روز پرکار ظریف در بلگراد؛ از حضور در جمع تجار تا دیدار با نخست وزیر صربستان

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در بلگراد روز شلوغی را گذراند و در جمع تجار ایرانی و صرب حاضر شد و سپس به دیدار رئیس‌مجلس صربستان و نخست وزیری این کشور رفت.

کد مطلب: ۸۰۲۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
روز پرکار ظریف در بلگراد؛ از حضور در جمع تجار تا دیدار با نخست وزیر صربستان

محمد جواد ظریف در نخستین روز سفر خود به حوزه اروپای شرقی و بالکان روز پرکاری را در صربستان گذراند، وی در جریان این سفر تا این لحظه با تجار ایرانی و صرب، نخست وزیر صربستان و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضور در جمع تجار ایرانی و صرب

محمدجواد ظریف در حاشیه همایش مشترک میان تجار ایرانی و صربستانی که در بلگراد با حضور جمعی از وزرای جمهوری صربستان و همچنین تجار 2 کشور برگزار شده بود، با اشاره به تلاش‌های وزارت امور خارجه، اظهار کرد: «در این سفر تعدادی از بازرگانان از جمله از بخش خصوصی و همچنین حوزه دانش‌بنیان حضور دارند و ما در دستگاه دیپلماسی کشور تلاش می‌کنیم تا موانع حضور آنها در عرصه تجارت خارجی را برطرف کنیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در مسائل ایران و اروپا، مسائل بانکی است، یادآور شد: «برای حل این مشکل استفاده ارز ملی را مورد توجه قرار داده‌ایم که با برخی از کشورها در این زمینه توافق کرده‌ایم و کار در حال انجام است و با برخی دیگر نیز در حال رایزنی هستیم.»

این مقام مسئول ادامه داد: «همچنین از روش سنتی کارگزاری بین بانکهای ایرانی و خارجی در حال استفاده هستیم. این روش مدتها بود که متوقف شده بود که بار دیگر در حال شکل‌گیری است.»

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات را بحث ساختاری دانست و بیان کرد: «در این زمینه با نبود شرکت‌های بزرگ صادر کننده مواجه هستیم و تلاش داریم که با کمک بخش خصوصی این مشکل را تاحدودی حل کنیم.»

دیدار با نخست وزیر صربستان؛ تاکید بر روابط 2 جانبه

وزیر امور خارجه کشورمان پس از این همایش در ادامه دیدارهای خود در اروپای شرقی، به دیدار نخست وزیر صربستان رفت.

ظریف در دیدار با خانم آنا برنابیچ، نخست وزیر جمهوری صربستان ابعاد مختلف روابط دو جانبه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

مساله کوزوو، همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی، تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی و نیز آمادگی برای گسترش همکاری های پارلمانی، نظامی، علمی، فرهنگی، تبادلات دانشگاهی، کشاورزی، فناوری های پیشرفته از جمله محورهای گفتگو طرفین در این دیدار بود.

ظریف و برنابیچ همچنین در خصوص برخی مسائل بین المللی و منطقه ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

دیدار ظریف با رئیس‌مجلس صربستان

پس از این دیدار، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مایا گویکوویچ رئیس مجلس صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار گویکوویچ ضمن حمایت پارلمان صربستان از توسعه و تعمیق روابط ایران و صربستان از گسترش همکاری‌های پارلمانی دو کشور استقبال کرد.

وی با اشاره به 2 سفر خود به ایران، سفرهای خود را موفق و خاطره انگیز خواهند.

روحانی امسال به صربستان سفر می‌کند

در ادامه، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن ابراز خشنودی از روند رو به رشد روابط 2 کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری، از گسترش همکاری‌های پارلمانی دو کشور استقبال کرد و از سفر رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران به صربستان در سال جاری میلادی خبر داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با جمهوری صربستان به همکاری های نزدیک تر دو کشور در مجامع بین المللی اشاره کرد.

در ادامه این دیدار در خصوص مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

در ادامه، ظریف با راسیم لیائیچ معاون نخست وزیر و و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این دیدار در مورد ابعاد مختلف روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور و نیز موانع گسترش روابط ایران و صربستان و راهکارهای رفع آن‌ها گفتگو و تبادل نظر شد.

حوزه‌های انرژی، همکاری بانکی، تسهیلات تجاری، همکاری های کنسولی، گردشگری از جمله محورهای گفتگوهای دک مقام در این دیدار بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار