تشکیل کارگروه دائمی رصد امور ویژه و فوریتهای اجرایی در وزارت آموزش و پرورش
تهران (پانا) - به دستور وزیر آموزش و پرورش کارگروه فوریتهای اجرایی تشکیل و سامانه مرتبط با آن بازبینی و اصلاح شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی، مدیر کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در پی دستور وزیر آموزش وپرورش مبنی بر لزوم پیگیری سریع و به هنگام رخدادهای مرتبط با آموزش وپرورش کشور ونظارت مستمر و هوشمندانه آن، فعالیتهایی که با حساسیت اجتماعی وفرهنگی بیشتری در سطح جامعه روبرو است کارگروه دائمی رصد امور ویژه و فوریت های اجرایی تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
کمرئی گفت: تأمین حقوق شهروندی و کمک به حفظ و تقویت اعتماد اجتماعی به دستگاه تعلیم و تربیت هدف محوری این کارگروه است و این اداره کل با تکیه برساز و کارهای فعلی و بازبینی در فرایندهای مربوط به جمع آوری گزارشها وتحلیل آن سعی دارد به رصد و نظارت فعالیتها وبرنامههایی بپردازد که ارتباط آن با دانشآموزان به دلیل شرایط سنی واهداف تربیتی باید با ملاحظات ویژه همراه باشد.
وی گفت: ورود به این دسته از برنامهها در شرایط ویژه باید با رعایت ملاحظات فرهنگی، تربیتی و اعتقادی جامعه صورت گیرد.
وی ادامه داد: گاهی نیز قرار دادن دانشآموزان در این موقعیتها نه تنها توصیه نشده است بلکه با ممنوعیت و محدودیتهایی همراه است. مثلاً موضوع سند ۲۰۳۰، آموزش پیشگیری از ایدز، اعتیاد و نحوه ارائه آموزشهای مربوطه، تربیت جنسی، مهارتهای زندگی، آسیبهای فضای مجازی از حوزههایی است که در صورت مجاز بودن ورود آموزش وپرورش به آن باید با رعایت جمیع جهات تربیتی و اخلاقی وبا توجه به شرایط سنی دانشآموزان صورت گیرد و در صورت فقدان دلایل کافی یا نارسا بودن توجیهات تربیتی نباید به آن پرداخته شود.
این مقام مسئول تأکید کرد: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاستهای نظام و تأکیدات وزیر آموزش وپرورش ورود به موضوع سند ۲۰۳۰ اکنون هیج توجیهی در آموزش وپرورش ندارد و ممنوع است.
مدیر کل ارزیابی عملکرد افزود: بخش دوم از مأموریت این کارگروه رسیدگی به شکایاتی است که مطرح میشود یا رخدادهایی است که به وقوع میپیوندد و ضرورت دارد در کوتاهترین زمان ممکن ابعاد آن بررسی و تصمیم لازم برای آن اتخاذ شود.
وی تدابیر انضباطی غلط در مورد دانشآموزان را در این دسته از رخدادها تعریف کرد که دارای فوریت رسیدگی است.
کمرئی گفت: ارزیابی عملکرد و این کارگروه در موضوعاتی که نیازمند نظارت است کاملاً فعال وهوشمندانه عمل میکند ومطالعه رخدادها و بررسی روندها و پیشبینیهای لازم را برای هدایت ونظارت براین دسته از فعالیت ها انجام داده و توصیههای لازم را به مسئولان مربوطه ارائه میدهد.
وی ادامه داد: مسئولان ارزیابی عملکرد مناطق واستانها اصلیترین منابع خبری این کارگروه محسوب میشوند و به عنوان عناصر اصلی و عملیاتی این کارگروه موظف خواهند بود بلافاصله بعد از کسب خبر و در همان روز خبر را در سامانه پیش بینی شده قرار دهند و ارزیابی خود را به همراه مستندات لازم به میزهای استانی مستقر در ستاد ارسال کنند.
کمرئی اظهار کرد: کارشناسان حوزه نظارت مستقر در ارزیابی عملکرد باید هر روزه این خبرها را تحلیل و با توجه به شرح وظایف معاونتها چنانچه ماهیت رخداد به گونهای باشد که نیازمند پیگیری به روال معمول است آن را پیگیری کنند. علاوه برآن کاربر سیستم موظف است اخبار را در هر موضوع دسته بندی کرده وبا توجه به اهمیت، آن را در اختیار مسئول فوریتهای اجرایی وزارتخانه، مستقر در ارزیابی عملکرد قرار دهد تا بر روند پیگیری و کیفیت آن نظارت شود و حسب نیاز آن را به کارگروه ارجاع دهد.
این مقام مسئول گفت: اخبار مرتبط با آموزش وپرورش و بویژه در ارتباط با موضوعات یاد شده به هر کیفیتی که تولید وانتشار باید برای آموزش وپرورش دارای اهمیت است وتا تعیین صحت وسقم آن موضوع راپیگیری میکند.
کمرئی در خاتمه از همه افرادی که دغدغه تعلیم وتربیت فرزندان این مرز وبوم را دارند خواست با پرهیز از اشاعه وانتشار اخبار غلط وشایعات مرتبط با آموزش وپرورش فضای عمومی اعتماد به مدرسه، معلم ودستگاه آموزش وپرورش را تقویت کنند وآرامش روانی اولیا را در سپردن فرزندان خود به مدرسه ونظام آموزشی که هنوز دربین همه نهادهای اجتماعی جز مقبولترین و با اعتمادترین پایگاهها است تأمین کنند.
ارسال دیدگاه