حکیمزاده: رقابت زدایی از دانش آموزان یکی از رویکرد های مهم آموزش وپرورش دردوره ابتدایی است
شیراز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش، با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرندهمحور بودن فعالیت های تربیتی و آموزشی در مدراس ، گفت: ما به دنبال ایجاد فرصت برای دانش آموزان هستیم تا به استفاده از دیدگاه ها و نظرات آنها ، و همچنین شناسایی نیازها و علائق آنها، برنامههای خود را تقویت کنیم.
رضوان حکیمزاده در اختتامیه سومین همایش گلستان خوانی دانش آموزان ابتدایی استان فارس که همزمان با روز بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد، گفت: طرح گلستانخوانی فرصت بسیار مغتنمی است تا دانش آموزان بتوانند، ضمن آشنایی با یکی از بهترین گنجینههای ادب فارسی به تقویت زبان فارسی بپردازند و با توجه به اینکه گلستان منبعی از معرفت، حکمت و اخلاق است بهترین پیام را از آن دریافت کنند .
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش افزود: این طرح در کنار سایر روشها میتواند به عنوان یکی از بهترین الگوهایی باشد که علاوه بر ایجاد فرصتی مناسب برای پیوند دانشآموزان با هویت ایرانی -اسلامی، زمینه تقویت مهارتهای مختلف آنها همچون ابراز وجود، ایفای نقش، خواندن، نوشتن و درک مطلب را در آنها فراهم کند .
وی با تاکید بر اینکه کتاب گلستان جمال و کمال سخن است، افزود: سعدی به عنوان گنجینه حکمت این قابلیت را دارد که هر کس به فراخور خود از آن توشهای برگیرد و ما نیز به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت میتوانیم با دقت و تامل در حکایات گلستان سعدی نکات تربیتی خوبی را برداشت کنیم .
حکیمزاده تاکید کرد: سعدی با در نظر گرفتن واقعیت یک انسان زمینی که باید رو به آسمان داشته باشد، حالات مختلف انسانی را به تصویر کشیده است تا با شناخت بهتر و بهرهگیری از آن بتواند دردهای کنونی جامعه خود درمان کند .
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش گفت: این حرکت ارزشمند، فصل جدیدی در پیوند دانشآموزان با گنجینههای هنر و ادب ایران به وجود آورده و معلمان و دانشآموزان می توانند با پرداختن به این گنجینه، دستاوردهای مختلفی را از آن کسب نمایند .
وی همچنین با اشاره به رویکردهای جدید حوزه کاری خود گفت: در معاونت آموزش ابتدایی صرفا به دنبال اجرای طرحهای جدید نیستیم و تلاش میکنیم از ایدههای معلمان برای تقویت شرایط مناسب یاددهی - یادگیری بهره بگیریم .
حکیم زاده با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرندهمحور بودن فعالیت های تربیتی و آموزشی در مدراس گفت: ما به دنبال ایجاد فرصت برای دانشآموزان هستیم تا به استفاده از دیدگاهها و نظرات آنها و همچنین شناسایی نیازها و علائق آنها، برنامههای خود را تقویت کنیم .
معاون وزیرآموزش و پروش همچنین با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری دانش آموزان در فعالیت های آموزشی، گفت: رقابت دانش آموزان را از اصالت دور میکند و بر همین اساس رقابتزدایی یکی از رویکردهای مهم ما در این حوزه می باشد .
حکیم زاده با اشاره به حذف آزمون های مدارس خاص در دوره ابتدایی گفت: وظیفه ما آگاهیبخشی به والدین است تا فرزندان خود را در رقابتهای آزاردهنده قرار ندهند و حذف آزمون های مدراس خاص نیز بر همین اساس انجام شده است تا دانشآموزان ما حس همکاری و با هم بودن را از دست ندهند .
وی با تاکید بر اینکه «یکی از مهمترین منابع تربیتی ما قرآن است» افزود: مراد از نزول قرآن کسب سیرت خوب است و ما در بهرهگیری از این منبع عظیم تربیتی، تنها توجه به ظاهر آن همچون حفظ آیات بدون بینش عمیق را در نظر نداریم .
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش یاد آور شد: در قران نظام طبقهبندی و جداسازی انسانها وجود ندارد بلکه دیدگاه توجه به همه و به رسمیت شناختن اراده آزاد انسان در امر تربیت و پرهیز از اجبار و تحمیل را در نظر دارد که بر هیمن اساس نگاه معلم باید به همه دانش آموزان یکسان باشد .
وی گفت: به رسمیت شناختن کودکی کودکان و تناسب رفتار ما با شرایط سنی آنها مهم است ، باید به دور ار رفتار تهدید آمیز و تحقیر، حق انتخاب به آنها داد و با ایجاد فرصت برای آنها ، زمینه تقویت اعتماد به نفس را را در آنها فراهم کنیم .
ارسال دیدگاه