عرفان حیدری*

جوانان و حمایت از کالای ایرانی

قم (پانا) - شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

کد مطلب: ۸۰۸۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد

مسئولان باید به قدرت و توانایی جوانان ایمان بیاورند و جوانان نیز باید کار را با ابتکار و بدون خستگی دنبال کنند و از برخی قدر نشناسی ها دلسرد نشوند.

۱) نامگذاری سال ۹۷ به عنوان : " حمایت از کالای ایرانی" از سوی رهبر معظم انقلاب و با توجه به عناوین اقتصادی نام نهاده شده ی سالهای گذشته از سوی ایشان ، تمام نگاری (هولوگرافیک) از یک اندیشه است! که عبارت است از : اقتصاد درون زا و برون نگر!

۲) تداوم و تاکید مقام معظم رهبری بر نام نهادن سالها با عناوین اقتصادی ، نشان از یک استراتژدی بلند مدت بر یک خیز اقتصادی است که اگر مسئولین با حمایت جوانان و مردم ، همت کنند ، سرانجام کشورمان جزو برترینهای اقتصاد جهان خواهد شد.

۳) نامگذاری این سالها با عناوین اقتصادی ، نشان از این است که : اقتصاد ایرانی _ مقاومتی ، برای اعتلای کشور یک ضرورت و فرصت است و نه یک شعار و عنوان!!

۴)برای نهادینه شدن "حمایت از کالای ایرانی " و گرایش خودبخود مردم به مصرف تولیدات داخلی به دو عامل اشاره میکنم

اول : رعایت کیفیت در تولید محصولات داخلی
متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان داخلی بدون رعایت انصاف، توجهی به کیفیت محصولات خود ندارند و با تولید محصولاتی که مردم انرا بنجل می دانند صرفا به منافع شخصی خود می اندیشند. عقل سلیم درک نمی کند که با خرید محصول بی کیفیت باعث خسارت به اقتصاد خانواده و کمک به سودجویی شرکت های بی وجدان شویم. بنابراین مسئولان میتوانند با الزام شرکت های داخلی به رعایت کیفیت، و نظارت دقیق بر کیفیت محصولات داخلی مردم را به مصرف محصولات داخلی تشویق کنند.

دو : خدمات مطلوب پس از فروش و گارانتی داخلی محصولات داخلی
ارائه خدمات مطلوب پس از فروش توسط شرکتهای داخلی از عوامل گرایش مردم به تولیدات داخلی است. متاسفانه وضعیت خدمات پس از فروش در کشور به قدری نامناسب و غیر قابل اعتماد است که در بین مردم معروف شده که درایران چیزی بنام گارانتی نداریم. این سخن هرچند کمی مبالغه امیز اما چندان خالی از واقعیت هم نیست. یکی از مهمترین عوامل رویگردانی مردم از تولیدات داخلی، وضعیت اسف بار خدمات می باشد.

به هر حال تشویق مردم به مصرف تولیدات داخلی صرفا با شعار ممکن نیست. مردم با محصولات داخلی کینه و پدرکشتگی ندارند. طبعا اگر شرکت ها قدر فرصت عظیم شعار امسال را بدانند می توانند با ارائه خدمات و کیفیت مناسب خریدار ایرانی را جذب بازار داخلی کنند و در غیر این صورت محصولات داخلی همیشه زیر پرچم بدنامی و بی کفیتی خواهند ماند.

این مهم علاوه بر رعایت انصاف و وجدان کاری توسط تولید کنندگان داخلی، نظارت و دقت مسئولان امر را نیز می طلبد و الا با اکتفا به تبلیغات و شعار و همایش، مردم هرگز جذب محصولات بی کیفیت داخلی نخواهند شد

۵) "حمایت از کالای ایرانی" صرفا برای مصرف کننده ایرانی نیست بلکه یک برند با کیفیت ایرانی است برای مصرف کننده ی داخلی و برای صادرات و تبادلات اقتصادی و تجاری با تمام کشور های جهان !

۶) در پایان اشاره و تاکید کنم که :در نامگذاری سال ۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی هم می‌توان رفع دغدغه اشتغال جوانان را دید و هم برطرف شدن مشکلات معیشتی مردم را از رهگذر تقویت تولید ملی؛ گفتمانی که می‌تواند با اجرای دقیق و کامل مسیر کشور هموار و دستیابی به اقتصادی درون زا و البته برون نگر را تقویت، تسهیل و تسریع کند.

*نخبه کشوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار