پایان درباره تصمیم ستاد اقتصادی دولت گفت: در 4 سال گذشته دولت با تک رقمی نگه‌داشتن نرخ تورم موفق به حفظ ارزش پول ملی شده است از این پس نیز اگر قرار باشد تعدیلی در نرخ ارز صورت گیرد باید منطقی و تدریجی باشد تا اقتصاد کشور لطمه نبیند تا از رهگذر آن هم نیازهای ارزی کشور تامین و هم از واردات کالاهای غیر ضروری جلوگیری شود که در نهایت این اقدامات موجب مستحکم تر شدن اقتصاد کشور می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار