رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: نباید گنجینه ارزشمند دفاع مقدس را خام‌فروشی کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش‌و‌پرورش معتقد است معارف دفاع مقدس باید به صورت رفتار عملی بین دانش‌آموزان نمود پیدا کند

کد مطلب: ۸۰۱۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: نباید گنجینه ارزشمند دفاع مقدس را خام‌فروشی کنیم

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس گفت: شرح حال نوشتن برای شهدا در کتاب های درسی به اندازه کافی وجود دارد اما مساله مهم این است که باید این مطالب را به روز و نوآوری کرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه گسترده‌ای از معارف باید به دانش آموزان معرفی شود تا به رفتار عملی تبدیل شود، یادآور شد: آنچه در کتاب های درسی به عنوان معارف دفاع مقدس برای تبدیل شدن به یک رفتار در میان دانش آموزان آمده است، کفایت نمی کند و باید فرصت یادگیری این ارزش‌ها برای بچه‌ها فراهم شود.

محمدیان با بیان اینکه دفاع مقدس را بخشی از هویت تاریخی و ملی خود می دانیم، ادامه داد: آموزش معلمان نقطه طلایی کار است زیرا اگر کتاب خوبی تولید شود اما معلم متبحر برای آموزش نداشته باشیم به نقطه هدف نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه بدون دفاع مقدس نمی‌توان تعریفی از ایران ارائه کرد، اظهار کرد: دفاع مقدس گنجینه ارزشمندی است که صرفا لایه های ظاهری آن برداشت شده از این رو باید باطن آن را نیز اکتشاف کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: برای معرفی این گنجینه آموزش و پرورش در گام اول توانسته است این واقعه را توصیف کند تا فراموش نشود.

محمدیان انتقال هویت بین نسلی را یکی از وظایف آموزش و پرورش برشمرد و افزود: ما چهره‌های شاخص این گنجینه ارزشمند را به دانش‌آموزان معرفی می کنیم تا علاوه بر کسب معرفت، ایستگاهی برای تامل نیز در این میان برای دانش‌آموزان باشد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی برای دانش‌آموزان در کتاب های درسی تعریف شده تا با گفت و گو در میان همسالان خود، با ارزش هایی همچون دفاع از حریم، ملت و سرزمین آشنا شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در کتاب های درسی شخصیت هایی چون شهید فهمیده و سرداران رشیدی از جمله شهیدان باکری، همت و خرازی به دانش‌آموزان معرفی می شود و بچه ها در این مساله تامل می‌کنند که چرا دفاع مقدس، تنها زمانی بود که دلاورمردان نگذاشتند حتی یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه بیافتد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: موقعیت الگوگیری برای دانش‌آموزان فراهم است تا با حضور در گلزار شهدا و دیدار با خانواده شهدا، دانش خود را به رفتار عملی تبدیل کنند از این رو نباید گنجینه ارزشمند دفاع مقدس را خام‌فروشی کنیم.

محمدیان ادامه داد: باید این معارف را فرآوری کرده و از دستاوردهای علمی، عملی، فنی، معرفتی، ایمانی و اخلاقی دفاع مقدس برای دسترسی به مراتبی از حیات طیبه که در برنامه درسی مورد تاکید قرار گرفته، بهره بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار